Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 3 دقیقه

اعمال مالیات کربن بر کالاهای وارداتی در انگلستان

اعمال مالیات کربن بر کالاهای وارداتی در انگلستان

باشگاه آلومینیوم: دولت انگلیس اعلام کرد که از سال‌۲۰۲۷ برای کمک به حمایت از تجارت در‌برابر واردات ارزان‌تر از کشورهایی که سیاست‌های اقلیمی کمتر سختگیرانه‌‌‌‌‌تری دارند، مالیات واردات کربن جدید روی بعضی از محصولات اعمال خواهد کرد.

یکشنبه 17 دی 1402 ساعت 10:37

باشگاه آلومینیوم- مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، دولت انگلیس اعلام کرد که از سال‌۲۰۲۷ برای کمک به حمایت از تجارت در‌برابر واردات ارزان‌تر از کشورهایی که مالیات کربن ندارند یا نرخ کمی را اعمال می‌کنند، سازوکار تنظیم مرزی کربن را بر بعضی از محصولات وارداتی (آهن، فولاد، آلومینیوم، کود، هیدروژن، سرامیک، شیشه و سیمان) اعمال خواهد کرد. سازوکار تنظیم مرزی کربن (CBAM) انگلستان مشابه اتحادیه اروپا برای محصولات پرکربن در بخش‌های آهن، فولاد، آلومینیوم، کود، هیدروژن، سرامیک، شیشه و سیمان اعمال خواهد شد. نرخ مالیاتی اعمال‌‌‌‌‌شده به میزان کربن انتشاریافته در زمان تولید کالای وارداتی و شکاف بین قیمت کربن اعمال‌‌‌‌‌شده در کشور مبدأ و قیمت کربن پرداختی تولیدکنندگان انگلستان، بستگی خواهد داشت.

جرمی هانت، وزیر دارایی انگلستان در این‌باره گفت: این مالیات تضمین می‌کند که محصولات پرکربن تولیدی خارج از کشور مانند فولاد و سرامیک با قیمت کربن قابل‌‌‌‌‌مقایسه با محصولات تولیدشده در انگلستان روبه‌رو شوند، به‌‌‌‌‌طوری که تلاش‌های کربن‌‌‌‌‌زدایی ما به کاهش انتشار جهانی منجر شود. انگلیس به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای دستیابی به هدف خالص انتشار صفر تا سال‌۲۰۵۰ خود، در سال‌۲۰۲۱ یک نظام تجارت انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای (ETS) راه‌اندازی کرده و از این طریق از نیروگاه‌ها، کارخانه‌‌‌‌‌ها و شرکت‌های هواپیمایی به‌‌‌‌‌ازای انتشار هر‌تن دی‌‌‌‌‌اکسید‌کربن هزینه‌ای را دریافت می‌کند. بسیاری از مناطق دیگر جهان مانند اتحادیه اروپا و چین چنین طرح‌هایی را اجرا کرده‌‌‌‌‌اند، اما قیمت‌ها در این طرح‌ها متفاوت است و بسیاری از مناطق به‌‌‌‌‌هیچ‌‌‌‌‌وجه قیمت‌گذاری کربن ندارند. هم‌‌‌‌‌اکنون در قراردادهای طرح تجارت انتشار کربن (ETS) انگلستان در هر ‌تن کربن حدود ۴۶ دلار معامله می‌شود، درحالی‌که این قیمت در نظام تجارت انتشار چین حدود ۱۰ دلار در هر‌تن است.

دولت انگلیس معتقد است که این مالیات به کاهش خطر به‌‌‌‌‌اصطلاح نشت کربن کمک می‌کند و از انتقال گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای به کشورهای دیگر جلوگیری می‌کند، زیرا آنها قیمت کربن پایین‌تری دارند، یا به هیچ‌وجه قیمت ندارند. اتحادیه اروپا در سپتامبر  گذشته نخستین مرحله اعمال تعرفه‌های انتشار دی‌‌‌‌‌اکسیدکربن بر فولاد، سیمان و دیگر کالاهای وارداتی را شروع  کرد، اما تا سال‌۲۰۲۶ شروع به دریافت هیچ‌‌‌‌‌گونه هزینه انتشار دی‌‌‌‌‌اکسیدکربن در مرز نخواهد کرد. صنعت فولاد انگلیس بر این باور است که اقدام‌های داخلی برای جلوگیری از ورود سیل محصولات پر انتشار به انگلستان پس از اجرای اقدامات مالیات بر کربن اتحادیه اروپا ضروری است.

گرت استیس، مدیرکل گروه صنعتی فولاد انگلیس در بیانیه‌‌‌‌‌ای گفت: با توجه به اینکه بر بیش از ۹۰‌درصد تولید جهانی فولاد هزینه کربن اعمال نمی‌شود، درست است که سیاست مرزی جدید کربن ازسوی انگلستان اعمال شود، بااین‌حال اجرای طرح انگلیس یک سال‌پس از آغاز سازوکار تنظیم مرزی کربن اتحادیه اروپا بسیار نگران‌‌‌‌‌کننده است. اعلام تعرفه‌های کربنی برنامه‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌شده اتحادیه اروپا باعث ایجاد شکوائیه شرکای تجاری این اتحادیه به‌ویژه چین شده‌است. ژی ژنهوا، نماینده ارشد چین در اقلیم، به‌تازگی از کشورها خواست به اقدام‌های یک‌‌‌‌‌جانبه اقلیمی مانند مالیات کربن اتحادیه اروپا متوسل نشوند، همچنین این موضوع یکی از موارد مناقشه‌‌‌‌‌برانگیز در کاپ۲۸ بود.

منبع:‌دنیای اقتصاد

تعداد بازدید : 457

ثبت نظر

ارسال