Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 2 دقیقه

آینده بازار آلومینیوم؛ تحت‌الشعاع تقویت روابط روسیه و چین

آلومینیوم در انتظار آینده روشن

آینده بازار آلومینیوم؛ تحت‌الشعاع تقویت روابط روسیه و چین

باشگاه آلومینیوم: تقویت روابط تجاری بین دو قطب اصلی حوزه فلزات یعنی چین و روسیه پیش‌بینی‌‌‌ها را برای آینده این فلز نقره‌‌‌ای خوش‌بینانه رقم می‌‌‌زند و از طرفی افزایش دادوستد بین این دو کشور نقشه جهانی آلومینیوم را تغییر خواهد داد. همچنین نزدیک شدن به پایان سال میلادی و افزایش تقاضا برای ذخیره‌‌‌سازی آلومینیوم در انبارها موجب افزایش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن شده که این موضوع و همچنین افزایش نرخ ارز قیمت شمش آلومینیوم را در بازار داخلی تحت‌تاثیر قرار داده است.

سه شنبه 9 آبان 1402 ساعت 10:29

به گزارش باشگاه آلومینیوم،‌ تولیدکننده روسی (Rusal) بعد از جنگ اوکراین و از دست دادن واحدهای اوکراینی برای تامین مواد اولیه موردنیاز خود تصمیم به خرید مواد خام چینی گرفته است که این موضوع بر چگونگی روند نقشه جهانی آلومینیوم تاثیر مستقیم دارد. قرارداد وابستگی روس‌‌‌ها به چین فرآیند تولید محصول میانی را که بین بوکسیت و فلز اولیه در فرآیند تولید آلومینیوم قرار دارد تقویت می‌کند و از این رو بازار جهانی نیز تحت‌تاثیر این قرارداد قرار می‌گیرد. به عبارت بهتر در حال حاضر با توجه به کاهش تقاضای غربی‌‌‌ها برای آلومینیوم روسیه، چین به عنوان یک بازار مهم برای محصولات نهایی روسال در حال ظهور است. تنظیم مجدد تجارت آلومینیوم یکی دیگر از تغییرات اساسی الگوهای تجارت کالایی روسیه در پی جنگ با اوکراین است، اما شکستگی زنجیره تامین آلومینیوم جهانی هنوز در حال تحول است و می‌‌‌توان گفت که توافق چین و روسیه ظرف این هفته ممکن است آخرین مورد از تغییرات الگوی تجارت جهانی نباشد.

روسال در هفته‌‌‌های پس از حمله به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، دسترسی به حدود ۲.۵میلیون تن آلومینا را از دست داد. چین در سال ۲۰۲۲ بیش از یک‌میلیون تن آلومینا صادر کرد که ۸۴۳‌هزار تن از آن توسط روسیه خریداری شد. این الگو در سال ۲۰۲۳ گسترش یافت و صادرات به روسیه با ۲۲‌درصد افزایش سالانه به ۸۰۵‌هزار تن در مدت زمان ژانویه تا سپتامبر رسید.

دورخیز آلومینیوم برای جهش قیمت

روابط تجاری روسیه و چین هر روز در حال گسترش بوده که این موضوع در وهله اول یک تحول سیاسی است؛ چراکه چین و روسیه دو قطب اصلی در حوزه آلومینیوم هستند. این اتفاق تاثیر مستقیم بر آینده قیمتی فلزه نقره‌‌‌ای می‌‌‌گذارد. به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که قیمت آلومینیوم تا پایان سال ۲۰۲۳ به مسیر صعودی خود ادامه دهد. با نزدیک شدن به پایان سال مالی میلادی پیش‌بینی می‌شود میزان دادوستد برای فلز نقره‌‌‌ای افزایش یابد و از طرفی آغاز فعالیت‌‌‌های مربوط به ذخیره آلومینیوم در انبارها افزایش میزان تقاضا برای این فلز را در پی خواهد داشت. با توجه به اینکه منشأ تولید حدود ۸۰‌درصد از موجودی‌‌‌های انبار آلومینیوم بورس فلزات لندن مربوط به روسیه است، می‌‌‌توان شاهد کاهش دسترسی به آلومینیوم با منشأ تولید غیر از روسیه بود.

 در نتیجه، انتظار می‌رود اختلاف قیمت‌ها محدودتر و موجودی انبارها تحت فشار قرار بگیرد. این عوامل با دیدگاه صعودی کوتاه‌‌‌مدت ارائه‌شده توسط موسسه «Fastmarkets» مطابقت دارند؛ چراکه مصرف‌کنندگان در بحبوحه افزایش فعالیت‌‌‌های مرتبط با ذخیره‌‌‌سازی مجدد در انبارها تمایل بیشتری به خرید پیدا می‌کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

تعداد بازدید : 1270

ثبت نظر

ارسال