Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 16 و 12 دقیقه

اشتغالزایی در صنایع پایین دستی صنعت آلومینیوم باید جدی گرفته شود

اشتغالزایی در صنایع پایین دستی صنعت آلومینیوم باید جدی گرفته شود

باشگاه آلومینیوم: به گفته تولیدکنندگان، این بازار همانند سایر بازارهای مرتبط با بخش مسکن روزهای سخت تغییرات لحظه‌ای قیمت‌ها را با ریزش شدید نیرو به دلیل رشد نرخ ارز و تورم تجربه می‌کند که بهبود این مهم نیازمند بهبود و ثبات اقتصادی است. رکود ساخت‌وساز مسکن زمینه نابودی صنعت ما را فراهم کرده است، چراکه این رکود در سال‌های زیادی تداوم داشته و زمینه فشار اقتصادی گسترده‌ای را مهیا کرده است.

شنبه 21 فروردین 1400 ساعت 16:16

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، در همین راستا خانم مهندس هاشمی مدیر بازرگانی گروه کارخانه‌های تولیدی نوردآلومینیوم معتقد است از شروع همه‌گیری کرونا و توام شدن آن با تحریم، شرایط فروش برای کلیه واحدهای تولیدی فعال در کشور بسیار سخت شده است. توقف یا کاهش فعالیت‌های عمرانی به دلیل نوسانات قیمت و همه‌گیری ویروس‌کرونا، همه دست در دست هم دادند تا مشکلات تولیدکنندگان در فروش محصولات دوچندان شود.

الهام هاشمی گفت: صنایع پایین‌دستی آلومینیوم بسیار بااهمیت بوده و عامل ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده و گرداننده چرخ صنعت و اقتصاد است. طبق آمار، عرضه شمش آلومینیوم در سال گذشته در بورس کالا افزایش ‌یافت و با توجه به اینکه صادرات شمش آلومینیوم در شرایط تحریم محدود شده است، در حال‌حاضر خوشبختانه صنایع پایین‌دستی با بحران تامین مواداولیه مواجه نیستند.

وی گفت: از طرفی، با توجه به اینکه واردات محصولات آلومینیومی نیز به کشور کاهش ‌یافته، این فرصت برای صنایع پایین‌دستی ایجاد شده است تا بتوانند فعالیت‌های تولیدی خود را افزایش دهند. مواد اولیه تولیدشده در کشور، مصرف داخلی را پوشش می‌دهد و بیشتر صنایع پایین‌دستی آلومینیوم با بیش از نیمی از ظرفیت در حال تولید هستند و توانایی تامین بخش عمده‌‌‌‌‌‌ای از بازار داخلی رادارند.

به گفته هاشمی به‌‌رغم پتانسیل‌هایی که در صنایع پایین‌دستی با امکان سودآوری مناسب وجود دارد، تاکنون صنایع پایین‌دستی نتوانسته‌‌‌اند مسیر توسعه را به‌ درستی بپیمایند که یکی از دلایل این امر، نوسانات شدید نرخ مواداولیه در بازار داخلی در دو سال گذشته بوده که شرکت‌های تولیدی را با چالش‌های فراوانی مواجه کرده است. جهت فائق‌آمدن به این مسائل، تولید داخلی نیازمند حمایت‌هایی نظیر «ایجاد ساختار حمایتی لازم برای صادرات صنایع پایین‌‌دستی»، «حمایت‌های تعرفه‌ای واردات محصولاتی که در مواردی تولیدکنندگان داخلی توان تامین بازار را دارند»، «اعطای تسهیلات بانکی به تولیدکننده‌های داخلی با نرخ مناسب برای خرید مواد اولیه و به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات» و «همراهی بیشتر سازمان‌های مالیاتی با تولیدکنندگان» از سوی نهادهای ذی‌ربط است.

تعداد بازدید : 831

ثبت نظر

ارسال