Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 56 دقیقه

گلایه تولیدکنندگان صنایع پایین دستی آلومینیوم؛

کف عرضه‌ای که در بورس کالا نصف می‌شود

کف عرضه‌ای که در بورس کالا نصف می‌شود

باشگاه آلومینیوم: رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: بر اساس تعیین وزارت صمت عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا برای مصرف صنایع پایین دستی باید هفته‌ای ۱۰ هزار تن باشد که فقط ۵ هزار تن عرضه می‌شود و کسی هم پاسخگو نیست.

دوشنبه 13 آذر 1402 ساعت 9:46

باشگاه آلومینیوم، هوشنگ گودرزی رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما افزود: معاونت معدنی وزارت صمت میزان عرضه شمش آلومینیوم را به عنوان ماده اولیه صنایع پایین دستی تعیین و به بورس اعلام می‌کند و بورس معمولا این میزان را قبول نمی‌کند و کف عرضه را تغییر می‌دهد به عنوان نمونه معاونت معدنی وزارت صمت عرضه هفته‌ای ۱۰ هزار تن را اعلام می‌کند و بورس هفته‌ای ۶ هزار تن و جالب این است هفته‌ای ۵ هزار تن عرضه می‌شود.

وی در خصوص اینکه چه کسی باید پاسخگوی این وضعیت باشد، گفت: معاونت معدنی وزارت صمت می‌گوید: ما این میزان را تعیین کرده ایم، ولی شما باید به سازمان حمایت مراجعه کنید آن‌ها باید کنترل کنند، به سازمان حمایت مراجعه می‌کنیم می‌گویند: معاونت معدنی باید به ما نامه بدهد تا بتوانیم این بررسی‌ها را انجام دهیم و این موضوع در یک چرخه باطل می‌افتد که هیچکس پاسخگوی چگونگی تعیین کف عرضه و چرایی رعایت نشدن آن نیست.

گودرزی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه آیا وظیفه معاونت، صرفا تعیین میزان کف عرضه است، افزود: بله در وهله نخست تعیین میزان عرضه بر عهده معاونت معدنی وزارت صمت است، اما برای پیگیری میزان عرضه و رعایت نشدن آن وقتی به معاونت مراجعه می‌کنید شما را به سازمان حمایت ارجاع می‌دهد و حمایت هم درخواست نامه از معاونت معدنی دارد در حالی که همگی در یک مجموعه هستند.

ضرورت عرضه نیمی از تولید شمش آلومینیوم به بازار داخل

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به انواع مدیریت در صنایع آلومینیوم اشاره کرد و گفت: مدیریت تولید، عرضه، قیمت و مدیریت مصرف از اجزای تشکیل دهنده این صنعت است که همه این بخش‌ها چالش‌هایی را در خود دارند.

گودرزی با اشاره به مدیریت تولید صنعت آلومینیوم افزود: در وهله نخست باید میزان تولید شمش آلومینیوم در کشور را بدانیم به عنوان نمونه اگر سالانه ۷۰۰ هزار تن تولید می‌کنیم (تولید ۳۵۰ هزار تن در ۶ ماهه نخست امسال) چرا صرفا ۱۳۲ هزار تن به بازار‌های داخلی عرضه شده است درحالی که حداقل نیمی از تولید داخلی باید به بازار عرضه شود و نیم دیگر به سوآپ (معامله پایاپای) و تهاتر اختصاص یابد، این بخشی است که ما می‌گوییم برای تعیین کف عرضه باید رعایت شود. کف عرضه‌ای که از ۱۰ هزار تن آغاز می‌شود و در نهایت به ۵ هزارتن در هفته می‌رسد.

سامانه بهین یاب نیازمند بازنگری

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به مدیریت عرضه در این صنعت اشاره کرد و افزود: سامانه‌ای با عنوان بهین یاب به منظور مدیریت عرضه در وزارت صمت فعال است که در این سامانه همه تولیدکنندگان صنایع پایین دستی نام نویسی کرده اند و با مدارک و مستندات میزان مصرف ماهانه و تولید سالانه خود را ارائه می‌کنند بنابراین براساس این اطلاعات سهمیه بندی صورت می‌گیرد، در حالی که این سامانه قدیمی و ناقص است و به روز نیست.

وی گفت: به عنوان نمونه شرکتی در ماه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ تن تولید و فروش دارد و سهمیه‌ی خرید از بورس این شرکت در سامانه، ماهانه هزار و ۳۰۰ تن است، اما نمی‌تواند این میزان را خریداری کند، زیرا عرضه از ابتدا کم است و برای این شرکت سهمیه‌ای باقی نمی‌ماند که بتواند خرید کند.

گودرزی ادامه داد: اگر عرضه به اندازه تقاضا نباشد بنابراین سهمیه‌ای باقی نمی‌ماند و به جای هزار و ۳۰۰ تن، ۸۰۰ تا هزار تن خریداری می‌کند و مابه تفاوت این میزان تا تولید برای صنایع پایین دستی از کجا باید تامین شود، بنابراین با وجود این سامانه، یک واسطه گری ایجاد شده که واسطه‌ها کالا را خریداری می‌کنند و با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند.

وی ادامه داد: علت اصلی این است که عموما سرمایه در گردش صنایع پایین دستی محدود است و با افزایش تورم، توان خرید یک شرکتی که پارسال ماهانه هزار تن بوده امسال به دلیل افزایش قیمت‌ها به ۷۰۰ یا ۵۰۰ تن کاهش یافته است.

گودرزی اضافه کرد: از طرفی اعتبارات بانکی بدلیل کنترل تورم بسیار محدود شده پس تولید کننده صنایع پایین دستی باید این مواد را در بازار به نرخ دیگری و با موعد ۳ ماهه و ۵ ماهه بخرد. طبیعتا سرمایه‌های سرگردان جذب این خرید‌ها می‌شود و این نرخ بالا می‌رود و در نهایت قیمت تمام شده مواد تولیدی کارخانه‌ها افزایش می‌یابد و این‌ها به تورم دامن می‌زند.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: سامانه بهین یاب باید براساس تولید برنامه ریزی شود یعنی بر اساس میزان تولید هر واحد، به آن مواد اولیه تخصیص دهد (اجازه خرید از بورس کالا را بدهد).

وی با بیان اینکه کف عرضه باید درست محاسبه و رعایت شود گفت: وقتی عرضه کم و تقاضا زیاد باشد قیمت افزایش می‌یابد و شرایط، رقابتی خواهد شد، معنی رقابت این است که شما باید مقدار بیشتری برای مواد اولیه هزینه کنید و در نتیجه قیمت تمام شده بالا می‌رود.

افزایش رقابت در فروش اعتباری آلومینیوم

گودرزی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در خصوص فروش اعتباری و نقدی در بورس کالا به درخواست انجمن‌ها گفت: خرید اعتباری خواسته همه انجمن‌ها بوده و هست، اما کاری که بورس کالا انجام می‌دهد و مورد تایید نیست؛ فروش نقدی را با فروش اعتباری همزمان می‌گذارد، آن چیزی که ما همیشه متقاضی بودیم این بوده که یک روز اعتباری بگذارید و یک روز نقدی یا اصلا ساعتی را اعتباری و ساعتی را نقدی بگذارید این مسئله‌ای است که بورس رعایت نمی‌کند و دلیلش هم مشخص نیست. در فروش اعتباری آلومینیوم، رقابت بالا می‌رود. در این که فروش اعتباری ۳ ماهه بخرند و گاهی ۶ ماهه می‌فروشند همزمان این نرخ در فروش نقدی هم اثر گذار است و آن را هم گران می‌کند.

وی ادامه داد: اما در بورس کالا برای شما سهمیه در نظر می‌گیرند به عنوان نمونه می‌گویند شما ۵۰ تن از این کالا می‌توانید خرید کنید ۲۰ تن از یک نمونه و ۳۰ تن از نمونه‌ای دیگر که در صنایع پایین دستی به این رقابت، مهندسی فروش برای بالا بردن قیمت گفته می‌شود و مسبب همه این‌ها را بورس کالا می‌دانند که چرا قیمت شمش ۹۹ و نیم درصد فلان شرکت با ۹۹ و نیم درصد شرکت دیگر، متفاوت است در حالی که هر دو یک جنس است.

لزوم اولویت تولیدکننده در مدیریت توزیع مواد اولیه

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه به مدیریت توزیع در صنعت آلومینیوم اشاره کرد و گفت: توزیع باید به نحوی باشد که تولیدکنندگان صنایع پایین دستی در اولویت باشند به جای اینکه از واسطه خریداری کند که آن هم قیمت را افزایش دهد طبیعتا به دست تولیدکنندگانی که مصرف کننده واقعی شمش هستند برسد، چون آن‌ها به دنبال فروش شمش خام در بازار آزاد نیستند.

تعداد بازدید : 498

ثبت نظر

ارسال