Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 59 دقیقه

آلومینای جاجرم خواستار صدور مجوز برای تامین سوخت دوم شد

آلومینای جاجرم خواستار صدور مجوز برای تامین سوخت دوم شد

باشگاه آلومینیوم: مدیر مجتمع آلومینای ایران در شهرستان جاجرم با بیان اینکه سوخت اصلی این واحد تولیدی را گاز تشکیل می دهد، گفت: به علت افت فشار آن در تابستان و زمستان نیاز به ذخیره سازی مازوت بعنوان سوخت دوم است که باید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مجوز تامین سوخت جایگزین را صادر کند.

دوشنبه 21 تیر 1400 ساعت 13:20

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایرنا، امیر تردال با اشاره به هشدار شرکت گاز استان مبنی بر افت فشار و قطعی گاز صنایع مادر در زمستان اظهار داشت: معقولانه است تا صنایع بزرگ استان از اکنون به فکر سوخت جایگزین باشند و آلومینای جاجرم نیز در این زمینه اقدام کرده است.

وی مازوت را اولویت اصلی سوخت جایگزین در مجتمع آلومینای جاجرم دانست و تصریح کرد: فرآیند خرید مازوت کمی زمانبر است که پیگیری های لازم در این زمینه انجام شده و تنها منتظر صدور مجوز شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هستیم.

مدیرمجتمع آلومینای جاجرم فصل تابستان را زمان مناسبی برای ذخیره سازی مازوت دانست و گفت: در مهرماه بدلیل سردی هوا احتیاج به بخار مستقیم برای تخلیه مازوت است که کیفیت سوخت را کاهش می دهد و مشکلاتی را برای مشعل کوره ها ایجاد می کند بنابراین بهتر است این فرآیند در فصل گرما انجام شود.

وی بیان کرد: این واحد تولیدی حتی در زمستان ۹۹ نیز در تامین مازوت مورد نیاز به عنوان سوخت جایگزین گاز با مشکل روبه رو بود و میزان تولید به نصف کاهش یافت، بنابراین امسال نباید این مشکل تکرار شود.

تردال ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود تا این واحد تولیدی برای ۴۰ روز ذخیره سوخت جایگزین داشته باشد چرا که تعطیلی واحد آلومینا موجب خسران برای اقتصاد کشور و نگران هستیم که که به علت مشکل سوخت، ۲ خط آلومینا در زمستان فعال نباشد.

وی گفت: دستگاه ها و تجهیزات در آلومینا بگونه ای است که فعالیت آن باید به صورت مستمر باشد، در صورت تعطیلی آلومینا راه اندازی مجدد آن بسیار هزینه بر و مشکل است

آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصربفرد و تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور است که این محصول به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می رسد. 

مجتمع آلومینای ایران در شهرستان جاجرم در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و ۵ کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع است که در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسیده است.

این مجتمع صنعتی، که قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است، تاکنون ۲۰۰۰ فرصت شغلی مستقیم داشته است. 

تعداد بازدید : 558

ثبت نظر

ارسال