Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 6 و 3 دقیقه

مس ۱۰هزار دلاری چه اثری بر سود فلزات اساسی دارد؟

قیمت‌های گران محرک صنعت گرانبها

قیمت‌های گران محرک صنعت گرانبها

باشگاه آلومینیوم: رشد قیمت فلزات گرانبها موجب شده است تا دوباره صنعت فلزات اساسی مورد توجه بازار قرار گیرد. به‌رغم سایر صنایع دلاری، این صنعت، محرک رشد قیمت‌های جهانی را دارد؛ البته به شرط آنکه قیمت‌ها در سطوح بالایی تثبیت شوند. این درحالی است که نرخ مواد اولیه نیز در برخی صنایع نظیر آلومینیوم به نرخ دلار و قیمت‌های جهانی وابسته است.

چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 ساعت 11:0

به گزارش باشگاه آلومینیوم، اکنون اسپرد نرخ جهانی آلومینیوم و آلومینا قابل قبول است و احتمالا حاشیه سود خوبی را برای آلومینیوم‌سازان به همراه خواهد داشت. از این‌رو، رشد نرخ دلار از دو سو بر این صنعت اثر می‌‌‌گذارد، به طوری که هم نرخ فروش شمش آلومینیوم و روی را افزایش می‌دهد و هم بهای تمام‌شده را از محل رشد قیمت مواد اولیه افزایش خواهد داد. این درحالی است که افزایش بی‌سابقه نرخ برق این صنعت نیز قابل‌توجه است؛ چرا که بخش اعظم انرژی مصرفی در این صنعت مربوط به برق است. از این‌رو، نرخ‌های جهانی می‌‌‌تواند به بهبود عملکرد این صنعت منجر شود. به نظر می‌رسد تحریم‌هایی که آمریکا علیه روسیه اعمال کرده است، در نهایت به نفع صنعت آلومینیوم است. سهام شرکت آلومینیوم ایران با نماد «فایرا» به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی این صنعت که بیش از 150هزار تن از آلومینیوم کشور را تولید می‌کند، در بورس تهران دادوستد می‌شود. علاوه بر این، «فاسمین» یکی از نماد‌‌‌هایی است که از محل رونق قیمتی فلزات در جهان سود می‌‌‌برد. قابل‌توجه است که قیمت‌های بورس‌کالا نیز از سطوح قیمتی سال گذشته فاصله زیادی دارند. به نظر می‌رسد «فایرا»، در سال 1403 سودی در حدود 100تومان به ازای هر سهم خواهد ساخت. در این صورت، نسبت قیمت به سود این نماد، 6.53واحد خواهد بود. همچنین احتمالا «فاسمین» سود 72تومانی خواهد داشت. با توجه به قیمت 463تومانی تابلو، P/E این نماد نیز احتمالا حدود 6.4واحد خواهد بود. به نظر می‌رسد با محرک قیمت‌های جهانی می‌‌‌توان P/E بالایی را به این صنعت نسبت داد.

رونق معاملات بورس‌کالا

ارزش معاملات فلزات اساسی در بورس‌کالا در حال ثبت رکوردی جدید است، به طوری که رونق معاملات در تالار نقره‌‌‌ای، به عملکرد شرکت‌ها نیز سرایت کرده و عرضه و رقابت محصولات در این بازار را افزایش داده است. عموما رشد دلار بورس‌کالا یکی از عوامل اصلی رشد فروش محصولات فلزی بوده است. شرکت‌های تولیدکننده و عرضه‌‌‌کننده در این صنعت به طور تاریخی با رشد نرخ دلار، سعی می‌کنند موجودی انبارهای خود را کاهش دهند.عبور قیمت آلومینیوم از 2هزار و 600دلار سبب شده است تا معاملات بورس‌کالا نیز وارد فاز رونق شود. همچنان نرخ فروش آلومینیوم در بورس‌کالا یا فروش داخلی شرکت‌ها، بالاتر از فروش صادراتی است، به طوری که در فروردین‌ماه، آلومینیوم ایران، شمش خالص خود را به نرخ 133میلیون تومان به فروش رسانده است. این درحالی است که نرخ شمش صادراتی حدود 105میلیون تومان بوده است. بنابراین صرفه لازم برای فروش صادراتی وجود ندارد. این موضوع سبب شده است تا بیش از 74هزار تن آلومینیوم در فصل زمستان در بورس‌کالا مورد معامله قرار گیرد. همچنین ارزش معاملات در برخی از ماه‌‌‌های پایانی سال گذشته به بیش از 3هزار و 700میلیارد تومان رسید که رقم بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای به حساب می‌‌‌آید. این درحالی است که نرخ معاملات نیز رکورد بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای را به ثبت رسانده است. عموما رشد ارزش معاملات نیز ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات است؛ چرا که به دلیل واردات محدود آلومینا در ایران، تولید آلومینیوم در حال کاهش است. به همین سبب، به نظر می‌‌‌رسد، آلومینیوم در ایران بیشتر مدیون تورم داخلی و تورم قیمت آلومینیوم است؛ چرا که تقاضای این فلز نیز در جهان رو به افزایش است. تا پایان فروردین‌ماه، میانگین موزون قیمت معامله آلومینیوم در بورس‌کالا، بیش از 130میلیون تومان بود. این درحالی است که در اردیبهشت، شرایط به گونه دیگری بوده است. رکورد جدید قیمت آلومینیوم در اردیبهشت زده شد و میانگین قیمت این فلز در دومین ماه از سال از 140میلیون تومان عبور کرد. رشد 35درصدی قیمت آلومینیوم در تالار نقره‌‌‌ای مستقیما به سود آلومینیوم‌‌‌سازها خواهد بود.

تولیدکنندگان و عرضه‌‌‌کنندگان اصلی آلومینیوم در بورس‌کالا، مجتمع آلومینیوم جنوب، آلومینیوم ایران، آلومینای ایران و آلومینیوم المهدی هستند. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد طی چندماه اخیر، دو شرکت آلومینیوم جنوب و آلومینیوم ایران، محصولات خود را با نرخ‌های بالاتری به فروش رسانده‌‌‌اند. ارزش معاملات دو شرکت مذکور نیز از سایر شرکت‌ها بالاتر است.  در تابلوی معاملات مس نیز قیمت هر تن مس به 529میلیون تومان رسیده است. این درحالی است که میانگین قیمت کاتد مس، در سال گذشته حدود 350میلیون تومان بوده است. ارزش معاملات مس نیز جذابیت خاص خود را داشت. علاوه بر این شمش روی 136میلیون تومانی نیز در بورس‌کالا قابل‌توجه است. اکنون، کاتد مس با دلار 53هزار تومانی و شمش روی با دلار 52هزار تومانی معامله می‌شود. طبیعتا صادرات این دو فلز گرانبهای بازار سرمایه نیز صرفه صادراتی ندارد. احتمالا با فزونی عرضه محصولات در بورس‌کالا و رشد دلار نیما، اختلاف قیمت داخلی و صادراتی کاهش می‌‌‌یابد. کاهش این اختلاف در نهایت، هم به نفع صادرات بوده و هم موجب حفظ ثبات قیمت‌ها در بورس‌کالا خواهد شد.

نمادهای فلزی ارزش خرید دارند؟

رشد قیمت فلزات در بازارهای جهانی، به‌خصوص مس و آلومینیوم سبب شده است تا بازار از این صنایع استقبال کند. به نظر می‌رسد رشد ناگهانی این قیمت‌ها نمی‌‌‌تواند پایدار بوده و واکنش تند و تیز فلزات به محرک‌‌‌ها، نمی‌‌‌تواند ادامه‌‌‌دار باشد. از این‌رو، احتمال دارد که در فصول ابتدایی سال، نرخ‌های فروش بالایی در صورت‌های مالی این صنایع به ثبت برسد. اما در فصول بعدی، رفته‌رفته این میانگین کاهش می‌‌‌یابد. احتمال دارد که با افزایش نرخ انرژی در این صنعت، قدری رشد سودآوری آن محدود شود، به طوری که نهایتا این صنعت بتواند به اندازه دلار رشد سودآوری را تجربه کند. اکنون بورس به صنعت فلزات اساسی  P/E بالایی می‌دهد و همچنان تقاضا بسیار بالاست. اگر قیمت‌های جهانی آن‌‌‌قدر رشد کنند که در سطوح بالاتری نسبت به سال گذشته قرار گیرند و تثبیت شوند، می‌‌‌توان به رشد سود دلاری این صنعت امیدوار بود. در فروردین‌ماه، اما کاهش تولید و فروش در این صنعت سبب شد تا در نهایت درآمد فروش نسبت به فروردین گذشته کاهشی باشد. با این حال، «فمراد»، «فنوال» و «زنگان» بهترین عملکرد را از خود نشان دادند.

در صنعت فلزات اساسی، نسبتP/E  آینده‌‌‌نگر «فاسمین»، قابل‌توجه است و احتمالا این شرکت یکی از ارزنده‌‌‌ترین‌‌‌ نماد‌های صنعت خواهد بود. پس از آن «فایرا» به عنوان یکی از منتفعان اصلی تحریم‌‌‌های روسیه می‌‌‌تواند رشد سودآوری بالایی را تجربه کند و به این واسطه، در این صنعت گزینه مناسبی به شمار می‌‌‌آید.

منبع: دنیای اقتصاد

تعداد بازدید : 329

ثبت نظر

ارسال