Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 10 دقیقه

کامودیتی‌های فلزی سال جدید میلادی را پرقدرت آغاز کردند

امید در بازار فلزات زنده شد

کامودیتی‌های فلزی سال جدید میلادی را پرقدرت آغاز کردند

باشگاه آلومینیوم: تضعیف شاخص دلار و اعتقاد فعالان بازار به تداوم روند ریزشی آن، نخستین محرک رشد بهای فلزات در بازارهای جهانی، به‌ویژه مس، آلومینیوم و روی بود.

دوشنبه 3 بهمن 1401 ساعت 9:57

باشگاه آلومینیوم، همزمان داده‌های اقتصادی امریکا حکایت از آن دارد که سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو برای مهار تورم به حصول نتیجه نزدیک می‌شود. در چنین شرایطی، باتوجه به گسترش امیدواری نسبت به کاهش سیاست‌های انقباضی ازسوی فدرال‌رزرو، بازارهای کالایی دنیا در مسیر رشد قرار گرفتند. در ادامه سیگنال‌های رشد اقتصادی چین با اجرای سیاست‌های حمایتی دولت این کشور به‌ویژه در حوزه ساخت‌وساز و پس از تعطیلات سال نو چین، از رشد بهای فلزات در بازار جهانی حمایت کرد. عزم جدی دولت این کشور برای کاهش محدودیت کرونایی و اعمال محرک‌های اقتصادی نیز محرک‌های‌ دیگری برای بازار فلز سرخ بودند. در چنین فضایی شاهد بازگشت دوباره مس به کانال ۹۰۰۰ دلاری بودیم. صعود قیمتی روی و آلومینیوم در هفته‌های نخست سال جاری میلادی نیز قابل‌توجه گزارش‌ شده است. در چنین شرایطی پیش‌بینی کاهش تولید و عرضه فلزات در عین رشد تقاضا برای آنها دیگر سیگنال مثبت حاکم بر بازار است.

 

اقتصاد دنیا محرک رشد نرخ فلزات

سعید برزگر، کارشناس صنایع معدنی در ارزیابی وضعیت بازار جهانی فلزات از ابتدای سال جاری میلادی اظهار کرد: ایالات‌متحده سال گذشته میلادی با تورم فزاینده در اقتصاد خود روبه‌رو بود که فدرال‌رزرو برای مقابله با این شرایط تورمی اقدام به اجرای سیاست‌های انقباضی در چندین مرحله کرد. استراتژی رشد نرخ بهره در بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا مانعی جدی در مسیر رشد نرخ فلزات در بازار جهانی بود.

وی افزود: آمار و اطلاعات اقتصادی ایالات‌متحده حکایت از آن دارد که سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو برای مهار تورم در سال گذشته نتیجه‌بخش بوده است. شاخص نرخ مصرف‌کنندگان امریکایی در دسامبر ۶.۵ درصد اعلام شد که حکایت از بازگشت نرخ تورم در این کشور به کمترین میزان خود در بازه ۱۴ماهه دارد. همین موضوع فعالان بازار را به کاهش یا افت شتاب سیاست‌های انقباضی در این کشور امیدوار کرده است. با انتشار آمار یادشده و امیدواری فعالان بازار به کنترل نرخ تورم، شاهد صعود بهای کامودیتی‌های فلزی در بورس‌های جهانی بوده‌ایم. برزگر گفت: عملکرد اقتصادی چین در مقام بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده اغلب فلزات تاثیر بسزایی بر بهای فلزات در بازار جهانی دارد. تداوم همه‌گیری کرونا در این کشور در سال گذشته میلادی و سیاست‌های اتخاذشده ازسوی دولت آن با هدف کنترل این بیماری که از آن باعنوان سیاست‌های کروناصفر یاد می‌شود، زمینه تضعیف تقاضا برای فلزات مختلف را در این کشور فراهم کرد. در نتیجه بخشی از کم‌رونقی بازار فلزات در سال گذشته میلادی را باید ناشی از عملکرد ضعیف اقتصادی چین دانست. واهمه از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین و نزدیک شدن به تعطیلات سال نو چینی، همچنان تهدیدی برای تداوم روند صعودی مس به‌شمار می‌رود. وی افزود: انتشار اخباری ازسوی بلومبرگ مبنی بر کاهش نظارت چین بر بازار املاک این کشور، زمینه رونق بازار فلزات را فراهم کرد. سرمایه‌گذاران امیدوارند چین برای بازگرداندن اقتصاد این کشور به مسیر رشد حمایت بیشتری از بخش ساخت‌وساز که با تحریک تقاضا برای فلزات صنعتی زمینه رشد بهای این محصولات را فراهم می‌کند، انجام دهد.

باوجود اینکه در سال گذشته میلادی شاهد اجرای سیاست‌های کروناصفر در چین بودیم، دولت این کشور از روز 8 ژانویه اقدام به پذیرش مسافران بین‌المللی بدون نیاز به قرنطینه کرد. همین موضوع بسیاری را به کاهش محدودیت‌های کرونایی در این کشور امیدوار و سیگنال مثبتی را به بازارهای جهانی تزریق کرد. برزگر گفت: در هفته‌های اخیر شاهد سقوط شاخص دلار امریکا بوده‌ایم که به نفع بازار فلزات در سطح جهانی تمام شد. در نیمه نخست ژانویه سال جاری میلادی داده‌های وزارت کار امریکا منتشر شد. براساس آمار یادشده در دسامبر ۲۰۲۲، حدود ۲۲۳ هزار شغل جدید در این کشور ایجاد شده است. این میزان اشتغال از موقعیت‌های شغلی ایجادشده در نوامبر کمتر بود. علاوه بر این میزان درآمد ماهانه امریکایی‌ها در دسامبر ۲۰۲۲ تنها ۰.۳ درصد افزایش یافت که این رقم هم کمتر از میزان رشد دستمزد در نوامبر بود؛ بنابراین در آخرین ماه از سال گذشته میلادی شاهد تضعیف داده‌های اشتغال و درآمد امریکا و به‌دنبال آن افت شاخص دلار این کشور بودیم. سقوط شاخص دلار به رشد بهای فلزات در بازار جهانی منتهی شد که فلز سرخ نیز از این تغییرات نفع برد. در چنین شرایطی بسیاری از فعالان بازار و سرمایه‌گذاران اقتصادی به کند شدن روند رو به رشد نرخ بهره دلار امریکا ازسوی فدرال‌رزرو امیدوار شدند. در واقع انتظار می‌رود از شیب اجرای سیاست‌های انقباضی در این کشور کاسته شود.

 

رشد فلزات در بازار جهانی ادامه دارد

عادل ابراهیم‌زاده، کارشناس اقتصاد اظهار کرد: انتشار داده‌های تورمی امریکا، تضعیف شاخص دلار و انتظار برای کاهش نرخ بهره از مهم‌ترین دلایل رشد بهای فلزات در بازار جهانی محسوب می‌شود.

وی در ارزیابی بازار خریدوفروش آلومینیوم در ژانویه سال جاری میلادی گفت: آلومینیوم در هفته دوم نخستین ماه ۲۰۲۳ میلادی وارد مسیر صعودی شد و حتی رکورد قیمتی هفت‌ماهه را شکست. باتوجه به شرایط انتظار تقویت نرخ آلومینیوم در کوتاه‌مدت همچنان وجود دارد. نگرانی درباره کاهش عرضه آلومینا در استرالیا، از سیگنال‌های مثبت به بازار این فلز به‌شمار می‌رود. بدون تردید با کاهش عرضه آلومینا تولیدکنندگان آلومینیوم تحت‌فشار قرار می‌گیرند و تولید این فلز کاهش خواهد یافت.

ابراهیم‌زاده گفت: در نخستین روز کاری سال جدید میلادی یعنی 3 ژانویه آلومینیوم با بهای ۲۳۳۷ دلار در بورس فلزات لندن معامله شد و نرخ این فلز در پایان همان هفته یعنی 6 ژانویه به ۲۲۴۲ کاهش یافت. البته روند قیمتی این فلز در دومین هفته ژانویه تغییر کرد و وارد مسیر صعودی شد؛ تا جایی که بهای ثبت‌شده برای این فلز در روز 13 ژانویه ۲۵۱۱ دلار است. این فلز همچنین در نخستین روز کاری هفته سوم ماه ابتدایی ۲۰۲۳ میلادی وارد کانال ۲۶۰۰ دلاری شد.

بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار معتقدند کاهش موجودی آلومینیوم به همراه افزایش تقاضا از رشد بهای فلز نقره‌ای حمایت کرده است؛ کما اینکه چندی پیش بورس فلزات لندن اعلام کرد موجودی انبارهای آلومینیوم تحت اختیار این بورس بسیار کمتر از میزان موجودی آن در سال گذشته است. صعود بهای انرژی در کشورهای اروپایی در طول ماه‌های گذشته، کاهش یا توقف فعالیت واحدهای ذوب آلومینیوم و در ادامه تحریم آلومینیوم روسیه ازسوی بورس فلزات لندن از دلایل اصلی افت موجودی این فلز در انبارهای بورسی است. گفتنی است این کاهش موجودی تنها مربوط به آلومینیوم و بورس فلزات لندن نیست. بررسی ذخایر بورس فلزات شانگهای نیز حکایت از افت موجودی این انبارها دارد؛ تا جایی که برآورد می‌شود میزان ذخایر فلزات در انبارهای بورس شانگهای نیز در سال ۲۰۲۲ کاهشی بوده است.

این کارشناس بازار در ارزیابی روند قیمتی مس در نخستین روزهای سال جاری میلادی گفت: خریدوفروش مس در نخستین ماه از سال ۲۰۲۳ میلادی پرقدرت آغاز و به بازپس‌گیری سریع کانال ۹ هزار دلاری توسط این فلز سرخ‌رنگ منتهی شد. مس در نخستین روز کاری سال ۲۰۲۳ میلادی یعنی 3 ژانویه با نرخ ۸۳۹۰ دلار در بورس فلزات لندن معامله شد. روند قیمتی مس در اغلب روزهای این ماه صعودی بود؛ تا جایی که در روز 12 این ماه شاهد بازپس‌گیری کانال ۹۰۰۰ دلاری توسط مس بودیم. خریدوفروش مس در کانال ۹۰۰۰ دلاری ادامه‌دار شد و فعالان بازار فلزات را به جبران کاهش قیمت‌ها در سال گذشته میلادی امیدوار کرد. امیدواری برای رشد تقاضا در شرایطی که عرضه معدنی مس تحت‌فشار کاهشی قرار دارد یکی از مهم‌ترین محرک‌های رشد بهای مس در بازار جهانی بود. وی گفت: شیلی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان معدنی مس دنیا به‌شمار می‌رود. میزان تولید مس توسط این کشور تاثیر بسزایی در تنظیم میزان عرضه و تقاضا برای مس دارد. این کشور چندی پیش از افت ۶ درصدی تولید مس معدنی در سال ۲۰۲۳ میلادی خبر داد. افت عرضه مس معدنی توسط شیلی در شرایطی رقم می‌خورد که پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای این فلز در سال جاری میلادی افزایشی باشد. مس فلزی پرمصرف در گذار از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر است و انتظار می‌رود تقاضای آن در دنیا افزایشی باشد. در این شرایط بعید است رشد عرضه بتواند پاسخگوی تقاضا در بازار این فلز ظرف سال جاری و در بلندمدت باشد و به‌این‌ترتیب ناترازی عرضه و تقاضا از رشد بهای مس حمایت می‌کند. گفتنی است در حال‌ حاضر موجودی مس در انبارهای بورسی دنیا در محدوده بسیار پایینی قرار دارد. این کاهش موجودی اگر همزمان با رشد تقاضا باشد، زمینه ایجاد جریان افزایشی در بازار فلز سرخ را فراهم می‌کند. ابراهیم‌زاده در ارزیابی روند نرخ فلز روی در سال جاری میلادی گفت: سال ۲۰۲۳ به مذاق بازار روی نیز خوش آمد و شاهد روند صعودی بهای این فلز در بازار جهانی بودیم. اخبار خوب جهانی اعم از کاهش نرخ تورم امریکا به رقم کمتر از حد انتظار و کاهش محدودیت‌های احتمالی چین در مواجهه با همه‌گیری ویروس کووید ۱۹، زمینه بازگشت بهای روی به مسیر صعودی را فراهم کرد.

وی در ارزیابی فاکتورهای موثر بر میزان عرضه و تقاضای روی در سطح جهانی گفت: باوجود نگرانی‌هایی که در زمینه زمستان سرد اروپا وجود داشت، کشورهای این منطقه گاز کافی برای زمستان سرد خود ذخیره کرده‌اند و برخی از مناطق حتی ظرفیت کافی برای ذخیره بیشتر ندارند. قیمت‌های گاز طبیعی و برق پیوسته کاهشی هستند. در چنین شرایطی NYRSTAR یکی از کارخانه‌های هلند به‌دلیل محدودیت‌های نوامبر، تولید فلز روی خود را از سر گرفته است. بسیاری از واحدهای ذوب روی نیز تولید خود را از سر گرفته‌اند، اما به اوج خود نرسیده‌اند.

این کارشناس اقتصاد گفت: بعد از کاهش شدید عرضه روی پالایش‌شده در ماه ژوئن، ژوئیه و اوت، اخیرا قیمت این فلز بهبودیافته است. علاوه بر این شاهد کمبود شدید موجودی روی در انبارهای فلزات جهانی هستیم. باتوجه به همه عوامل یادشده، در کوتاه‌مدت نباید منتظر شوک قیمتی بالایی باشیم. بااین‌وجود افزایش حجم تولید روی قطعی به‌نظر می‌رسد.

سخن پایانی

هفته دوم ژانویه با صعود قابل‌ملاحظه بهای فلزات پایه به پایان رسید. در این بازه زمانی شاخص بهای فلزات بورس لندن رشدی ۶.۴۸ درصدی را به ثبت رساند و به ۴ هزار و ۲۳۶ واحد رسید که البته این رقم نسبت به میزان این شاخص در زمان مشابه سال قبل ۷.۶ درصد کمتر بود. با این ‌وجود غلبه سیگنال‌های افزایشی متاثر از داده‌های اقتصادی امریکا و امیدواری نسبت به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد باعث شد شاخص فلزات پایه در بورس لندن در روز ۱۴ ژانویه به بیشترین میزان پس از ژوئن ۲۰۲۲ برسد. روند صعودی بهای اغلب فلزات در ماه ژوئن قابل‌توجه بوده و امیدواری به رونق بازار فلزات در این سال را تقویت کرده است.

منبع: صمت

تعداد بازدید : 1892

ثبت نظر

ارسال