Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 18 و 53 دقیقه

راه‌اندازی شهرک سیلیکون متال بروجرد وعده‌ای که محقق شد

راه‌اندازی شهرک سیلیکون متال بروجرد وعده‌ای که محقق شد

باشگاه آلومینیوم: برنامه‌ریزی مشخص و دقیق برای احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال از مهمترین اهداف دولت سیزدهم است که در سفرهای استانی به نقاط مختلف کشور برآن تاکید می‌شود در ادامه همین اقدام شرکت " فرتاک بروجرد" با زمینه فعالیت تولید سیلیکون متال به زودی تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

سه شنبه 31 خرداد 1401 ساعت 9:59

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایرنا، بروجرد همواره به عنوان شهری صنعتی در لرستان با دارا بودن بیش از ۱۰۰ واحد بزرگ صنعتی از گذشته تاکنون درعرصه صنعت و رونق اقتصادی حرفی برای گفتن دارد، صنایع متعدد این شهر طی سال های اخیر با رکودی بی سابقه مواجه شده که احیای آنها یکی از مهمترین مطالبات مردم این شهرستان است، این مطالبه در جریان سفر رییس جمهور به استان لرستان مورد توجه هیات دولت قرار گرفت.

در جریان سفر رییس جمهور به لرستان که آذرماه سال قبل صورت گرفت، وزیر صمت به نمایندگی از دولت راهی شهرستان بروجرد شد تا مشکلات واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه راکد را بررسی کند از جمله طرح هایی که مورد بازدید و بررسی قرار گرفت شرکت فرتاک بروجرد با زمینه تولید سیلیکون متال بود.

در سفر آذرماه ۱۴۰۰ رییس جمهور به استان لرستان، وزیر صمت از سیلیکون متال بروجرد بازدید کرد و گفت: مشکلات این واحد باید هرچه زودتر مرتفع شود، احیای واحدهای صنعتی نیمه‌کاره و غیرفعال یکی از برنامه‌های جدی دولت سیزدهم است.

سیدرضا فاطمی امین تاکید کرد: به‌زودی مشکلات واحد صنعتی سیلیس بروجرد برطرف می‌شود، واحد صنعتی سیلیکون متال بروجرد کار بزرگی است که موجب رونق اقتصادی و اشتغال در منطقه خواهد شد.

طرح شرکت فرتاک در زمینه تولید سیلیکون متال با ظرفیت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن در سال واقع در شهرستان بروجرد در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار با تکنولوژی آلمانی (شرکت دیماگ آلمان - سوژو چین) و شرکت‌های ایرانی در حال فعالیت است که تکمیل و گسترش آن تحول را در اشتغال و اقتصاد این شهرستان به دنبال خواهد داشت.

بنا بر گفته رییس سازمان صمت لرستان شرکت فرتاک بروجرد ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، حجم سرمایه گذاری در این طرح ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال است، محصولات این طرح کاربرد زیادی در صنایع متالوژی و الکترونیک دارد ولی در این مقطع گرید تولیدی جهت اکسیژن زدایی در واحدهای تولید آلومینیوم به کار می رود.

بهمن جعفری افزود: شرکت فرتاک بروجرد با اجرای طرح های توسعه ای در آینده قابلیت تبدیل به شرکت شهرک صنعتی سیلیکون و نانوفناوری را دارد.

شهرک سیلیکون متال بروجرد ۸۰ درصد پبشرفت فیزیکی دارد

استاندار لرستان گفت: فاز اول شهرک سیلیکون متال شهرستان بروجرد در ۲ بخش احداث می‌شود، که بخش اول آن ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرهاد زیویار در این باره افزود: شهرک سیلیکون متال در پنج فاز تعریف شده است که فاز اول آن نیمه اول سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی اظهار داشت: یکی از محاسن احداث پروژه سیلیکون متال ارتباط تنگاتنگ این مجموعه با مردم شهرستان است و از ظرفیت های خود منطقه استفاده خواهد شد که چشم اندازهای خوبی برای آن پیش‌بینی می‌شود.

استاندار لرستان گفت: همه تلاش خود را برای به بهره برداری رسیدن این مجموعه انجام خواهیم داد و تسهیلات مورد نیاز را پیگیری می کنیم.

فرتاک بروجرد ۵۰ درصد سیلیکون متال کشور را تامین می کند

در راستای پیگیری طرح های نیمه کاره در خردادماه سال جاری معاون وزیر صمت به لرستان و شهرستان بروجرد سفری یک روزه داشتند تا روند کار را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند.

وی در این بازدید و در جلسه ای که با مدیران شهرک سیلیکون متال بروجرد داشت، گفت: سالانه ۶۰ هزار تن سیلیکون در کشور مورد نیاز است که با راه اندازی شهرک سیلیکون متال بروجرد ۵۰ درصد نیاز کشور مرتفع می شود.

محمد جواد حاجی حسینی افزود: تاکنون یک هزار میلیارد تومان در شهرک سیلیکون متال بروجرد سرمایه گذاری شده است و با راه اندازی این شرکت ۳۳ هزار تن یعنی نیمی از نیاز کشور تامین می شود.

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال در شرکت سیلیکون ارزشمند و سرمایه گذاری در این بخش قابل تقدیر است، بیان کرد: از سرمایه گذاری در این بخش حمایت می کنیم و این از مصوبات سفر رییس جمهور است که برای راه اندازی آن تلاش خواهیم کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر صمت یادآور شد: برای ادامه کار طرح شهرک سیلیکون متال بروجرد ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک ملت اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه طرح آمایش صنعتی برای اجرا در ۴۸۰ شهرستان کشور ابلاغ شده است، یادآور شد: با توجه به آمایش صنعتی، برنامه ریزی برای احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل در کل کشور انجام شده است.

سیلیکون متال بروجرد عاملی برای رونق اشتغال

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: پروژه شهرک سیلیکون متال بروجرد حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، سیلیکون متال بروجرد یک سرمایه نهفته است و نیاز دارد این پروژه هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

عباس گودرزی اظهار داشت: با بهره برداری از این پروژه شاهد توسعه و رونق تولید و اشتغال خواهیم بود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه پروژه سیلیکون متال از مصوبات سفر ریاست جمهوری است، تلاش می‌شود که این پروژه سریع تر به بهره برداری برسد.

وی اظهار داشت: به بهره برداری رسیدن پروژه سیلیکون متال به بالا بردن ارزش پول ملی و به تولید ثروت در کشور کمک خواهد کرد و کشور را از لحاظ اقتصادی به جایگاه بالایی می‌رساند.
وی با اشاره به اینکه با تکمیل فاز اول این پروژه در ۲ بخش، سالانه ۳۰ هزار تن محصول تولید می‌شود، بیان کرد: این واحد تولیدی با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده و کشور را در این محصول استراتژیک بی نیاز می‌کند.

بنا بر گفته رییس صنعت، معدن و تجارت بروجرد، علمیات ساخت واحد صنعتی سیلیکون متال "فرتاک " این شهرستان با حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، این واحد صنعتی با ظرفیت تولید سالانه ۳۴ هزار تن و سرمایه گذاری  ۵۰ میلیون دلار در زمان بهره بردای نقش مهمی در رونق اقتصادی و اشتغال منطقه خواهد داشت.

وی افزود: هم  اکنون ۱۶هزار تن سیلیکون مورد نیاز کشور هر ساله از خارج وارد می‌شود که با بهره برداری از این طرح عظیم صنعتی زمینه اشتغال خوبی برای جویندگان کار این شهرستان فراهم می شود، این واحد صنعتی علاوه بر تولید سیلیکون متال، محصولات پلی سیلیکون و پلیمر سیلیکونی که پیش نیاز تولید سلول‌های خورشیدی است را  تولید خواهد کرد.

وجود کارخانه های بزرگ صنعتی و برند کشور مانند، اکسیر، سامان کاشی، داملران، کاشی جم، زاگرس خودرو و کارخانه های متعدد سنگبری با تولید سنگ‌های قیمتی صادراتی همه موجب شد تا بروجرد در زمینه کاهش بیکاری و رونق اقتصادی حرف اول را در منطقه بزند، اما با آغاز تحریم ها بسیاری از صنایع بروجرد با رکود مواجه شد و دولت سیزدهم درهمان روزهای آغازین و با طراحی سفرهای استانی در نقاط مختلف کشور به دنبال آمایش واحدهای صنعتی قدم در احیا و تکمیل واحدهای راکد و نیمه تمام گذاشت.

در شهرستان بروجرد نیز شرکت فرتاک با فعالیت در زمینه سیلیکون متال  از جمله طرح های مصوب سفر رییس جمهور به لرستان است که به عنوان یک طرح ملی و راهبردی با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۰ درصد به زودی به بهره برداری می رسد و قابلیت تامین ۵۰ درصدی سیلیکون متال کشور را دارد.

شهرک سیلیکون متال شهرستان بروجرد در منطقه اشترینان و در ۹۷ هکتار زمین در پنج فاز احداث خواهد شد، تاکنون در این پروژه یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و در نهایت هفت هزار نفر اشتغال زایی ایجاد خواهد کرد.

شهرک سیلیکون متال با همت بخش خصوصی احداث شده و پنجمین شهرک سیلیکون متال در جهان خواهد بود.

تعداد بازدید : 696

ثبت نظر

ارسال