Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 23 و 23 دقیقه

افزایش عوارض صادراتی آلومینیوم در چین

افزایش عوارض صادراتی آلومینیوم در چین

باشگاه آلومینیوم: چین، عوارض صادراتی آلومینیوم و آلیاژ اولیه کارنشده در ابتدای سال ۲۰۲۳ را پس از یک روند صعودی ناگهانی در فعالیت‌های صادراتی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ افزایش داد.

یکشنبه 21 اسفند 1401 ساعت 11:32

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات‌ آنلاین و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، چین که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ واردکننده بزرگ آلومینیوم کارنشده بود، برای مدت کوتاهی به‌ویژه برای اروپا، جایی که واحد‌های ذوب متعدد به دلیل قیمت بالای انرژی برق فعالیت خود را محدود کرده بودند، تبدیل به آخرین دستاویز و تامین‌کننده شد.

افزایش عوارض با سیاست طولانی مدت چین، در تشویق صادرات محصولات آلومینیومی با ارزش افزوده به جای فلز خام مطابقت دارد اما این افزایش عوارض بعید است که تفاوت زیادی نسبت به دگرگونی تجاری که در سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاد، ایجاد کرده باشد و در حال حاضر نیز این افزایش کمی زیاد به نظر می‌رسد. در عین حال حجم صادرات کاهش یافت و حجم واردات دوباره در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرد.

بیشتر حجم واردات آلومینیوم به چین از مبدا روسیه صورت گرفت و واحدهای ذوب روسیه دریافت‌کنندگان اصلی سفارش آلومینا از چین در سال ۲۰۲۲ بودند. به نظر می‌رسد این دو کشور در حال ایجاد یک اتحادیه آلومینیوم جدید هستند.

حجم صادرات غیرمعمول چین

چین در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۹۶ هزار تن آلومینیوم اولیه کارنشده صادر کرد که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ و در مجموع بیش از ۶ سال گذشته است.

عامل افزایش این معاملات تجاری بسیار غیرمعمول، تقریبا دو برابر شدن پرمیوم فلزات در بازار فیزیکی در اروپا جایی که تعطیلی واحدهای ذوب شکاف عرضه منطقه‌ای موجود را افزایش داد، بود.

پرمیوم آلومینیوم بدون عوارض گمرگی از ۲۵۸ دلار در هر تن نسبت به نقدینگی بورس فلزات لندن در ماه ژانویه ۲۰۲۲ به ۵۰۵ دلار در ماه ژوئن ۲۰۲۲ افزایش یافت.

چین در نیمه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۱۸۸ هزار تن فلز اولیه را به هلند صادر کرد. همچنین این کشور ۳۳ هزار تن به ترکیه، ۲۰ هزار تن به مونته نگرو و پنج هزار تن به ایتالیا صادر کرد.

به گفته تحلیلگران بانک «Citi»، حدود ۹۵ درصد این صادرات با عنوان معاملات تجاری عمومی طبقه‌بندی نشدند بلکه در دسته‌ای با عنوان معاملات تجاری منطقه ویژه گمرکی قرار گرفتند.

این حجم از صادرات از انبار گمرک چین از پرداخت مالیات معاف است و بنابراین تحت تاثیر افزایش ۱۵ درصدی به ۳۰ درصدی در عوارض آلومینیوم اولیه قرار نمی‌گیرد.

همین امر در مورد آلیاژ کارنشده نیز صدق می‌کند که برای اولین بار شاهد اعمال عوارض ۱۵ درصدی صادراتی بود. به گفته بانک «Citi»، تقریبا تمام حجم ۲۲۵ هزار تنی صادرات سال ۲۰۲۲ بر اساس قراردادهای دریافت عوارض معامله شده است.

چین در سال ۲۰۲۲ با واردات حجم بیش از یک میلیون تن، واردکننده خالص آلیاژ فلز باقی ماند. در همین حال، افزایش روند صادرات فلزات اولیه متوقف شد. حجم صادرات در ماه دسامبر ۲۰۲۲ تنها ۶۷۷ تن بود که بیشتر آن به ژاپن و تانزانیا صادر شد.

 

رشد حجم واردات فلز از روسیه به چین

حجم واردات آلومینیوم اولیه در ماه دسامبر ۲۰۲۲ به ۱۲۸ هزار تن افزایش یافت که بالاترین میزان ماهانه در بیش از بازه زمانی یک سال است.

چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به یک واردکننده خالص فلز اولیه تبدیل شد و حجم واردات آن با حدود ۴۷۳ هزار تن از حجم صادرات پیشی گرفت؛ هرچند که روند معاملات دیگر مانند سابق نیست.

در حالی که حجم کل واردات در سال ۲۰۲۲ حدو ۵۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافت اما حجم واردات آلومینیوم از روسیه با افزایش ۵۹ درصدی، از ۲۹۱ هزار تن به ۴۶۲ هزار تن رسید. نسبت فلز روسیه در حجم وارداتی چین از ۱۸ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۶۹ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت.

در همین راستا، واردات آلیاژ خام از روسیه نیز با ۷۱ درصد افزایش به ۵۷ هزار تن رسید و روسیه را به بزرگ‌ترین تامین‌کننده غیرآسیایی چین تبدیل کرد. حجم معاملات تجارت آلومینیوم دو کشور احتمالا در سال ۲۰۲۳ رشد بیشتری خواهد داشت.

اگرچه هنوز هیچ‌گونه تحریم رسمی بر روی آلومینیوم روسیه اعمال نشده است اما بسیاری از مصرف‌کنندگان، به ویژه در اروپا و ایالات متحده آمریکا، متقاضی فلزات روسیه نیستند.

چنین عدم تقاضایی از سوی برخی کشورها احتمالا یک عامل مهم در افزایش حجم واردات فلزات از روسیه به چین در سال ۲۰۲۲ بود. ثبت قراردادهای جدید سالانه در سال ۲۰۲۳، احتمالا موج جدیدی از تغییر روند در صادرات فلزات روسیه ایجاد خواهد کرد.

شرکت روسی «Rusal» به طور جدی توجه خود را بر بازار چین برای فروش محصولات بیشتر به ویژه آلومینیوم کم‌کربن تولیدشده از طریق واحد ذوب خود در سیبری که سوخت آن توسط نیروگاه‌های برقی‌آبی تامین می‌شود، معطوف کرد.

به گفته هوانگ ونچیان، نایب رئیس شرکت  «Rusal Shanghai»، شرکت «Rusal» فلز تولیدشده از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر را به مصرف‌کنندگان چینی با نرخ‌های تخفیفی بالاتری پیشنهاد داد.

وی در ماه دسامبر ۲۰۲۲ در کنفرانس موسسه «SMM» اعلام کرد که این شرکت نسبت به پیشنهاد تقاضای فلز کم‌کربن از سوی چین بسیار خوش‌بین است.

 

افزایش صادرات آلومینا از چین

معاملات تجاری آلومینیوم میان روسیه و چین تا مرحله تامین آلومینا در زنجیره فرآوری کالا نیز گسترش خواهد یافت.

در حالی که آلومینیوم روسیه هنوز تحت تحریم‌های رسمی قرار نگرفته است، مواد اولیه شرکت «Rusal» تحت تاثیر تحریم دولت استرالیا بر صادرات بوکسیت و آلومینا قرار گرفت.

امکان حق فروش شرکت «Rusal» طبق سرمایه‌گذاری مشترکش با شرکت «Queensland Alumina» از شرکت «Rusal» سلب شد. این شرکت یکی دیگر از تامین‌کنندگان مهم آلومینای خود را با تعطیلی پالایشگاه «Nikolaev» در اوکراین بلافاصله پس از تهاجم روسیه به این کشور از دست داد. در همین راستا، تامین آلومینا از چین موجب برطرف کردن کمبود داخلی آلومینا روسیه شد.

چین در سال ۲۰۲۲ حدود ۸۴۳ هزار تن آلومینا به روسیه صادر کرد که این رقم در سال ۲۰۲۱ تنها یک هزار و ۷۵۰ تن بود. مجموع حجم صادرات آلومینای چین زمانی که این کشور مسئول تامین کمبود آلومینای کشورهای غربی به دلیل ایجاد مشکلات تولید در پالایشگاه «Alunorte» برزیل شد، به یک میلیون و ۱۰ هزار تن رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ بود.

کاهش رشد صادرات محصولات آلومینیومی

در حالی که افزایش و کاهش معاملات تجاری آلومینیوم اولیه چین در سال ۲۰۲۲ بین صادرات و واردات در نوسان بود، حجم صادرات محصولات نیمه‌ساخته آلومینیومی مانند فویل، ورق و سیم آلومینیومی بی‌وقفه ادامه یافت.

در واقع صادرات محصولات نیمه‌ساخته با ۱۳ درصد افزایش سالانه، به ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۲ رسید که نزدیک به رشد ۱۸ درصدی در سال ۲۰۲۱ بود.

با این حال، کاهش قابل‌ توجهی در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ وجود داشت و حجم صادرات از ماه اکتبر ۲۰۲۲ به بعد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافت.

این میزان کاهش احتمالا به دلیل عواملی همچون کاهش تقاضا در بازارهای غربی تحت تاثیر رکود اقتصادی، اعمال تعرفه‌های تجاری بالاتر بر محصولات چینی و نشانه‌های بازیابی تقاضای داخلی چین بود؛ چراکه این کشور اعمال سیاست کووید صفر خود را متوقف کرد.

انتظار می‌رود حجم تقاضا پس از تعطیلات سال نو چینی ۲۰۲۳ بیشتر افزایش یابد که به معنای ادامه کاهش رشد در روند محصولات نیمه‌ساخته است.

این موضوع همچنین می‌تواند به معنای تبدیل چین به واردکننده خالص آلومینیوم کار نشده باشد؛ به‌ویژه اگر تولید واحد‌های ذوب داخلی چین همچنان با محدودیت‌های تامین انرژی مواجه باشند.

آنچه واضح است اینکه فلزات روسیه به عنوان هسته اصلی و روبه‌رشد در روند واردات چین باقی خواهد ماند.

در حالی که کشورهای غربی به سرعت در حال ایجاد زنجیره‌های تامین فلزات حیاتی و فلزات موجود در باتری‌ها برای کشورهای مشترک‌المنافع خود هستند، به نظر می‌رسد چین و روسیه همین کار را در زمینه فلز آلومینیوم انجام می‌دهند.

تعداد بازدید : 5671

ثبت نظر

ارسال