Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 19 و 48 دقیقه

چگونه آلومینیوم را در صنعت رنگ می‌کنند؟

چگونه آلومینیوم را در صنعت رنگ می‌کنند؟

باشگاه آلومینیوم: رنگ آمیزی پروفیل آلومینیومی از متداول ترین خدماتی است که در دنیای صنعت جریان دارد. امروزه با گسترش تکنولوژی شاهد استفاده از فلز آلومینیوم در صنایع متفاوت میباشیم.

سه شنبه 27 دی 1401 ساعت 11:49

به گزارش باشگاه آلومینیوم، رنگ آمیزی پروفیل آلومینیومی از متداول ترین خدماتی است که در دنیای صنعت جریان دارد. امروزه با گسترش تکنولوژی شاهد استفاده از فلز آلومینیوم در صنایع متفاوت میباشیم. رنگ آمیزی فلز آلومینیوم سبب میشود تا این محصولات علاوه بر آن که جلوه نو و تازه ای بدست بیاورند، ماندگاری و طول عمرشان نیز افزایش یابد.

اکسید شدن فلزات و تعریفی از آندایزینگ

همان طور که میدانید فلزات هنگامی که در معرض شرایط طبیعی قرار بگیرند، تمایل به اکسید شدن پیدا میکنند. در این حالت لایه ای بر روی سطح فلز تشکیل میشود. این لایه اکسیدی میتواند به عنوان محافظت کننده سطح فلز در نظر گرفته شود، زیرا از خوردگی آن جلوگیری میکند. آندایزینگ نیز فرآیندی صنعتی است که به منظور افزایش مقاومت فلز و ایجاد تصویری زیباتر شناخته میشود. در این فرآیند نیز لایه ای به عنوان محافظت کننده بر روی سطح فلز قرار میگیرد و مانع از خوردگی آن میشود.

حال ممکن است سوال پیش بیاید که اگر در هر حالت لایه محافظت کننده بر فلز نقش میبندد، پس تفاوت روش اکسید شدن طبیعی با آندایزینگ در چیست؟

در روش طبیعی لایه اکسیدی ایجاد شده از ضخامت بسیار کمی برخوردار است و برای کار در صنعت مناسب نمیباشد. در صورتی که در روش آندایزینگ صحبت از ضخامتی چند صد برابری نسبت به روش طبیعی در جریان است. علاوه بر این، در روش آنودایزینگ میتواند به تولید آلومینیوم رنگی پرداخت. در بیانی دیگر افراد میتوانند رنگ پروفیل های آلومینیومی را بنا بر سلیقه خود انتخاب نمایند.

رنگ پذیری بهتر با آنادایزینگ

آنودایزینگ فعالیتی صنعتی است که منجر به خاصیت رنگ پذیری آلومینیوم میشود. این ویژگی باعث میشود تا رنگ ها بر بدنه سطح فلز به خوبی بچسبند و امکان جدا شدن یا کم رنگ شدن در آن ها از بین برود. آنادایزینگ مقدمات رنگی باکیفیت، درخشان و چشم نواز را برای افراد فراهم مینماید. بدین طریق میتواند از این ورقات آلومینیومی در لوازم خانگی، تزئینات ساختمانی و نماسازی استفاده کرد.

رنگ آمیزی آلومینیوم

رنگ آمیزی پروفیل آلومینیوم مانند رنگ کردن های ساده نمیباشد و شرایط خاصی را طلب میکند. به طور کلی از 2 روش برای رنگ آمیزی پروفیل آلومینیومی استفاده میشود:

1- رنگ آمیزی الکترولیتی: در این روش فلز آلومینیوم در محلولی آغشته به نمک فلزی قرار میگیرد تا تمامی منافذ آن پر گردند. سپس با عبور جریان مستقیم برق از محلول الکترولیتی، یون های H به سمت کاتد و OH منفی به سوی آند، که همان فلز آلومینیوم میباشد، حرکت میکند. در ادامه لایه اکسیدی مد نظرمان بر روی سطح فلز تشکیل میگردد. در مرحله بعدی با استفاده از ترکیبات شیمیایی و رسوب نمک فلزی، حفره های سطح فلز پوشیده میشوند و با آب بندی نهایی رنگ آمیزی آلومینیوم به پایان میرسد.

2- رنگ آمیزی شیب: این روش آسان تر از روش الکترولیتی است، زیرا تنها کافیست که آلومینیوم را در مخزن رنگی قرار داده تا رنگ ها بر بدنه فلز بنشینند. سپس با آب یونیزه شده سطح فلز را میجوشانند تا از هرگونه واکنش بعدی جلوگیری کنند. تهیه آلومینیوم رنگی برای نمای ساختمانی و لوازم خانگی یک نیاز ضروری است.

منبع: آلومینیوم پیمان

تعداد بازدید : 2117

ثبت نظر

ارسال