Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 5 و 18 دقیقه

گفتگو با مدیر ارشد تحقیق و توسعه شرکت ودانتا آلومینیوم

گفتگو با مدير ارشد تحقيق و توسعه شركت ودانتا آلومينيوم

باشگاه آلومینیوم: دکتر چاترجی با 33 سال سابقه‌ی فعالیت، مدیر ارشد در تحقیق و توسعه شرکت ودانتا به‌عنوان یکی از پیشکسوتان صنعت آلومینیوم شناخته می‌شود.

دوشنبه 23 بهمن 1402 ساعت 13:6

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم، با رشد و گسترش مصرف آلومینیوم در صنایع مختلف ازجمله خودروهای الکتریکی، ساختمان‌سازی، هوا-فضا و ...، صنایع پایین‌دستی و بالادستی آلومینیوم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده‌اند.

متن ذیل گفتگو‌ی خبرگزاری آل-سرکل با دکتر آمیت چاترجی مدیر ارشد تحقیق و توسعه‌ی شرکت ودانتا آلومینیوم است:

  • لطفاً درباره محرک‌های کلیدی افزایش مصرف آلومینیوم در صنایع مختلف، توضیح دهید.

نسبت استحکام به وزن فلز آلومینیوم، هدایت حرارتی و الکتریکی عالی، انعطاف‌پذیری در طراحی، مقاومت دربرابر خوردگی و امکان بازیافت‌پذیری بالا، این فلز را برای به‌کارگیری در ساخت خودروهای الکتریکی، صنایع هوا-فضا، انرژی‌های تجدیدپذیر، صنایع ساختمانی سبز و ... مناسب ساخته است. درواقع می‌توان گفت که صنعت جهانی آلومینیوم رو به پیشرفت است و افزایش تقاضا برای فلز آلومینیوم در صنایع مختلف موجب محبوبیت و مطلوبیت این فلز شده است.

شرکت ودانتا آلومینیوم به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم در جهان و در هند، می‌تواند نیاز رو به رشد برای این فلز را تأمین نماید. در پایان سال مالی 2023، این شرکت 2.29 میلیون تن آلومینیوم تولید کرد. این شرکت تولیدکننده محصولاتی با کیفیت بالا به‌صورت بیلت، آلیاژ ریختگی، ‌اسلب، میله و ... با ردپای کربنی پایین است. از دیگر محصولات "سبز" تولیدشده توسط این شرکت می‌توان به شمش T، فلز گرم/مایع، محصولات نورد، شمش P1020 و ... اشاره نمود.

  • چگونه تحقیق و توسعه در زمینه فلز آلومینیوم در شرکت ودانتا به رشد و گسترش خواص فلز آلومینیوم در صنایع مختلف کمک کرده است؟

تحقیق و توسعه در شرکت ودانتا منتهی به تولید آلیاژ آلومینیوم با خواص منحصربه‌فرد و همزمان ویژه‌ای شده است. محیط زیست دوست بودن از اولویت‌های تحقیق است و درعین کاهش ردپای کربنی آلیاژ تولیدشده، لازم است که این آلیاژ ازنظر صنعتی کاربرد فراوانی داشته باشد.

در روش‌های تحقیق و توسعه از ابزار علمی نظیر تعادل فازی ترمودینامیکی جهت یافت افزودنی مناسب و طراحی عملیات حرارتی خاص در راستای کنترل ریز ساختار، استفاده می‌شود. این روش‌ها به تولید آلیاژ با خواص موردنظر کمک می‌کند.

شرکت ودانتا آلومینیوم، در راستای نوآوری، قدم‌های ثانویه برداشته است به‌طوری‌که در هر کجا که لازم بوده از نیروها و کارشناسان خارجی استفاده کرده است. در این راستا، تولید محصولاتی با خواص ویژه در اولویت کاری این شرکت قرار دارد.

  • لطفاً رابطه با افزایش نسبت استحکام به وزن آلیاژهای آلومینیومی و بهبود کیفیت و عملکرد آلیاژهای تولیدشده، توضیح دهید.

شرکت ودانتا قوه محرکه بسیاری از صنایع، ازجمله صنعت خودروسازی است. این شرکت به‌صورت سنتی آلیاژهای پیچیده نظیر آلیاژهای ریختگی اولیه و AlSi3 تولید می‌کند. این آلیاژها در گذشته توسط صنایع خودروسازی و فولاد وارد می‌شدند.

همچنین این شرکت محصولات سفارشی نیز تولید می‌کند که خواص ویژه داشته و کاربردهای خاصی دارند. از آن جمله می‌توان به مفتول‌های 12 میلیمتری تولیدشده در این شرکت اشاره نمود که در صنایع توزیع الکتریکی کاربرد دارند. همچنین بیلت‌های تولیدشده با سرعت بالای این شرکت (سرعت اکستروژن 30-25 درصد سریع‌تر از سرعت معمول) از دیگر محصولات خاص تولیدشده محسوب می‌گردد.

این شرکت درحال گسترش سطح تولید خود است و محصولات خاص و سفارشی تولید می‌کند که ازنظر استراتژیک برای مشتریان شرکت اهمیت بالایی داشته باشند. این محصولات بیشتر در صنایعی نظیر انرژی‌های تجدیدپذیر، خودروهای الکترونیکی (EV)، ذخیره‌سازی انرژی، تولید در صنایع تکنولوژی پیشرفته و هوا-فضا کاربرد دارند.

  • چند نمونه از همکاری‌های موفقیت‌آمیز شرکت ودانتا در زمینه تحقیق و توسعه پیشرفته در صنعت آلومینیوم را نام ببرید.

علم و مهندسی همواره با هم همخوانی داشته و مرزهای مشترکی دارند. تبادل اطلاعات، ایده و ادغام تبهر و تخصص موجب تحقیق، نوآوری و هر نوع کار علمی خواهد بود.

با ورود تخصص علمی و تحقیقاتی به جهان صنعت، می‌توان از تحقق مسیر درست نتیجه‌گیری در پروژه‌های تحقیقاتی اطمینان حاصل کرد. تحقیقات عمیق تکنیکی نیاز به ابزار علمی، تجهیزات آنالیتیکی و آزمایشی را دارد. جمع‌آوری این مجموعه زیر یک سقف (در یک‌جا) تقریباً غیرممکن است؛ لذا راه‌اندازی بخش تحقیق و توسعه (R&D) در شرکت ودانتا راه‌حل مناسبی در راستای به‌کارگیری تحقیقات نوین در محصولات جدید خواهد بود.

بخش تحقیق و توسعه در شرکت ودانتا هر نوع تحقیق در رابطه با راهبردهای زیست‌محیطی، اجتماعی و شرکت ESG را در حیطه ‌کاری خود قرار می‌دهند و بخشIT  برای حل مشکلات مرتبط با تولید کمک می‌گیرد.

  • با توجه به سرعت توسعه علم و تکنولوژی مواد، چه پیشنهادی به شرکت‌هایی دارید که می‌خواهند در صدر نوآوری قرار گرفته و در راستای رقابت‌پذیری آلومینیوم با سایر فلزات پیشکسوت باشند؟

به‌نظر من طی دهة آینده شاهد توسعه در زمینه نوآوری محصولات جدید خواهیم بود. نوآوری و همزمان تحقیق و توسعه موجب افزایش سرعت توسعه و ارتقای محصولات خواهد شد و همزمان بهبود کیفی محصول و کاهش مصرف انرژی را به‌همراه دارد. با این چشم‌انداز می‌توان به‌عنوان پیشکسوت در بازار جهانی حضور یافت.

هر تجارت و کسب و کاری سعی دارد که نه‌تنها از بهترین گزینه‌های خود استفاده کند بلکه از هر نوع سد و محدویت ایجادشده، عبور کند.

به‌طور‌کلی می‌توان گفت که انتخاب مواد مناسب، ستون اصلی هر نوع جذب مشتری بوده و همزمان موجب بهبود و ارتقای عملکرد محصول خواهد شد. بهبود خواص الاستیک، فرم‌پذیری بالا و سایر خواص الکتریکی و هدایت حرارتی، ارتقاء سطح کیفی تولید را به‌همراه خواهد داشت. آنچه مسلم است آنست که در این رقابت آلومینیوم موردتوجه قرار خواهد گرفت چراکه این فلز از تنوع آلیاژی بالایی برخوردار بوده و کاربردهای فراوانی دارد. این فلز در صنایع نوظهور جایگاه ویژه‌ای دارد که از آن جمله می‌توان به مواد و انرژی تجدیدپذیر، خودروهای الکتریکی و صنعت هوا-فضا اشاره نمود. همین جایگاه موجب شده تا آلومینیوم به‌عنوان " فلز نسل آینده" نام‌گذاری شود.

پرورش دانش و نوآوری شامل تربیت و ارتقاء توانمندی‌های منابع انسانی، به‌کارگیری تجهیزات و ابزار علمی پیچیده و نوین و خلق اکوسیستم از تمامی موارد مذکور بوده تا بتوان میزان رشد و ارتقاء جاودانه در سیکل تولید را به‌وجود آورد. علاوه بر این، لازم است که هر راه‌حل راهبرد زیست‌محیطی،‌ اجتماعی و شرکتی ESG کسب و کار را به‌همراه داشته باشد.

من پیش‌بینی می‌کنم که شرکت‌ها بتوانند در عرصه رقابت ازطریق محصولاتی با امکان آب‌بندی بالا، ‌استفاده از راهکارهایی جهت بهینه‌سازی سود و کاهش مصرف انرژی همراه با کاهش تولید آلاینده کربنی، از رقبای خود پیشی بگیرند.

  • با گسترش مصرف آلومینیوم در صنایع مختلف، به‌نظر شما تمرکز بخش تحقیق و توسعه در رابطه با فلز آلومینیوم باید چگونه باشد تا این فلز به‌عنوان گزینه بهتر در صنایع مختلف انتخاب شود؟

درحالی‌که فلز آلومینیوم همواره برترین گزینه انتخابی از طرف صنایع مختلف است، مسائل جانبی نظیر کنترل میزان آلاینده تولیدشده، بهره‌برداری از بوکسیت و تبدیل ضایعات به منبع مالی نیز، نیاز به رسیدگی و تمرکز خواهند داشت. تمرکز برروی مواد ذکرشده نیاز به تحقیق و توسعه جدی و در سطح بالا خواهند بود. در راستای بهبود فرآیند تحقیق و توسعه بالا، لازم است از نیروهای متخصص و آموزش‌دیده استفاد شود.

ارتقاء واحدهای تولید جهت آنالیز علمی، ساخت نمونه‌های آزمایشی و ... می‌بایست در رأس عملکرد یک واحد تحقیق و توسعه‌ی کارآمد باشد. به‌کارگیری تکنولوژی جدید در بخش تحقیق و توسعه نیز از دیگر کارهای مهمی است که لازم به اجراست.

تعداد بازدید : 287

ثبت نظر

ارسال