Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 21 دقیقه

پیش بینی متال بولتن از بازار فلزات غیر آهنی

آنالیز بازار فلزات غیرآهنی در سه ماهه اول 2021

آناليز بازار فلزات غيرآهني

باشگاه آلومینیوم: ، تحولات اخیر در بازار فلزات غیرآهنی ناشی از شرایط پساکرونا موجب گردیده که فلزات با افزایش قیمت روبرو گردند. البته ممکن است این افزایش قیمت موقتی بوده و حاصل تأثیر عوامل ماکرواقتصادی باشد.

پنجشنبه 28 اسفند 1399 ساعت 6:24

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم، متال‌بولتن گزارش می‌دهد:

  • آلومینیوم: شیب افزایش قیمت در ماه فوریه

متال‌بولتن معتقد است که نسبت به پیش‌بینی قبلی‌اش، شرایط بازار تغییری نداشته است. علیرغم آنکه تقاضا رو به افزایش است، تولید نیز افزایش یافته و همواره همان مازاد موجودی 8/2 میلیون تن برای بازار پیش‌بینی می‌شود. البته درحال‌حاضر مازاد موجودی فرمان بازار را به‌دست نگرفته و بازار آلومینیوم به‌سرعت تحت‌تأثیر عوامل ماکرواقتصادی قرار گرفته است.

در ابتدای ماه فوریه به‌نظر می‌رسید که قیمت آلومینیوم تحت‌تأثیر الگویی است که از اواخر ماه دسامبر 2020 آغاز شد.

قیمت طی این دو ماه 200 دلار (تن) کمتر از قیمت ماه‌های سپتامبر-اکتبر بود. اما در اواسط ماه فوریه، شاهد تغییر الگوی قیمت آلومینیوم در بازار بودیم به‌طوری‌که قیمت برای نخستین‌بار پس از اکتبر 2018 به 2243 دلار (تن) افزایش یافت.

با افزایش ارزش دلار در بازار، به‌نظر می‌رسد که آلومینیوم ازنظر تکنیکی آماده دوره جدید تثبیت قیمت (در نرخ بالا) باشد.

  • مس: پس از افزایش، انتظار تثبیت قیمت در ماه مارس

قیمت فلز مس در ماه فوریه نرخ صعودی داشته به‌طوری‌که برای نخستین‌بار پس از آگوست 2011، قیمت این فلز به 9600 دلار (تن) رسید که 19 درصد نسبت به روزهای پایانی سال 2020 رشد داشته است.

پیش‌بینی می‌شود در سال 2021، بازار مس با کمبود مس تصفیه‌شده و کنستانتره روبرو گردد و همزمان تقاضا برای مس در صنایع پایین‌دستی افزایش یابد.

از ابتدای سال 2021 تاکنون شاهد افزایش شدید قیمت مس بوده‌ایم و شیب این افزایش در ماه فوریه بسیار زیاد بوده است.

ازنظر تجربی، متال‌بولتن معتقد است با افزایش ارزش دلار، بازار مس به یک تعادل نسبی خواهد رسید و تا پایان ماه مارس شاهد افزایش بی‌رویه قیمت مس نخواهیم بود.

در زمان تثبیت قیمت و همزمان با بهبود تقاضا و رفع مشکلات ناشی از فروش، پیش‌بینی می‌شود که پرمیوم این فلز افزایش یابد.

هم‌اکنون TC/RC (هزینه تصفیه) کمترین مقدار ممکن است و تولیدکنندگان چینی به‌دنبال کاهش تولید داخلی هستند.

  • سرب: پیش‌بینی عملکرد ضعیف مس در کوتاه‌مدت

قیمت سرب در بورس فلزات لندن در ماه فوریه به 2185 دلار (تن) افزایش یافت که بیشترین قیمت این فلز از نوامبر 2019 تاکنون بوده است. علاوه بر عوامل ماکرواقتصادی حاکم بر بازار که موجب افزایش قیمت فلزها از ابتدای سال تاکنون شده، کاهش دما در نیمکره شمالی تقاضا برای باطری را افزایش داده که درنهایت منجر به افزایش مصرف سرب شده است.

البته علیرغم افزایش قیمت سرب در ماه فوریه، بازهم فلز سرب ضعیف‌ترین عملکرد را میان فلزات پایه داشته است. به‌نظر می‌رسد علت این ضعف عملکرد سرب در بازار آنست که این فلز در میان فلزات "سبز" قرار ندارد بدان معنا که با افزایش تمایل بازار به استفاده بیش از پیش از فلزات سبز، سرب در این مجموعه نمی‌گنجد. با توجه به این تفاسیر، فلز سرب همواره عقب‌تر از سایر فلزات عمل کرده و در شرایط رکود بازار فلزات، نخستین فلزی است که سیر نزولی طی می‌کند. با توجه به اینکه فصل زمستان رو به پایان است و تقاضای فصلی فلز سرب به‌زودی به اتمام می‌رسد، پیش‌بینی می‌شود که در کوتا‌مدت عملکرد فلز سرب ضعیف بوده و شاهد کاهش قیمت این فلز در بازار باشیم.

  • نیکل: افزایش تقاضا در بازار باطری، موجب افزایش قیمت نیکل خواهد شد

در ماه فوریه فلز نیکل افزایش شدید قیمت داشته و به 20110 دلار (تن) صعود یافت. این درحالی است که در ابتدای سال جاری در خوش‌بینانه‌ترین حالت، قیمت نیکل 20 هزار دلار (تن) پیش‌بینی می‌شد.

به‌نظر می‌رسد که پس از یک افزایش قیمت قابل‌توجه طی چند ماه، شاهد تثبیت قیمت این فلز باشیم. یکی از عوامل کلیدی در افزایش قیمت نیکل، افزایش تقاضا در بازار خودروهای الکتریکی‌است.

افزایش تقاضای خودروهای الکتریکی (EV) در اروپا و چین، بازار را به‌سمت افزایش تقاضا برای نیکل کشانده است. ازطرفی سیاست‌های اخیر ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، افزایش تقاضای خودروهای الکتریکی را به‌همراه خواهد داشت.

اختلال تولید در نیوکالدونیا و اندونزی نیز تأثیر مثبت بر قیمت نیکل گذاشته و پیامد افزایش قیمت دارد.

کمبود مواد اولیه تشکیل‌دهنده باتری‌ها به‌همراه افزایش تقاضا برای باتر‌ی‌های یون لیتیومی، قیمت سولفات نیکل را به بیشترین مقدار خود رسانده است.

پیش‌بینی افزایش تقاضا در بازار باتری‌سازی به‌همراه بهبود بازار فولاد ضدزنگ چین، موجب افزایش تقاضا برای نیکل و درنهایت افزایش تولید این فلز خواهد شد.

  • قلع: کمبود فلز قلع، قیمت بازار را تحت‌تأثیر قرار داده است

قیمت فلز قلع در ماه فوریه به بیشترین مقدار خود طی 10 سال اخیر رسید به‌طوری‌که شاهد افزایش قیمت این فلز به 30501 دلار (تن) بوده‌ایم.

مهم‌ترین عامل این پیک افزایش قیمت، کمبود این فلز در بازار می‌باشد. موجودی این فلز در انبار بورس لندن (LME) به 775 تن رسید که شاهد پیک قیمت در اواسط ماه فوریه بوده‌ایم اما در ماه مارس شاهد افزایش مجدد موجودی به 1730 تن بوده‌ایم. این درحالی است که موجودی قلع در انبار بورس فلزات لندن طی سال 2020 به‌طور متوسط 4200 تن بوده است.

در بازار فیزیکی، پرمیوم قلع در ایالات‌متحده و تایوان به بیشترین مقدار خود رسیده درحالی‌که طی دو هفته آخر ماه فوریه، پرمیوم قلع در بندر روتردام 22 درصد افزایش داشته است. لذا به‌نظر می‌رسد که اساساً رقابت در بازار قلع به‌شدت بالا باشد.

*توضیح* پرمیوم بندر روتر دام نقش کلیدی در تعیین پرمیوم سایر نقاط اروپا دارد

6-روی: مازاد موجودی فلز روی در بازار، به‌شدت بر قیمت این فلز تأثیرگذار است

درحالی‌که قیمت روی توانست در ماه فوریه به پیک 2900 دلار (تن) افزایش یابد، لکن نتوانست به 3000 دلار رسد.

فلز روی برخلاف سایر فلزاتی که عملکردی مثبت و خوش‌بینانه داشته‌اند، نتوانست وارد کانال صعودی پیش‌بینی‌شده گردد. در چنین بازاری افزایش فروش تولید‌کننده کاملاً به چشم می‌خورد و لذا پتانسیل افزایش قیمت کم است.

متال‌بولتن معتقد است که احتمال افزایش قیمت فلز روی تا پایان ماه مارس ضعیف است و برای این عقب‌ماندگی قیمت روی دلیل موجهی وجود دارد.

در ادامه، متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که پس از مازاد موجودی عظیم فلز روی در بازار طی سال 2020، تا پایان سال 2021 نیز با مازاد 400 هزار تنی فلز روی در بازار مواجه خواهیم بود. همین امر مهم‌ترین عامل ثبات قیمت این فلز در قیمت‌های پایین و یا عدم افزایش قیمت این فلز تا پایان سال جاری خواهد بود.

میزان مازاد موجودی پیش‌بینی‌شده در بازار روی عامل اصلی ترس سرمایه‌گذاران این بازار خواهد شد و لذا عملکرد این فلز در بازار همانند فلزات ممنوع خود نظیر مس،‌ نیکل و یا حتی قلع نخواهد بود.

تعداد بازدید : 1175

ثبت نظر

ارسال