Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 30 دقیقه

کلید حل بحران اقتصادی آمريكا

کلید حل بحران اقتصادی آمريكا

اکونیوز: استاد اقتصاد دانشگاه مک‌گیل آمریکا با اشاره به کاهش 96 درصدی ارزش دلار از سال1913 تثبیت ارزش دلار را کلید حل بحران اقتصادی این کشور و کل جهان معرفی کرد.

سه شنبه 11 آبان 1389 ساعت 3:41
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران (econews.ir)، "رون برنر" طی تحلیلی با اشاره به افت و خیزهای گسترده ارزش دلار طی سال های اخیر تثبیت ارزش این ارز را کلید حل بحران اقتصادی جهان دانست.
برنر در این گزارش تحلیلی که در نشریه اقتصادی فوربس به چاپ رسیده تاکید کرده است:تثبیت ارزش دلار آمریکا بر مبنای طلا بهترین راهکار برای نجات اقتصادی آمریکا، چین و در مجموع کل اقتصاد جهانی است .
وی افزوده است: گری استرن رییس فدرال رزرو میناپولیس پیش از آغاز بحران مالی این ایده را مطرح کرد که فدرال رزرو آمریکا باید از تشکیل حباب دارایی جلوگیری کند تا از وارد شدن ضربه بزرگتر و مهلک تری به اقتصاد آمریکا خودداری گردد . در آن زمان هنری پاولسون وزیر دارایی پیشین آمریکا ضمن مطرح کردن پیشنهادی برای بازنگری در قوانین مالی آمریکا خواستار تدوین قوانینی برای دخالت دولت در نارسایی های سیستم مالی شد . ارتباط تنگاتنگی بین هر دو پیشنهاد وجود دارد ولی آنچه که در هر دو پیشنهاد مشترک است توجه ویژه به تثبیت ارزش دلار آمریکا است .

به عقیده برنر به طور اصولی و کلی بانکهای مرکزی دو کار را خیلی خوب انجام می دهند .
نخست تثبیت ارزش پولی ملی است و دیگری نظارت بر نهادهای مالی و بانکی .

وی با اشاره به کاهش 96 درصدی ارزش دلار از سال 1913 آورده است: این واقعیت که ارزش دلار آمریکا و قدرت خرید آن از سال 1913 میلادی که فدرال رزرو تشکیل شد تا کنون 96 درصد کاهش داشته نشاگر این مساله است که فدرال رزرو به وظیفه اول خود به خوبی عمل نکرده است .|
بحران مالی 2008 و تشدید بحران در سیستم بانکی و مالی آمریکا نیز نشان می دهد فدرال رزرو به وظیفه و مسئولیت دوم خود نیز به خوبی عمل نکرده است . سوالات زیادی در این بین مطرح است چه زمانی فدرال رزرو به اشکالات و اشتباهات خود پی خواهد برد ؟ و مهمتر از آن این که آیا سیاستهای اتخاذ شده از سوی فدرال رزرو برای مقابله با بحران مالی کافی و مناسب است ؟

استاد اقتصاد دانشگاه مک‌گیل با انتقاد شدید از عملکرد فدرال رزرو در ادامه تحلیل خود نوشته است: بررسی دقیق تر عملکرد فدرال رزرو پس از ماههای وقوع بحران مالی نشان دهنده پاسخی منفی به این دو سوال است.
به نظر می رسد باید در اساسنامه و حوزه اختیارات فدرال رزرو که در سال 1913 تدوین شده بازنگری جدی کرد .
فدرال رزرو آمریکا باید در چنین شرایطی از اشتباهات تاریخی خود طی دهه های گذشته در انتشار دلار بدون پشتوانه و دامن زدن به کسری بودجه و بدهی کشور درس بگیرد .

فدرال رزرو آمریکا باید با خودداری از انتشار بیشتر دلار و عرضه آن در بازارهای مالی و پولی بین المللی ارزش دلار را بار دیگر بر مبنای ارزش طلا تثبیت کند . این مساله نه تنها به حل مشکلات و چالشهای اقتصادی آمریکا کمک زیادی خواهد کرد بلکه به نفع اقتصاد جهانی خواهد بود .

وی در پایان ادعاهای مقامات اقتصادی را رد کرده و نوشته است: تیموتی گیتنر وزیر دارایی و بن برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا به این مساله فکر می کنند که افزایش ارزش یوان و کاهش صادرات چین و رشد واردات این کشور می تواند مشکلات اقتصادی آمریکا را حل و فصل کند در حالی که تثبیت ارزش دلار کلید حل مشکلات آمریکاست.

تعداد بازدید : 755

ثبت نظر

ارسال