Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 11 دقیقه

استاندار مرکزی عنوان کرد:

کارخانه تولید آلومینای ذوبی، زمینه‌ساز توسعه صنعت آلومینیوم در استان مرکزی

کارخانه تولید آلومینای ذوبی، زمینه‌ساز توسعه صنعت آلومینیوم در استان مرکزی

باشگاه آلومینیوم: استاندار مرکزی گفت: راه اندازی کارخانه دانش‌بنیان تولید آلومینای ذوبی حلقه ای از حلقه های بهم پیوسته صنعت استان را تکمیل می‌کند و طراحی و راه اندازی این کار ارزشمند موجب توسعه صنعت آلومینیوم استان می شود.

چهارشنبه 23 آذر 1401 ساعت 10:41

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایسنا، فرزاد مخلص الائمه سه شنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۱ در آیین افتتاح اولین کارخانه دانش‌بنیان تولید آلومینای ذوبی ایران در ساوه که توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: استان مرکزی قطب صنعت کشور و قطب صنعت مرتبط با صنایع آلومینیوم است و ظرفیت های ویژه ای در این صنعت دارد، در واقع صنعت آلومینیوم و شاخه های آن یک مزیت برای این استان محسوب می شود.

وی با اشاره به فعالیت های ستاد اجرایی فرمان امام در حوزه تولید، بویژه فعالیت های دانش بنیان اظهار کرد: ویژگی برجسته ستاد اجرایی فرمان امام این است که  بروکراسی را خیلی به رسمیت نمی شناسد و آن را ابزاری برای پیشرفت و آبادانی می داند که نتیجه آن پیشرفت سریع در توسعه و آبادانی خواهد شد.

وی بیان کرد: با وجود اینکه مملو از ظرفیت و فرصت های متعدد هستیم اما در بسیاری مولفه ها در تراز مناسب و واقعی قرار نداریم.

استاندار مرکزی در ادامه، جوان‌گرایی و اعتماد و جوانان در ستاد اجرایی را یک ظرفیت و پتانسیل دانست و افزود: اعتماد به جوانان رویکرد دولت سیزدهم بوده و حداقل در دولت های اخیر این رویکرد وجود نداشته یا در کمترین میزان بوده است.

وی در ادامه، نوآوری را محصول توجه به ظرفیت جوانان و جوان‌گرایی دانست که در این ستاد وجود دارد و افزود:  علاج مشکلات اقتصادی کشور پیاده سازی سیاست های  اقتصاد مقاومتی است و مادامی که این سیاست ها محقق نشود همچنان با مشکل مواجه خواهیم بود و پیاده سازی آن موجب تسهیل و رونق در تولید خواهد شد.

مخلص الائمه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی دارای دو رکن اقتصاد مردمی و اقتصاد دانش بنیان است، تصریح کرد: این واحد تولیدی که مورد بهره برداری قرار می‌گیرد در قالب شرکت دانش بنیان فعالیت می کند که نوع فعالیت و تولید در آن، از ارکان اقتصاد مقاومتی است.

وی در ادامه گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در استان مرکزی همکاری مناسبی با حوزه های عمرانی، محرومیت زدایی، فعالیت های اقتصادی و اجتماعی داشته که شایسته قدردانی است و مجموعه دولت در استان با رفع موانع سرمایه گذاری، از فعالیت های دانش بنیان و توسعه آن توسط ستاد اجرایی حمایت خواهد کرد.

استاندار مرکزی افزود: تنش آبی که در شهرستان زرندیه وجود داشت با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و شرکت آبفای استان برطرف شد و پروژه های دیگری نیز با حضور فعال این ستاد در استان در دست اجراست.

همچنین در این مراسم سیدهاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) عنوان کرد: راه اندازی واحد دانش بنیان تولید آلومینای ذوبی ایران در ساوه، صرفه جویی ۴۰ میلیون دلاری را در واردات این کالا به کشور رقم می زند.

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی برای استفاده از وضعیت موجود در این مجموعه اظهار کرد: ستاد اجرایی در این مجموعه تولیدی  سرمایه گذاری کرد تا از این ظرفیت که قبلا مورد استفاده قرار نمی‌گرفت بهره برداری بهینه شود و یک کار بزرگ رقم بخورد.

سیدهاشمی در ادامه گفت: نزدیکی مکان انتخابی برای تامین مواد اولیه و نزدیکی مصرف کننده برای استفاده از محصولات با به حداقل رسیدن ترانزیت ها، ویژگی دیگر راه اندازی این پروژه است که موجب ارتقای بهره وری کارخانه خواهد شد.

وی استفاده از فناوری را از دیگر ویژگی های این کارخانه برشمرد و افزود: در این کارخانه دانش بنیان، آلومینیوم با تکیه بر دانش و فناوری با ۲۰۵۰ درجه سانتیگراد حرارت ذوب شود.

سیدهاشمی در ادامه، جلوگیری از واردات این محصول به کشور را ویژگی دیگر این کارخانه دانش بنیان دانست و افزود: واردات این کالا به کشور حدود ۴۰ میلیون دلار هزینه داشت، علاوه بر آن مشکلاتی در حوزه حمل و نقل، تقلب ها، خروج و مبادله ارز، تحریم ها و ... وجود داشت که تولید این کالا موجب جلوگیری از واردات و خروج ارز از کشور که از تاکیدات رهبری در حوزه سیاست های اقتصاد مقاومتی است شده و راه اندازی این واحد تولیدی دانش بنیان تاکیدی بر درون گرایی و اتکا به توانایی های داخلی است.

وی بیان کرد:  فعالیت های فناورانه دانش بنیان در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به یک رویکرد تبدیل شده و در این میان، واگذاری کار به نسل جوان از رویکردهای مهم ستاد اجرایی است تا با حضور مدیران جسور و توانمند به دنبال ایده پروری در حوزه فعالیت های دانش بنیان باشیم.

سیدهاشمی تصریح کرد: نیروی جوان فناور سرمایه ارزشمند ستاد اجرایی فرمان امام است و راه اندازی اولین کارخانه تمام ایرانی آلومینای ذوبی به همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در ساوه محصول فعالیت فناورانه و دانش بنیان با بهره گیری از ظرفیت جوانان و اعتماد به نسل جوان است که اقدامی ارزشمند و مبارک برای کشور به شمار می رود.

تعداد بازدید : 727

ثبت نظر

ارسال