Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 13 و 11 دقیقه

کمبود نقدینگی، کمر تولید را شکسته است

کمبود نقدینگی، کمر تولید را شکسته است

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت اطلس پمپ سپاهان گفت: سرمایه‌گذاری‌های لازم طی سالیان اخیر جهت توسعه تولید در صنعت آلومینیوم به‌ویژه در بخش پایین‌دست صورت نپذیرفته است و این مسأله، آینده این صنعت استراتژیک را به خطر خواهد انداخت که امیدوار هستیم ضمن کاهش تورم، شاهد رونق تولید در داخل باشیم.

چهارشنبه 9 آذر 1401 ساعت 13:34

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم، ابراهیم احمدی‌دستگردی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین بیان کرد: زمینه فعالیت شرکت اطلس پمپ سپاهان ریخته‌گری، براده‌برداری و مونتاژ قطعات آلومینیومی مورداستفاده در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی است. عمده مشتریان این شرکت، شرکت‌های بزرگ خودرو‌سازی بوده و فعالیت ما در سال 1377 با ظرفیت تولید سالانه پنج‌هزار تن آغاز شده است.

وی در ادامه به مشکلات موجود در صنعت آلومینیوم اشاره کرد و افزود: یکی از معضلات مهمی که درحال‌حاضر با آن رو‌به‌رو هستیم، عدم ثبات بهای شمش آلومینیوم است که در ابتدای سال جاری روندی نزولی به خود گرفت اما به یکباره در چند هفته اخیر شاهد افزایش غیر‌منطقی قیمت آن هستیم. این نوسانات قیمتی از دو عامل سرچشمه می‌گیرند؛ دلیل اول، تغییر لحظه‌ای نرخ ارز و دلیل دوم، نحوه قیمت‌گذاری شمش آلومینیوم است. قیمت‌گذاری در بورس کالای ایران کمی متفاوت است و کاهش عرضه شمش آلومینیوم در این تالار صنعتی، سبب ایجاد رقابت در بازار و افزایش قیمت نهایی شمش آلومینیوم می‌شود. برای مثال، قیمت شمش عرضه‌شده در بورس در روز گذشته، 68 هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم اعلام شد که به‌دلیل رقابت ایجادشده، درنهایت به 78 هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم یعنی 10 هزار تومان بیشتر از نرخ مصوب بورس رسید. تعداد محدود تأمین‌کننده‌های شمش آلومینیوم از یک‌سو و کاهش عرضه این محصول در بورس کالای ایران از سوی دیگر، به این وضعیت تأمل‌برانگیز دامن می‌زند.

مدیرعامل شرکت اطلس پمپ سپاهان اظهار کرد: میزان تورم به‌وجود آمده در کشور به حدی هولناک است که نیروی انسانی که در خط تولید مشغول به‌کار است، حتی با افزایش حقوق نمی‌تواند نیاز‌های اولیه خود را برآورده سازد و به همین دلیل دیگر تمایلی برای ادامه همکاری با واحدهای تولیدی نخواهد داشت. مسأله دیگری که موجب شده است نیروی انسانی انگیزه کافی برای فعالیت در جبهه‌ تولید را نداشته باشد، وجود شغل‌های کاذب مانند خرید و فروش ملک، خودرو و ... است. البته در این میان نمی‌توان از کمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر که آشنا با مهارت‌های فنی‌و‌حرفه‌ای هستند نیز چشم‌پوشی کرد و درحالی ما شاهد فارغ‌التحصیلان جویای کار آن‌هم در مقاطع تکمیلی یعنی ارشد و دکتری هستیم که هیچ ارتباطی با بخش تولید و صنعت ندارند و همچنین تجربه کافی جهت فعالیت در این بخش را کسب نکرده‌اند. درواقع تنها به‌دنبال اخذ مدارک دانشگاهی بوده که آن‌هم هیچ تأثیری بر عملکرد نیروی انسانی در خط تولید ندارد و درواقع اهمیت تجربه و سابقه کار به مدارک دانشگاهی می‌چربد. در یک نگاه کلی، کمبود نیروی متخصص در کشور چالشی است که تقریباً تمام صنایع با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و اگر اقدامات اساسی و کارشناسانه در رابطه با رفع این معضل صورت نپذیرد، بی‌شک در آینده به چالشی حل نشدنی در بخش تولید تبدیل خواهد شد.

تورم؛ عامل کلیدی مشکلات صنایع معدنی

احمدی‌دستگردی درخصوص عوامل مؤثر بر کاهش میزان تولید، اذعان کرد: ازجمله عواملی که تمامی صنوف از آن زیان دیده‌اند، قطعی برق در روزهای گرم سال بوده است. ضمن اینکه عدم تأمین نقدینگی نیز خود عاملی کمرشکن برای صنایع تولیدی به‌ویژه بخش پایین‌دست آلومینیوم بوده است.

وی راهکار‌های رونق تولید و مسیر خروج از رکود حاکم را کنترل تورم دانست و مطرح کرد: طی چند هفته اخیر، به‌راحتی می‌توان گفت که 10 واحد تولیدی فعال در پایین‌دست آلومینیوم تعطیل شده‌اند و علت آن تورم حاکم در کشور بوده است. اگر این شرکت‌ها بخواهند دوباره به مسیر تولید بازگردند، مشکلی که سد راه آن‌ها خواهد شد، تأمین مواد اولیه با قیمت بالا است. ضمن اینکه تورم، خود را در اقتصاد به‌گونه‌ای نشان می‌دهد که افراد با دارایی بیشتر، ثروتمند‌تر و افراد با دارایی کمتر، فقیر‌تر می‌شوند حال ممکن است در این میان واحد‌هایی به‌علت ذخیره و تأمین کافی مواد اولیه سود بیشتری ببرند و عده‌ای دیگر توان خرید مواد اولیه را نداشته باشند که تمامی این اتفاقات ناشی از عدم کنترل صحیح بر روند قیمت‌گذاری شمش آلومینیوم است.

مدیرعامل شرکت اطلس پمپ سپاهان تصریح کرد: ماشین‌آلات و قالب‌های مورداستفاده در این کارخانه هم تولید داخل است و هم ازطریق واردات تأمین می‌شود. جنس قالب‌های مورداستفاده در این واحد تولیدی از جنس فولاد گرم‌کار است که از کشور‌هایی همچون چین، تایوان و ترکیه وارد و یا در داخل کشور ساخته می‌شود. در گذشته قالب‌های که از کشور ایتالیا وارد می‌شد، بسیار باکیفیت بود و درحین عملیات ریخته‌گری شکسته نمی‌شد. کوره‌های مورداستفاده در این مجموعه از نوع گازی بوده که تولید داخل هستند.

احمدی‌دستگردی در پاسخ به سوالی در رابطه با حمایت دولت از فعالان صنعت آلومینیوم، ابراز کرد: حمایت‌های دولت در حد شعار باقی‌مانده و اتفاق خاصی در این صنعت رخ نداده است. رسالت دولت برای حمایت از تولیدکنندگان می‌تواند این باشد که به بانک‌ها دستور برای اعطای وام‌هایی غیرضروری ندهد و این تسهیلات نیز از بودجه خود دولت تأمین شود. اقتصاد جامعه باید حول محور عرضه ‌و ‌تقاضا حرکت کند و نباید به‌صورت دستوری باشد. راه‌حل رفع مشکلات امروز اقتصاد همین مسأله بوده و حتی جوامع پیشرفته نیز سالیان سال است به همین روش عمل می‌کنند و نتیجه‌ بسیار مطلوبی نیز در اقتصاد کشور خود ملاحظه کرده‌اند.

وی درخصوص دانش و تکنولوژی‌ مورداستفاده در کشور‌های حوزه خلیج‌فارس در صنعت آلومینیوم اعلام کرد: صادرات آلومینیوم به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس در گذشته وجود داشته است اما هم‌اکنون این کشور‌ها خود پیشرو در این صنعت هستند و اقدامات اساسی در زمینه تولید انجام داده‌اند. روند تولید در این کشورها بسیار مطلوب بوده است و به‌نظر می‌رسد مشکلی در زمینه قیمت‌گذاری نیز وجود ندارد؛ چراکه قیمت آلومینیوم براساس بورس فلزات لندن مشخص می‌شود و درحال‌حاضر قیمت این فلز استراتژیک به حدود 2400 دلار به‌ازای هر تن رسیده است. البته قیمت شمش آلومینیوم‌ آلیاژی از آلومینیوم خالص به‌دلیل استفاده از آلیاژهای خاص بیشتر است و در حالت کلی، فرمول مشخصی برای قیمت آلومینیوم وجود دارد. باید توجه داشت که نوسان نرخ ارز و همچنین تفاوت قیمتی نرخ ارز آزاد و نیمایی، در قیمت داخلی شمش آلومینیوم مؤثر بوده است و امیدوار هستیم به یک ثبات نسبی در اقتصاد و همچنین قیمت‌گذاری در صنایع مختلف دست پیدا کنیم.

ضرورت سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دست آلومینیوم

مدیرعامل شرکت اطلس پمپ سپاهان درخصوص چشم‌انداز این صنعت یادآور شد: با توجه به اینکه آلومینیوم یک فلز استراتژیک است و به‌طور مستقیم از جانب کشور آمریکا تحریم شده است، نمی‌توان آنچنان به آینده این صنعت امیدوار بود زیرا به این صنعت به‌ویژه بخش پایین‌دست توجهی نشده و سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی در این زمینه صورت نپذیرفته است. درواقع باید اقدامات مؤثر‌تری صورت می‌گرفت و واحد‌های تولیدی بیشتری در صنایع پایین‌دست و حتی بالادست مانند بوکسیت و آلومینا ایجاد می‌شد. در این صورت می‌توانستیم اطمینان حاصل کنیم که این واحد‌های تولیدی حداقل تا 10 سال آینده در این صنعت باقی‌ خواهند ماند و ضامن بقای صنعت آلومینیوم خواهند بود.

احمدی دستگردی درخصوص اجرای طرح‌های توسعه‌ای، تأکید کرد: با وجود تمام موانع پیش روی تولید توانستیم با اجرای طرح‌های توسعه‌ای ازجمله واردکردن ماشین‌آلات اتوماتیک و بومی‌سازی بعضی از ماشین‌آلاتی که توان خرید آن‌ها فراهم نبود، میزان ظرفیت تولید شرکت را افزایش دهیم و از میزان ظرفیت اسمی شرکت که پنج‌ هزار تن است، عبور کنیم. البته واردات ماشین‌آلات نو خود چالشی بود که باید برای توسعه شرکت آن‌را رفع می‌کردیم. لازم به‌ذکر است که این معضل تنها شامل حال صنعت آلومینیوم نمی‌شود و به‌عنوان مثال صنعت خودروسازی هم نیاز 100 درصدی به نوسازی ماشین‌آلات مورداستفاده در خط تولید خود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بانک‌ها برای تأمین ماشین‌آلات صنعتی واحد‌های تولیدی در کشورهای پیشرفته، تسهیلات بلندمدت با بازپرداخت سود ناچیز دراختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهند اما در ایران، وام‌هایی با مبالغ بسیار اندک که جوابگوی نیاز تولیدکنندگان نیست، به افراد تعلق می‌گیرد. ضمن اینکه برای خرید و یا واردات ماشین‌آلات از بازار آزاد نیز باید نقدینگی بسیار زیادی تأمین شود که ممکن است هر واحد تولیدی از پس این هزینه‌های گزاف برنیاید و نتواند خط تولید خود را به‌روز کند.

تعداد بازدید : 303

ثبت نظر

ارسال