Fa En شنبه 15 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 3 دقیقه

چگونه برای مصرف هرکیلووات ساعت برق 15 تومان تشویقی بگیریم

چگونه برای مصرف هرکیلووات ساعت برق 15 تومان تشویقی بگیریم

یکشنبه 16 مرداد 1390 ساعت 20:12

معاون وزیر نیرو با حضور در کافه خبر به تشریح ابهامات محاسبه ای قیمت برق مصرفی در قبوض برق پرداخت.
براساس اظهارات محمد بهزاد،به خاطر شرایط فنی شبکه، در 4 ساعت پیک 30 تومان به هر کیلووات ساعت اضافه می شود و در 8ساعت کم باری نصف این عدد یعنی 15تومان تشویقی گذاشته می شود.یعنی اگر 4ساعت را در نظر بگیریم و ضرب در 30 تومان کنید مساوی می شود با همان عددی که 8ساعت کم باری ضرب در 15 تومان کنید! حالا اگر یک مشترک بیاید و یک کیلووات ساعت از بار مصرف خودش را به ساعت کم باری انتقال بدهد علاوه بر اینکه این 30 تومان را نمی پردازد 15 تومان نیز تشویقی دریافت می کند.دراینصورت این مشترک از انتقال مصرف یک کیلووات برق از رمان پیک به زمان کم باری 45 تومان نفع برده است.پس بنابراین ما به خاطر مدیریت شبکه و به نفع مردم کار می کنیم.

به گفته او، ساعت پیک از ساعت 6بعدازظهر تا ساعت 10 شب محاسبه می شود.دقیقا زمانیکه اغلب خانواده ها دور هم جمع می شوند و مصرف نیز به همین نسبت افزایش می یابد.شما برای چنین ساعاتی جریمه لحاظ می کنید و دقیقا از ساعت 10 شب تا 6صبح تشویقی محاسبه می کنید.زمانیکه اغلب خانواده ها به واسطه کارمند بودن بیشتر این ساعت را در خواب می گذرانند.بنابراین در چنین شرایطی نمی شود گفت این کار به نفع مشترکین است.

وی تصریح کرد:بعضی از مصارف را نمی شود به ساعتی دیگر انتقال داد.اما یک مشترک می تواند در این 4ساعت پیک، ماشین لباسشویی و ظرفشویی خودش را روشن نکند.این کارقابل اجراست.بعضی از لوازم حتما باید در این زمان استفاده شود.تلویزیون،یخچال از جمله لوازمی هستند که در این 4ساعت نیز مورد استفاده قرار می گیرند.ولی بعضی از وسایل اجباری نیست که حتما در ان ساعت استفاده شود.بنابراین با مدیریت مناسب می توان از این نحوه محاسبه به نفع مشترک بهره برد.

به گفته بهزاد، آنچه که آمارها نشان می دهد این است که این روش باعث شده مردم نسبت به مصرف و مدیریت آن حساس شوند. اینجا سوالی مطرح می شود که چرا بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها 10درصد کاهش مصرف داشته ایم ؟ پاسخ این سوال کاملا مشخص است. چون خانواده نسبت به مصرف خود و مدیریت آن حساس شدند.بنابراین ما از زاویه مثبت این مساله را طراحی کردیم.وقتی می گوییم برق خانگی در مناطق عادی 48تومان و 5ریال است اما در 100 کیلووات اول مصرف مشترک ما از آن 30 تومان برای هر کیلووات ساعت دریافت می کنیم این خود یک تشویقی است که ما برای مشترکین خود لحاظ کرده ایم. بعد اگر شما از لحاظ ریاضی هم میزان رقم مازاد بر مصرف در 4 ساعت پیک و تشویقی 8ساعت کم باری را جمع کنید درحالت عادی رقم به دست آمده مساوی است. بنابراین میانگین تغییری نمی کند ولی اگر مدیریت کنید قطعا رقم تشویقی به نفع مشترک خواهدبود.

براساس اظهارات معاون وزیر نیرو ، این روش فقط شامل کسانی می شود که کنتورهای سه تعرفه ای دارند.کنتورهای تک تعرفه ای که شامل شان نمی شود.

این مدیر برق کشور تصریح کرد: در حال حاضر تنها یک چهارم مشترکین ما از کنتورهای سه تعرفه ای استفاده می کنند و این روش هم تنها شامل این میزان مشترک می شود.

 

تعداد بازدید : 840

ثبت نظر

ارسال