Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 21 دقیقه

گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم؛ شرکتی با توسعه مستمر

راه‌اندازی خط تولید ورق آجدار 5 پر تا عرض 1250 میلیمتر

گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم؛ شركتي با توسعه مستمر

باشگاه آلومینیوم: شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم (سهامی عام) مجهز به تکنولوژی منحصربه‌فرد نورد گرم در کشور و منطقه ‏محسوب می‌گردد.

سه شنبه 4 آبان 1400 ساعت 22:17

باشگاه آلومینیوم- این شرکت در این چند سال طرح‌های توسعه‌ی بسیاری را به اجرا در آورده و جز شرکت‌های پیشرو در این زمینه می‌باشد.

پس از طرح‌هایی همچون تولید پلی کرافت و کلد به تازگی رنگ پودری ورق آلومینیوم به بهره‌برداری رسید و اخیرا نیز تولید ورق آجدار 5 پر را آغاز کرده است به همین بهانه باشگاه آلومینیوم مصاحبه‌ای با خانم مهندس هاشمی مدیر بازرگانی این شرکت انجام داده‌ایم که در ذیل می‌خوانیم:

 

 

۱- عملکرد شرکت نورد آلومینیوم در 6 ماهه ابتدای سال جاری را با سال گذشته چگونه مقایسه می‌کنید؟

در راستای تحقق اهداف شرکت، میزان تولید و فروش محصولات در 6 ماهه ابتدای سال 1400 نسبت به همین دوره در سال 1399 با بیش از 10% افزایش همراه بوده است که یکی از دلایل آن بروز رسانی‌های انجام شده و اصلاح ظرفیت‌های تولید و در نهایت توسعه سبد محصولات در شرکت بود. با این امر امکان تولید و تامین محصولات متنوع براساس نیاز بازار داخل و خارج از کشور بیشتر فراهم شده است.

2- میزان تولید محصولات مختلف در این چند ماه سال ۱۴۰۰ چه میزان بوده است؟

علی رغم مشکلات موجود بر سر راه تولید و همچنین افزایش قیمت جهانی آلومینیوم، در شش ماهه سال 1400 بیش از 7000 تن محصول تولید و به بازار عرضه گردیده است، در میان این محصولات شاهد 25% افزایش تولید محصولات رنگی و 50 % افزایش محصولات کلد نسبت به سال گذشته بوده‌ایم، از طرفی میزان تولید ورق‌های ساده در حدود 20% کاهش داشته است. دلیل کاهش تولید ورق‌های ساده تخصیص ظرفیت و تمرکز خط تولید بر روی محصولات تخصصی و صنعتی بوده است.

3- مجمع فنوال در چه تاریخی برگزار شد و چه میزان سود به اعضای خود داد؟

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت نورد آلومینیوم در تاریخ 28 تیر ماه 1400 در محل کارخانه این شرکت برگزار شد، در مجمع عمومی تقسیم سود به مبلغ 678،347 میلیون ریال ( معادل هر سهم 1 هزار ریال) خالص به تصویب رسید.

4-  در این سال‌ها طرح‌های توسعه‌ای زیادی را از طرف گروه کارخانه‌های نورد آلومینیوم شاهد بوده ایم دلیل آن چه بوده است؟

اساس پایداری و تداوم فعالیت در بازار برای شرکت‌های بزرگ دنیا، برقراری طرح‌های توسعه می‌باشد. محدودیت‌های اعمال شده ناشی از تحریم در سنوات گذشته و تاکنون، میزان واردات محصولات آلومینیومی به کشور را با کاهش چشمگیری همراه کرد و عملا این کسری مواد اولیه با رجوع به تولیدکننده داخلی مرتفع شده است. بر این اساس طی دو سال گذشته بیش از 80% تمرکز شرکت نورد آلومینیوم بر روی مصرف کنندگان نهایی و کارخانجات تولیدی معطوف گردید و به خوبی از عهده این امر برآمد و در این میان لزوم توسعه و همگام شدن با دنیا بیش از پیش احساس گردید. تلاش همه جانبه شرکت بر این مبناست که از صنعت جهان عقب نماند تا در صورت لغو تحریم‌ها و تسهیل در واردات و صادرات محصولات شرکت مورد قبول مشتریان داخلی و خارجی باشد.

با توجه به اهمیت تکنولوژی در توسعه صنعتی، مدیریت کنونی این مجموعه استفاده از تکنولوژی‌های روز را یکی از اولویت‌های سیاست‌گذاری خود قرار داده و در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را در زمینه بروز رسانی، رشد و توسعه تولید و ماشین‌آلات انجام داده است.

5- طرح‌های توسعه شرکت به ثمر نشسته اند را معرفی نمایید.

طی سالی که گذشت پروژه‌های توسعه زیادی در شرکت صورت پذیرفت، منجمله پروژه خط رنگ پودری که کیفیت بالای ورق تولیدی زمینه افزایش صادرات را برای شرکت فراهم آورد و در کنار آن به همت همکاران و مهندسان توانای شرکت خط رنگ کویل کوتینگ شرکت نیز به طور موازی بروز رسانی شده و با انجام تمهیداتی قابلیت رنگ زدن همزمان پشت و روی کویل بر روی آن فراهم گردید که با افزایش سرعت تولید، امکان پوشش‌دهی بهتر بازار فراهم شد. یکی از محصولاتی که به صورت انحصاری با تکنولوژی نورد گرم در شرکت تولید می‌شود محصول پلیت می‌باشد، امکان برش این محصول در گذشته در ضخامت و عرض محدودیت‌هایی داشته که با طراحی ماشین جدید و ساخت آن این مانع نیز مرتفع گردید.

جدیدترین محصول اضافه شده به شرکت با خرید غلتک جدید آجدار، ورق آجدار 5 پر با عرض حداکثر 1250 میلیمتر می‌باشد. البته در گذشته نیز امکان تولید ورق آجدار 4 پر تا عرض 1200 میلیمتر فراهم بوده است ولی با خرید غلتک جدید تنوع در طرح و افزایش عرض در محصول صورت پذیرفته است.

6- چه طرح‌های توسعه کوتاه مدت و یا میان مدت و بلند مدتی را در دست اجرا دارید؟ (آیا این طرح‌ها را بیشتر برای تولید محصولات جدید تعریف می‌کنید یا برای به روزرسانی دستگاه‌ها برای افزایش میزان تولید؟)

بروز رسانی ماشین‌آلات کنونی به صورت مستمر در دست اقدام می‌باشد ولی با توجه به اینکه تکنولوژی‌های بسیار مدرن‌تر و بروز تر در دنیا راه‌اندازی گردیده است جهت تولید محصول مدرن و بروز نیازمند خرید و راه‌اندازی خط تولید سراسری جدید با امکانات تولیدی روز دنیا می‌باشیم که این هدف بلند مدت شرکت بوده و در دست بررسی و مطالعه جهت اجرا می‌باشد.

افزایش حجم تولید عملاً باعث کاهش هزینه‌های سربار شده و در قیمت تمام شده نیز بسیار موثر است. لذا خرید ماشین‌آلات جدید با تکنولوژی‌های روز دنیا برای بقا و ادامه حیات تولیدی شرکت بسیار حائز اهمیت است.

7-  آیا تولید ورق نمای آلکونام را متوقف کرده‌اید؟

تغییر رنگ ناشی از عوامل جوی و محیطی و خسارات ناشی از احتراق، به تدریج از محبوبیت نمای کامپوزیت کاسته است. همین مسایل باعث گردیده استفاده از این نما در دنیا طی چندین سال گذشته کاهش یابد. با همکاری کارشناسان مجرب تغییراتی در خط تولید ورق کامپوزیت داده شد که منجر به تغییر کاربری آن گردید و این شرکت را در زمره تولیدکنندگان محصولات پلی کرافت که مورد نیاز صنایع پتروشیمی می‌باشد، گردانید. قابل ذکر است تولید صفر تا صد این نوع ورق در شرکت نورد انجام می‌گیرد. البته همچنان توانایی تولید ورق کامپوزیت در شرکت وجود داشته و از سبد تولید محصولات حذف نگردیده است و در موارد ضروری و بر مبنای نیاز مشتری تولید این محصول نیز صورت می‌پذیرد.

فلز آلومینیوم به دلیل وزن کم و استحکام بالا و جذابیت ظاهری، بهترین گزینه برای نمای ساختمان و اتاق سازی درصنایع حمل و نقل می‌باشد و در حال حاضر از ورق آلومینیوم در پروژه‌های ساختمانی بزرگی در کشور استفاده شده که بسیار شکیل و ماندگار است.

آلومینیوم آندایز شده با قابلیت رنگ پذیری عالی و مقاوم در برابر تغییر رنگ و احتراق طرفداران زیادی برای استفاده از نمای ساختمان پیدا کرده است. کیفیت سطحی خوب ورق تولید شده در نورد آلومینیوم و جوابدهی فوق‌العاده آن جهت آندایز باعث شد که فروش ورق آلومینیوم جهت نما نیز جایگاه بسیار خوبی را در بین محصولات داشته باشد.

8-  بازار صادراتی محصولات نورد آلومینیوم در این چند سال چگونه بوده است و بازار هدف و محصولات پرطرفدار کدامند؟

متاسفانه در حال حاضر ۶۷ درصد از صادرات و ۵۸ درصد از واردات ایران تنها با پنج کشور جهان صورت می‌گیرد.

شرکت نورد آلومینیوم با عنایت به تولید ورق‌های با کیفیت بالا به عنوان برندی مطرح در کشورهای همسایه مورد توجه می‌باشد. در سنوات اخیر با توجه به گسترش تبادلات تجاری کشور چین و مشوق‌های صادراتی دولت این کشور، قسمتی از ظرفیت بازار خاورمیانه به محصولات این کشور اختصاص یافته است (مانند کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان و پاکستان ) ولی در مورد کشور عراق و بخصوص کردستان عراق، بازار ورق‌های آلومینیومی باکیفیت در اختیار شرکت نورد می‌باشد. برند "ورق نورد" نامی مطرح در کشور عراق بوده و در زمینه کیفیت حرف اول را می‌زند.

جنگ‌های مختلف در کشور عراق عملا هرگونه زیر ساخت و صنعت را به نابودی کشانده و بیشتر محصولات صنعتی باید به این کشور وارد شود. مهمترین مقصد محصولات شرکت نورد در کشور عراق صنایع ساختمانی و پتروشیمی می‌باشد. انواع ورق‌های ساده و رنگی به همراه کویل‌ها در ضخامت‌های مختلف در سبد صادراتی شرکت دیده می‌شود. از طرفی پس از راه‌اندازی خط رنگ پودری و ورود این محصول به بازار کشور عراق استقبال خوبی از این محصول صورت پذیرفت.

 

9- چه آلیاژهایی را تولید می‌کنید و آیا در این بخش نیز طرح توسعه ای دارید؟

آلیاژهای کار پذیر آلومینیوم شامل گروه 1000 الی 8000 می‌باشد که آلیاژسازی و تولید برای گروههای 1000، 3000، 5000، 6000، 8000 و همچنین آلومینیوم کلد (که متشکل از سه لایه می‌باشد ) در لیست توانمندی‌های تولید می‌باشند که در صنایع ساختمان و دکوراتیو، حمل و نقل، انرژی، پتروشیمی، لوازم خانگی، صنایع غذایی، دارویی و قطعه سازی کاربرد دارد.

در حال حاضر طرح تولید آلیاژهای گروه 2000 به صورت آزمایشی در دست بررسی و تست می‌باشد که در صورت دستیابی به نتیجه مطلوب در آینده نزدیک به بازار عرضه خواهد شد.

10-  با توجه به افزایش قیمت آلومینیوم و مواد افزودنی جهت تولید آلیاژ‌ها با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنید؟

افزایش جهانی قیمت آلومینیوم و آمیژان‌ها در ماههای گذشته بسیار چشمگیر بوده و این موضوع تاثیر مستقیم روی قیمت تمام شده محصولات گذاشته است. یعنی علاوه بر نوسانات نرخ ارز با نوسانات نرخ فلزات در بازار جهانی نیز دست به گریبان بوده‌ایم. علیرغم این افزایش هزینه که به تولید محصولات اعمال شده است هنوز پذیرش این افزایش توسط مصرف کنندگان و کارخانجات صنایع پایین دستی به دلیل قراردادهای منعقد شده قبلی وجود ندارد و به ناچار کل این افزایش نرخ و هزینه در قیمت فروش اعمال نگردیده است. در ماههای گذشته جهت همکاری با صنایع پایین‌دستی برخی از محصولات با حاشیه سود بسیار جزئی به فروش رسیده است.

 

11- با توجه به اینکه تجهیزات شما اروپایی هستند و و مورد تحریم قرار گرفته اید، برای تجهیز و یا تعمیر و یا تعویض قطعات دستگاه‌ها با چه مشکلاتی روبرو هستید؟

خطوط اصلی شرکت نورد ساخت اروپا و امریکا می‌باشد و با توجه به تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر تحمیل شده است عملا فرآیند تامین قطعات بسیار سخت، پرهزینه و زمان‌بر شده است. در مواردی دور زدن تحریم‌ها به امری غیر ممکن بدل شده و با ایجاد موانع داخلی در واردات کالا و تخصیص ارز مشقاتی که بر تولید تحمیل می‌شود دوچندان شده است. از طرفی ماشین‌آلات اصلی شرکت نورد تولید شرکت آخن باخ می‌باشد که هرگونه تجارت و همکاری با کشور ایران، توسط شرکت آخن باخ پس از برقراری تحریم‌ها قطع شده و هیچگونه قطعه‌ای تحت هیچ شرایطی توسط این شرکت ارسال نمی‌گردد و این مساله کارخانجات درگیر را در ریسک بسیار بالایی قرار داده است.

محدود سازی واردات و تخصیص ارز از سوی وزارت صمت و تعاریف پیچیده از گروه‌های کالایی مشکلات تامین قطعات را بسیار پیچیده کرده است.

همچنین عدم امکان استفاده از اعتبارات اسنادی، عملاً بحث بروزرسانی خطوط را متوقف نموده است. خوشبختانه تا به امروز کلیه مسایل فنی با توانمندی مهندسین شرکت نورد در درون شرکت حل شده است و شرکت به تولید خود ادامه داده است.

امید است با تمهیدات دولت جدید شرایط برای اهداف اعلامی محقق گردد و فرآیند تولید با سرعت و کیفیتی بالاتر ادامه یابد.

 

12-  در بحث صادرات با توجه به مشکلات انتقال ارز آیا با مشکلی مواجه می‌شوید یا خیر؟

بزرگترین مشکل در امر صادرات بحث انتقال ارز، نحوه محاسبه نرخ ارز و تبادلات مالی می‌باشد.

با توجه به عدم امکان تبادلات مالی از طریق بانک بدلیل تحریم‌ها، عملاً نقل و انتقال وجه صرفاً از طریق شبکه ی صرافی‌ها صورت می‌گیرد. یافتن یک صرافی معتمد با عملکرد مناسب عملاً بدل به یکی از دغدغه‌های تولید شده است و محاسبه نرخ ارز با اعداد مختلف ( سامانه نیما، سنا و نرخ بازار) موجب سردرگمی تولید بوده و تغییرات روزانه نرخ ارز با نوسان زیاد نیز مزید بر علت است. برداشتن موانع سر راه تولیدکننده در تبادلات و تعهدات ارزی در واردات و صادرات می‌تواند کمک بزرگی در شرایط تحریم به شرکت‌ها باشد.

13- در بخش تامین برق و گاز و قطعی آنها و افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی و تاثیر این موارد بر روی تولید خود چه نکاتی را مطرح میفرمایید؟

برای توسعه تولید و بهره‌برداری از حداکثر ظرفیت‌های تولیدی موجود، نیاز به زیر ساخت‌هایی مانند شبکه‌های بروز شده برق و گاز است که بتواند همواره چرخ صنعت را بچرخاند، متاسفانه به علت توسعه نیافتن زیر ساخت‌های شبکه‌های گاز و برق رسانی در فصل‌های گرما و سرما مشکل قطع گاز و برق را داریم که باعث از دست رفتن ظرفیت‌های تولیدی موجود می گردد.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی متناسب با تورم، ایرادی ندارد مشروط بر اینکه با نگاه کارشناسی و درست باشد که متاسفانه در این زمینه ضعف‌های جدی وجود دارد، مانند افزایش پنج برابری قیمت گاز برای برخی صنایع و دوبرابری برای صنایع دیگر از این گونه اقدام نسنجیده شرکت ملی گاز می‌باشد که مورد اعتراض جدی صنایع قرارگرفته است و تاکنون هم به نتیجه نرسیده است.

14- در انتها اگر بحث دیگری از قلم افتاده مطرح فرمایید؟

حمایت از تولید در شعار کاری بس آسان است ولی حمایت در عمل نیازمند بلوغ و اصلاح ساختار می‌باشد. وزارت صمت به عنوان متولی حمایت از صنعت باید در جهت رشد تولید گام بردارد. ممنوعیت واردات یا صادرات وموانع وارداتی صرف، نمی‌تواند کمکی به تولید کند. حمایت واقعی از تولید با رفع موانع توسعه آن میسر است. رونق روابط بین‌المللی، حل مشکلات بانکی جهانی، پرهیز از خود تحریمی‌های صورت گرفته در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط، جدی گرفتن بازاریابی بین‌المللی از طریق وزارت خارجه و همکاری بی‌شائبه با واحدهای تولیدی، اعطای جایزه‌های صادراتی و جوایز در سطح ملی برای تولیدکننده برتر واقعی همه و همه می‌تواند گامی نخست در جهت حمایت از تولید باشد.

سن ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع پایه و مادر کشور بدلیل عدم به روز رسانی افزایش یافته و عدم امکان سرمایه‌گذاری صحیح در ارتقا آن موجب توقف کامل این واحدها خواهد بود. این موارد همیشه در همه‌ی تریبون‌ها اعلام شده و همه‌ی دلسوزان صنعت مکرراً آنها را گوشزد نموده‌اند ولی باید دید در دولت جدید آیا عزمی برای تحقق آن وجود دارد یا خیر.

تعداد بازدید : 834

ثبت نظر

ارسال