Fa En یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ساعت 19 و 20 دقیقه

بلاتکلیفی بازارهای جهانی فلزات با تحریم شدن روسیه

بلاتکلیفی بازارهای جهانی فلزات با تحریم شدن روسیه

باشگاه آلومینیوم: معامله گران در حال خرید ضمانت نامه‌های روسیه و حذف آنها از بازار هستند و این فلز را برای مصرف کنندگان غربی واجد شرایط نمی‌کند. همچنین چین احتمالاً حجم زیادی از آلومینیوم روسیه را با تخفیف شدید نسبت به قیمت LME خریداری می‌کند.

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 ساعت 9:53

به گزارش باشگاه آلومینیوم و به نقل از ایراسین به نقل از اویل پرایس، در حال حاضر، هر کسی در بازار فلزات می‌داند که ایالات متحده و بریتانیا مصرف آلومینیوم، مس و نیکل روسیه را از ۱۳ آوریل به بعد ممنوع کرده‌اند. این فلزات در حال حاضر در بورس فلزات لندن (LME) و بورس کالای شیکاگو (CME) برای مصرف در دسترس هستند؛ این در حالی است که امکان خریداری این فلزات پس از تاریخ ۱۳ آوریل ممکن نخواهد بود. این امر در صورتی صادق است که خریداران فلز را مستقیماً خریداری کنند و یا آن را به صورت فیزیکی به بورس تحویل دهند تا قرارداد خود را تسویه کنند.

واکنش بازار فلزات به تحریم روسیه ادامه دارد

روسیه حدود ۶ درصد نیکل جهان، ۵ درصد آلومینیوم و ۴ درصد مس را تولید می‌کند. گفته می‌شود نیکل بیشترین تأثیر منفی را از تحریم‌ها علیه روسیه گرفته است. علت این موضوع به این امر بازمیگردد که روسیه پس از چین دومین تولید کننده نیکل تصفیه شده کلاس ۱ در جهان است و نیکل کلاس ۱ در حال حاضر تنها نوع قابل تحویل در LME است. آلومینیوم روسیه نیز بر سیستم انبار LME تسلط دارد و حدود ۹۰ درصد فلز موجود را تشکیل می‌دهد. در واقع، بسیاری در صنعت فلزات موقعیت روسیه را یک ضعف اساسی می‌دانند که LME قادر به جبران آن نبوده است.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد مصرف کنندگان بیشتر نگران آینده بازار فلزات هستند. آیا ممنوعیت فلزات روسی که به طور میانگین حدود نیمی از موجودی LME را دارند اما تقریباً هیچیک از CME را ندارند، به معنای تقسیم این دو بازار است؟ آیا آربیتراژ با CME با حق بیمه و LME با تخفیف باز می‌شود، بنابراین ماهیت کمتر در دسترس چنین بخش قابل توجهی از موجودی LME را منعکس می‌کند؟

تاکنون هیچ مدرکی در این مورد وجود ندارد. با این حال، ما تنها یک هفته به رژیم جدید رسیده‌ایم. طی شش ماه گذشته، حذف انبوه برندهای آلومینیومی غیر روسی از LME صورت گرفته است.

معامله‌گران در بحبوحه تحریم‌ها تمرکز خود را به ضمانت‌های روسیه تغییر می‌دهند

برای مدتی، فلزات هندی حدود ۵۰ درصد از سطح موجودی را تشکیل می‌داد، اما با جدیت توسط معامله گران جستجو و حذف شد. پس از تحریم روسیه، همان معامله‌گران به بازی کاملاً متفاوتی روی آوردند: خرید ضمانت‌نامه‌های روسی، خارج کردن آنها از بازار و سپس بازگرداندن آنها.

این امر باعث می‌شود که این فلز برای مصرف‌کنندگان غربی واجد شرایط نباشد و خریداران با این انتظار که فلز برای مدت نامعلومی در آنجا بماند، از اجاره انبار رشوه دریافت می‌کنند. یعنی تا زمانی که کسی راهی برای رساندن آن از نظر اقتصادی به بازاری که در ممنوعیت شرکت ندارد، مانند چین یا هند، پیدا کند، این فلز در آنجا باقی می‌ماند.

چین همچنان مصرف کننده بزرگ فلز روسیه است

سایر صاحبان بازار فلزات همچنان به گمانه زنی در مورد موضوعات دیگر ادامه می‌دهند. به طور خاص، آنها می‌خواهند بدانند که آیا غلبه فلز روسی در اروپا و آسیا، حق بیمه تحویل فیزیکی در آن مکان‌ها را کاهش می‌دهد یا حق بیمه تحویل آمریکا در غرب میانه را افزایش می‌دهد تا منعکس کننده مطلوبیت بیشتر موجودی CME باشد.

در حال حاضر یک واگرایی فاحش در حق بیمه وجود دارد، به طوری که اروپا دو برابر سطح و ایالات متحده تقریباً سه برابر قیمت بندر اصلی ژاپن در آسیای ژاپن است. این نشان دهنده تنگی کلی مناطق نسبت به یکدیگر است.

در حالی که ژاپن آلومینیوم روسیه را وارد نمی‌کند، مصرف همسایگانش همچنان قیمت منطقه را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، چین تقریباً به طور قطع حجم زیادی از آلومینیوم روسیه را که مصرف می‌کند با تخفیف شدید نسبت به LME خریداری می‌کند، همانطور که منطقه نفت روسیه را با تخفیف شدید نسبت به قیمت جهانی نفت خریداری می‌کند.

در حال حاضر، فلزات روسی احتمالاً از تخفیف قیمت LME/CME برای معاملات فیزیکی رنج خواهد برد. به غیر از بازی بی دلیل ضمانت مجدد که در این ماه در جریان است، تنها کشورهایی که ممنوعیت ایالات متحده/بریتانیا را به رسمیت نمی‌شناسند، فلز روسی را خواهند پذیرفت. تحریمی که می‌توان گفت در حال حاضر در بیشتر نقاط جهان اعمال می‌شود.

تعداد بازدید : 364

ثبت نظر

ارسال