Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 14 و 3 دقیقه

مدیر یک کارگاه ریخته‌گری: مسیر تولید ناهموار شده است

مدیر یک کارگاه ریخته‌گری: مسیر تولید ناهموار شده است

مدیر کارگاه ریخته‌گری حمزه‌ای گفت: مشکلاتی مانند افزایش قیمت‌ مواد اولیه، کمبود نقدینگی و تأمین دشوار قطعات یدکی ماشین آالات، راه تولید را ناهموار ساخته است و بسیاری از فعالان این عرصه به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر تولید به‌صرفه نیست و ریسک ادامه فعالیت در این حوزه را به جان نمی‌خرند.

شنبه 12 آذر 1401 ساعت 10:14

به گزارش باشگاه آلومینیوم، علی حمزه‌ای سنجانی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین اظهار کرد: کمبود نقدینگی، کمر تولیدکنندگان را شکسته است؛ به طوری که این عامل باعث شده است در تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه شویم. البته روند تهیه‌ مواد اولیه، خود چالشی مجزا است که بسیاری از تولیدکنندگان از این روند گلایه‌مند هستند. به‌علت عدم ثبات قیمت‌ در بازار، شاهد افزایش لحظه‌ای بهای مواد اولیه و همین‌طور کاهش نقدینگی تولیدکنندگان هستیم که این کمبود نقدینگی از عواملی همچون تورم و تغییر نرخ ارز متأثر می‌شود.

وی در رابطه با تأمین شمش آلومینیوم از بورس کالای ایران گفت: تهیه شمش آلومینیوم از این تالار صنعتی، امری بسیار دشوار بوده است و وجود اندک شرکت‌هایی که شمش آلومینیوم را تولید می‌کنند، بیشتر به مشکلات موجود دامن می‌زند. در بورس کالای ایران، افرادی با خریداری انبوه شمش آلومینیوم و انحصار عرضه آن، باعث به‌وجود آمدن رقابت کاذب در بازار می‌شوند و فرایند قیمت‌گذاری را دردست می‌گیرند تا منفعت و سود بیشتری نصیب آن‌ها شود و به‌دنبال آن، قیمت‌های غیرمنطقی در سطح بازار وضع می‌کنند. به‌عنوان مثال، این افراد با عرضه اندک شمش آلومینیومی ارزان‌قیمت در بازار، در روند خرید‌ و‌ فروش اخلال ایجاد می‌کنند. پس از اینکه این اتفاق افتاد و قیمت شمش دوباره کاهش پیدا کرد، این خریدارن درصدد خرید حجم انبوهی از شمش آلومینیوم بر‌می‌آیند. در این میان تمام مشکلات برسر تولیدکنندگان کوچک آوار می‌شود زیرا این گروه توان رقابت با افراد سودجو را ندارند و متحمل ضرر‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند. متأسفانه در این برهه زمانی خاص که باید نظارت دقیقی از سوی مسئولان و سازمان‌های ذیربط صورت پذیرد، هیچ گونه اقدامی در جهت مقابله با این افراد و ایجاد تعادل در بازار انجام نمی‌شود.

بسیاری از فعالان این عرضه به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر تولید به‌صرفه نیست و ریسک ادامه فعالیت در این حوزه را به جان نمی‌خرند؛ چراکه مشکلاتی مانند افزایش قیمت‌ مواد اولیه، کمبود نقدینگی و تهیه دشوار قطعات یدکی ماشین‌آالات، راه تولید را بسیار ناهموار کرده است.

حمزه‌ای‌سنجانی در همین راستا اذعان کرد: کیفیت قالب‌های که اکنون استفاده می‌شود، نامناسب و عمدتاً وارداتی از کشور چین است. در گذشته، این قالب‌ها از کشور اوکراین وارد می‌شد که از کیفیت مطلوبی برخوردار بود اما درحال‌حاضر قالب‌ها را به‌نام ‌اوکراین اما از کشور چین وارد می‌کنند که متأسفانه به‌علت کیفیت پایین و در کوتاه‌مدت دچار شکستگی می‌شوند.

وی درمورد تأثیر افزایش بهای انرژی بر روند تولید اظهار داشت: اکنون با افزایش 10 برابری هزینه گاز شگفت‌زده شده‌ایم. این افزایش بهای گاز در اواسط سال رخ داد اما شرکت ملی گاز ایران ما را ملزم به پرداخت بهای گاز با قیمت مصوب جدید از ابتدای سال کرد که بسیاری از تولیدکنندگان انتظار آن‌را نداشتند زیرا کارگاه‌ها براساس قیمت‌های قبلی، تولیدات خود را برنامه‌ریزی کرده بودند. برق نیز از این قضیه جدا نیست که با قطعی برق در تابستانی که گذشت و به‌علت خاموشی دستگاه‌ها و سردشدن کوره‌ها، مجبور شدیم کارگاه را طی یک روز کامل کاری تعطیل کنیم.

وضعیت بازار مصرف‌کنندگان بسیار نامناسب بوده و تقاضا به‌شدت کاهش یافته است. درحال‌حاضر بین تمامی این معضلات، پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، افزایش حقوق کارگران، بیمه، فشار مصرف‌کنندگان برای تحویل سفارش در زمان مقرر که دیرکرد در زمان تحویل محصول موجب فسخ قرارداد و تحمیل ضرر‌های بیشتری به کارگاه تولیدی می‌شود، رقابت منفی بین تولیدکنندگان و ... صبر صنعتگران را لبریز کرده است. به همین علت، افراد حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش تولید نیستند و یا حتی خود صنعتگر در این شرایط قادر به ادامه تولید نیست. بنابراین تولیدکنندگان تمام دستگاه‌ها و تجهیزات خود را به‌فروش می‌رساند و در سایر زمینه‌ها همچون ساخت‌وساز که از ثبات بیشتری برخوردار است، سرمایه‌گذاری می‌کند.

حمزه‌ای‌سنجانی درمقایسه تولید محصولات آلومینیومی با سایر کشورها، یادآور شد: در کشور‌های خارجی همچون ترکیه، مطلع هستیم که دولت از تولیدکنندگان این صنعت حمایت‌های بسیاری می‌کند. دولت این کشور، تسهیلات بانکی مناسب و با سود بسیار اندک برای برگشت سرمایه درنظر می‌گیرد اما در ایران، فرایند دریافت وام و تسهیلات بانکی نیاز به پوشیدن کفش‌های آهنی دارد زیرا این فرایند طاقت‌فرسا است و درصد سودی که برای برگشت سرمایه اعلام می‌کنند، بسیار هنگفت است که به همین علت صنعتگر از دریافت تسهیلات بانکی پشیمان می‌شود.

تعداد بازدید : 584

ثبت نظر

ارسال