Fa En شنبه 31 شهریور 1403 ساعت 1 و 45 دقیقه

مجتمع فولاد و آلومینیوم امید البرز، تنها تولیدکننده عمده فویل زیر ۱۰ میکرون

مجتمع فولاد و آلومینیوم امید البرز، تنها تولیدکننده عمده فویل زیر ۱۰ میکرون

باشگاه آلومینیوم: مجتمع فولاد و آلومینیوم امید البرز توانسته است با وارد کردن ماشین‌آلات و تجهیزات درجه یک اروپایی، خود را به‌عنوان اولین و تنها تولیدکننده فویل زیر ۱۰ میکرون که یک کالای استراتژیک و با سطح تکنولوژی بالا در کشور است، معرفی نماید.

جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 0:4

به گزارش باشگاه آلومینیوم،تا پیش از آنکه مجتمع فولاد و آلومینیوم امید البرز به ‌بهره‌برداری برسد، فویل‌های با ضخامت کمتر از ۱۰ میکرون امکان تولید داخلی را نداشته است و نیاز کشور ازطریق واردات تأمین می‌گردید. این شرکت هم‌اکنون موفق شده است فویل آلومینیومی با کیفیت بالا با ضخامت‌های ۵، ۶ و ۷ میکرون تولید نماید و حتی به صورت آزمایشی موفق به تولید فویل با ضخامت 4.5 میکرون نیز شده است که این موضوع تحسین بسیاری از صاحبان فناوری و تکنولوژی صنعت فویل را در جهان برانگیخته است.

 

حمایت از تولید داخلی شعاری که معکوس به آن عمل می‌شود

حمایت از تاجران به جای حمایت از تولیدکننده!

تمامی فویل‌های آلومینیومی از چین با ارز نیمایی وارد می‌شوند!

متاسفانه با وجود توانمندی‌های فنی تکنولوژیکی و مهندسی و تلاش شبانه‌روزی این مجموعه، شاهد این هستیم که هنوز واردات فویل به کشور ادامه دارد و تاجران با ارز نیمایی اقدام به واردات می‌کنند در حالی که تولیدکنندگان داخلی در بورس کالا شمش آلومینیوم را با قیمتی بالاتر از قیمت جهانی و با دلاری بالاتر از نرخ بازار آزاد تهیه می‌کنند!! با این اوصاف اگر دولت تدبیری نیندیشد شرکت‌های داخلی تولید فویل در کشور امکان رقابت قیمتی با محصولات وارداتی چینی را نخواهند داشت. با توجه به امکان تولید فویل آلومینیوم در کشور دولت باید یا واردات فویل را ممنوع اعلام کند و یا بر روی واردات فویلی که امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد عوارض بالایی وضع نماید. در ضمن دولت باید نظارت خود را بر بورس کالا و عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا بیشتر کند که قیمت‌ها به دلیل کمبود عرضه و ایجاد رقابت نامتعارف، نوسان خارج از عرف قیمت جهانی نداشته باشد و تولیدکنندگان احساس ثبات و آرامش بیشتری کنند.

این در حالی است که طی ماه‌های گذشته شرکت امید البرز مکرراً از روش‌های مختلف به‌طور جداگانه و همچنین با همکاری سندیکای آلومینیوم موضوع محدودیت واردات و افزایش تعرفه واردات محصولات و امکان خرید شمش از بورس کالا با قیمت واقعی رقابتی جهانی از وزارت صمت، سازمان صمت البرز و سازمان توسعه تجارت، دفتر تنظیم مقررات واردات و صادرات پیگیری نموده است و نتیجه‌ای حاصل نگردید.

در کشورهای پیشرفته در صنایع استراتژیک همچون صنعت تولید فویل‌های آلومینیومی که صنعتی به نسبت نوپا و درحال رشد می‌باشد؛ برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد مشوق‌های انجام سرمایه‌‌گذاری‌های مستمر در این صنعت و کمک به رشد و توسعه آن درمقابل دامپینگ (بازارشکنی) چین، وضع تعرفه‌های بالا برای کنترل واردات مرسوم می‌باشد.

به‌عنوان نمونه در کشورهای آمریکا و اروپا که توان تولید این محصول را دارند عوارض گمرکی برای واردات سنگینی وضع شده است.

شرکت امید البرز برای اینکه زنجیره تولید را کامل و خوراک تولید فویل زیر ۱۰ میکرون منشاء داخلی داشته باشد نسبت به توسعه اقدام نموده و برای این‌کار خط 1 واحد ذوب و ریخته‌گری (کستر) را راه‌اندازی نمونده است و واحد نورد سرد برای کاهش ضخامت بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که راه‌اندازی این بخش‌ها زنجیره تولید شمش تا فویل کامل خواهد شد.

تعداد بازدید : 633

ثبت نظر

ارسال