Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 10 دقیقه

به زودی صفر تا ۱۰۰ «آند» در داخل کشور تولید می‌شود / صرفه‌جویی 35 میلیون دلاری ارز با افتتاح واحد آندسازی

تامین زیرساخت‌ها، اصلی‌ترین مشکل پروژه آندسازی است

عزیزمحمدی" مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت آلومینیوم ایران: ایرالکو در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در استان مرکزی پیشرو است

به زودی صفر تا ۱۰۰ «آند» در داخل کشور تولید می‌شود

باشگاه آلومینیوم: مهندس غفاری مدیرعامل شرکت کربن صنعت امیرکبیر و مجری پروژه آندسازی در جمع خبرنگاران گفت: از سوی شرکت ایرالکو جهت ساخت و تجهیز پروژه آندسازی زمینی به مساحت 150 هکتار در شهرک صنعتی خیرآباد خریداری شده که 25 هکتار آن در فاز اول به کارخانه آندسازی تخصیص داده شده،کارخانه آند سازی متشکل از 7 بخش اصلی و شامل 26 ساختمان میباشد که هر یک از آنها سرویس دهنده بخشی از فرآیند آندسازی را عهده دارهستند .

دوشنبه 8 آذر 1400 ساعت 10:29

پروژه‌‌ی آندسازی شرکت ایرالکو تا پایان سال ۱۴۰۲ اجرا و به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش باشگاه آلومینیوم، این خبر در حالی از سوی مدیرعامل شرکت "کربن صنعت امیرکبیر" به عنوان مجری پروژه آندسازی ایرالکو منتشر می‌شود که با گذشت بیش از ۷ سال از کلنگ‌زنی پروژه، روند پیشرفت فیزیکی آن تا سال 1397 با کندی مواجه بود و تنها در طول دوسال اخیر و با تغییر مالکیت شرکت ایرالکو، اهمیت بیشتری به پروژه داده شده است. پیشرفت فیزیکی پروژه به گفته مدیرعامل کربن صنعت امیرکبیر اکنون حدود ۳۶ درصد است؛ در حال حاضر یکی از بزرگترین و مهمترین مشکلات این پروژه تامین زیرساخت‌ها است.

بارها از طرف مسؤلان وقت استان و نهاد‌های متولی و شهرک‌های صنعتی در جلسات متعدد شنیده شد که به منظور جذب فعالان اقتصادی و صنعتی به سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی و استقرار در شعاع خارج از محدوده‌‌ی شهری، فرش قرمز پهن می‌گردد؛ اما متاسفانه اکنون یکی از بزرگترین و حیاتی‌ترین پروژه‌های استان صنعتی مرکزی به دلیل عدم برخورداری از مقدمات اجرای پروژه که همان تامین زیرساخت‌ها از سوی دستگاهای متولی است، با مشکلات جدی مواجه شده است.

در بازدیدی که به همراه اصحاب رسانه‌‌ی استان از پروژه‌‌ی آندسازی شرکت آلومینیوم ایران(ایرالکو) صورت گرفت، پروژه با پیشرفت فعلی، همچنان با مشکلات تامین آب، برق، گاز و.. مواجه است؛ که با توجه به ضرورت و اهمیت اجرای طرح، همت مسئولان و حمایت همه جانبه‌‌ی مدیران دستگاه‌های متولی در اجرای مصوبات طرح در سطح استانی امری اجتناب ناپذیر است.

 

در جریان بازدید اصحاب رسانه استان، مدیرعامل شرکت کربن صنعت امیر کبیر در نشستی، پرسش‌های خبرنگاران را پاسخ داد؛

 

 

در ابتدای این نشست، "کاوه عزیزمحمدی" مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت آلومینیوم ایران در جمع خبرنگاران، نمایندگان روزنامه‌های سراسری، هفته‌نامه‌ها و خبرگزاری‌های استان، ضمن تقدیر از مدیرعامل "کربن صنعت امیرکبیر" به دلیل فرصتی که در اختیار اصحاب رسانه قرار داد، با اشاره به اهمیت نوشتن در "قرآن کریم" که خداوند به قلم سوگند یاد نموده است، از حضور اصحاب رسانه تقدیر کرد.

 

آنچه رسانه‌ها بر مدار حقیقت و واقعیت منتشر می‌نمایند، حمایت از پیشرفت بهینه پروژه خواهد بود

 

وی اظهار داشت: آنچه که رسانه‌ها بر مدار حقیقت و واقعیت‌ها برای اقناع و تنویر افکار عمومی منتشر می‌نمایند و مردم استان و مسئولان را در جریان آخرین اقدامات انجام شده در این پروژه عظیم صنعتی قرار می‌دهند، حمایت و همراهی ارزشمندی به نشر واقعیت و پیشرفت سریع‌تر و بهینه‎‌ی پروژه خواهد نمود.

عزیزمحمدی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص گزارش پخش شده صدا و سیمای استان مرکزی و عدم حضور در نشست مذکور گفت: در تاریخ ۲۵ آبانماه سال جاری نامه‌ای از سوی مدیرعامل ایرالکو برای صدا و سیما ارسال شد و تقاضا بر این بود که به منظور بیداری افکار عمومی در زمینه تحقق آرمان‌های زیست محیطی و پاسخ‌گویی به شبهاتی که در گزارش اخیر آن رسانه منتشر گردیده است، فرصتی را در یک برنامه زنده تلویزیونی در اختیار مشاوران زیست محیطی و مدیر HSEE ایرالکو قرار دهند که تا کنون پاسخی از سوی این رسانه استانی دریافت نشده است.

مدیر ارتباطات ایرالکو همچنین ادامه داد: در برنامه بازدید و نشست این برنامه نیز از صدا و سیمای استان دعوت شد تا همکاران مجموعه را برای تهیه گزارش از روند پیشرفت پروژه و پوشش خبری آن، اعزام نمایند که متاسفانه حضور نیافتند.

عزیزمحمدی تاکید داشت: آنچه که می‌تواند استان مرکزی را با برخورداری از واحدهای عظیم و استراتژیک و مادرتخصصی صنعتی به عنوان قطب صنعت کشور لقب دهد، انعکاس حقایق صنایع استان از سوی رسانه‌ها و نیز حمایت همه جانبه‌‌ی رسانه‌ای از صنایع است.

 

ایرالکو در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در استان مرکزی پیشرو است

 

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ایرالکو در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در استان مرکزی پیشرو است و این واقعیت بر هیچ انسان منصفی پوشیده نیست.

 

هیچگونه حمایت ریالی و ارزی از سوی نهادهای متولی صورت نگرفته است

 

مدیرعامل کربن صنعت امیرکبیر در جریان بازدید رسانه‌های استان از پروژه آندسازی ایرالکو، در جمع خبرنگاران گفت: اما اکنون ایرالکو به تنهایی علیرغم وجود مصوبات برای تخصیص منابع در مصوبات ریاست جمهوری و ستادهای اقتصادی در حال اجرای پروژه می‌باشد و هیچگونه حمایت ریالی و ارزی از سوی نهادهای متولی صورت نگرفته است.

 

 

پیش‌بینی می‌شود، پروژه آندسازی ایرالکو تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد

 

خسرو غفاری اظهار داشت: در صورت اجرای برخی تعهدات نهادهای متولی و با همت و تلاش پیمانکاران پروژه که در حال حاضر ۱۱ شرکت داخلی می‌باشند، طبق پیش‌بینی‌ها، پروژه آندسازی ایرالکو تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: الزام مدیریت پروژه بر این بوده که کلیه اقدامات مرتبط پروژه اعم از تامین و ساخت تجهیزات توسط واحدها و شرکت‌های داخل استان صورت گیرد.

 

 

پروژه آندسازی با مشکلات بسیار زیرساختی اعم از تامین آب، برق، گاز مواجه است

 

 

مدیرعامل کربن صنعت امیرکبیر با تاکید بر وجود مشکلات زیرساختی در اجرای پروژه گفت: پروژه آندسازی با مشکلات بسیار زیرساختی اعم از تامین آب، برق، گاز مواجه است و بارها در جلسات متعدد این موضوع مطرح شده، اما هیچگونه خروجی مثبتی به همراه نداشته است؛ حتی در آخرین جلساتی که در مهرماه گذشته با حضور مدیران و مسئولان مربوطه پیرامون روند حمایتی و اجرای مصوبات پروژه و نیز تامین زیرساخت‌های مورد نیاز آن برگزار شد نیز، علی رغم اعلام آمادگی شرکت "کربن صنعت" برای پرداخت سهم مشارکت در احداث زیرساخت‌ها، هیچگونه تعهد نهایی مبنی بر تامین زیرساخت‌های پروژه از سوی دستگاه متولی و سایر دستگاه‌های خدمات رسان به امضاء نرسید.

 

 واحد آندسازی ایرالکو سالانه حدود ۳۵ میلیون دلار صرفه‌ ارزی و ۷۰ میلیون دلار جلوگیری از خروج ارز دارد

 

وی در ادامه با تاکید براهمیت اجرای پروژه آندسازی ایرالکو گفت: راه‌اندازی واحد آندسازی ایرالکو سالانه حدود ۳۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد؛ همچنین سالانه از خروج بالغ بر ۷۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می‌گردد.

غفاری خاطرنشان: آند محصولی نیست که تولید آن در در کشور با محدودیت مواجه باشد؛ چراکه قابلیت تولید آند از صفر تا صد در کشور وجود دارد و در آینده ی نزدیک، کلیه فرآیندهای تولید مواد اولیه آند در کشور راه‌اندازی می‌شود.

 

سوددهی مطلوب برای سهامدار و افزایش قدرت رقابت ایرالکو با سایر رقبا از مزایای اجرای طرح است

 

وی از جمله مزایای اجرا و تکمیل پروژه آندسازی را سوددهی مطلوب برای سهامدار و افزایش قدرت رقابت ایرالکو با سایر رقبا عنوان کرد و گفت: همچنین تکمیل پروژه آندسازی و بروز شدن تکنولوژی آن، کاهش آلایندگی زیست محیطی از دیگر مزایای این طرح خواهد بود.

 

منابع مالی برای ساخت واحد آندسازی حدود ۳۷ هزار میلیارد ریال برآورد شده است

 

مدیرعامل کربن صنعت امیرکبیر در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع خبرنگاران افزود: منابع مالی برای ساخت واحد آندسازی حدود ۳۷ هزار میلیارد ریال برآورد شده که تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال آن تامین و هزینه شده است.

وی ادامه داد: هزینه تجهیزات پروژه نیز حدود ۷۰ میلیون دلار است که بخشی از آن به ارزش حدود ۲۴ میلیون دلار خریداری و در انبارهای شرکت ایرالکو نگهداری می‌شود و تلاش بر این است که مابقی تجهیزات حتی الامکان از واحدهای تولیدی داخلی و بومی خریداری شود.

 

حدود 300 فرصت شغلی در پروژه آندسازی ایرالکو فراهم است

 

مدیر عامل شرکت کربن صنعت امیرکبیر گفت: هم اکنون ۱۵۰ نفر در پروژه فعال هستن و این تعداد در آینده تا پانصد نفر قابل افزایش است و پس از راه‌اندازی کارخانه، بیش از ۳۰۰ فرصت شغلی مستقیم در این شرکت ایجاد می‌شود.

 آندسازی اراک به حدود سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد

 

وی افزود: راه‌اندازی واحد آندسازی اراک به حدود سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و تا کنون بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

غفاری به روند فعلی استفاده از آند در ایرالکو اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر در ایرالکو، ۲ خط تولیدی ۲۰۰ کیلو آمپر و ۶۸ کیلوآمپر وجود دارد که آندهای مصرفی آن‌ها با هم متفاوت هستند؛ خط ۲۰۰ کیلو آمپر آندهای با وزن بالغ بر ۷۰۰ کیلو گرم و خط قدیم آندهای کوچکتر را مصرف می‌کند.

 

مدیرعامل کربن صنعت امیرکبیر در بخش پایانی اظهارات خود گفت: تا در سال آینده پیشرفت فیزیکی مطلوبی در پروژه شاهد خواهیم بود؛ مشروط بر اینکه همکاری دستگاه‌ها و نهادهای متولی عملیاتی و محقق گردد.

تعداد بازدید : 962

ثبت نظر

ارسال