Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 59 دقیقه

چه فکر کردیم و چه شد!

چه فکر کردیم و چه شد!

باشگاه آلومینیوم: یک تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: در سال‌های گذشته به دلیل رونق پروژه‌های ساختمان‌سازی در کشور، نسبت به اجرای طرح‌های توسعه‌ای و خرید ماشین‌آلات جدید اقدام کردیم اما علی‌‎رغم افزایش ظرفیت مجموعه، تقاضای بازار برای پروفیل آلومینیومی کاهش یافت؛ علت اصلی رکود بازار مصرف محصولات آلومینیومی را می‌توان به واردات و تولید در و پنجره‌های «PVC» و «UPVC» نسبت داد.

سه شنبه 17 بهمن 1402 ساعت 20:57

به گزارش باشگاه آلومینیوم، اسماعیل فتحی در گفت‌و‌گو با فلزات آنلاین با اشاره به وضعیت صنعت پروفیل آلومینیومی در کشور، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر با ورود محصولات جدیدی مانند «PVC» و «UPVC» به بازار، میزان تقاضای مشتریان برای پروفیل آلومینیومی با مصارف ساختمانی (در و پنجره) بسیار کاهش یافته است؛ البته قیمت و وزن پایین‌تر این محصولات جدید نسبت به پروفیل‌های آلومینیومی نیز بر رکود بازار مصرف بی‌تاثیر نیست زیرا برخی از مشتریان در زمان خرید محصولات، قیمت را در اولویت قرار می‌دهند. به همین دلیل اکنون با کاهش مصرف پروفیل آلومینیومی در صنایع ساختمان‌سازی، عمده سفارشات واحدهای تولیدی برای تولید پروفیل‌های آلومینیومی به مصارف صنعتی تعلق دارد. این مسئله تاثیری منفی بر فعالیت تولیدکنندگانی دارد که صرفا پروفیل‌های ساختمانی تولید می‌کنند، زیرا اکثر آن‌ها به دلیل رکود بازار و  کاهش میزان تقاضا، در شرایط مناسبی قرار ندارند و مجبور به غیرفعال کردن خطوط تولید خود شده‌اند. این در حالی است که در و پنجره‌های «PVC» و «UPVC»، عمر مفید کوتاهی دارند و در گذر زمان با تغییر شرایط  آب‌و‌هوایی، دچار تغییر رنگ و شکل می‌شوند؛ در صورتی که پروفیل‌های آلومینیومی با گذشت زمان کارایی خود را از دست نمی‌دهند و ظاهر آن‌ها همانند روزهای ابتدایی باقی می‌ماند. به عنوان مثال برخی از مشتریان قدیمی این مجموعه که چند دهه قبل محصولاتی را خریداری کرده‌اند، تا به امروز از کیفیت پروفیل‌های آلومینیومی رضایت دارند.

واردات، بلای جان صنعت پروفیل آلومینیوم

وی در رابطه با عرضه در و پنجره‌های «PVC» و «UPVC» در بازار توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: حدود هفت سال است که با ورود این محصولات به بازار، صنعت پروفیل آلومینیومی کشور تضعیف شده است. باید گفت که تولیدکنندگان ترکیه‌ای با خرید تکنولوژی و دستگاه‌های تولید در و پنجره‌های «PVC» و «UPVC» از کشور آلمان، به این حوزه ورود پیدا کردند و پس از تولید انبوه این محصولات از سال ۱۳۹۵ موفق به صادرات آن‌ها به ایران شدند. تبلیغات و فروش در و پنجره‌های «PVC» و «UPVC» با قیمت‌های پایین‌تر سبب شد که در بازار داخلی تمایل زیادی به خرید این محصولات ایجاد شود. همچنین استفاده از در و پنجره‌های «PVC» و «UPVC» در پروژه‌های بزرگ ساختمان‌سازی که هزینه‌ کمتری داشتند، منجر به افزایش محبوبیت آن‌ها شد. اکنون با گذشت زمان، تولیدکنندگان ایرانی در این مسیر گام بر می‌دارند و در و پنجره‌های «PVC» و «UPVC» را در بازار عرضه می‌کنند. لازم به ذکر است که تا قبل از واردات این محصولات از ترکیه، شرایط بازار مصرف پروفیل‌های آلومینیومی و واحدهای تولیدی بسیار مناسب بود.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی با اشاره به چالش‌هایی که در مسیر تولید وجود دارد، تصریح کرد: افزایش قیمت مواد اولیه، یکی از عواملی است که باعث رشد قیمت تمام شده محصولات می‌شود؛ در حال حاضر قیمت پروفیل‌های آلومینیومی به دلیل قیمت بالای بیلت آلومینیوم، نسبت به محصولات «PVC» و «UPVC» بالاتر است. بی‌شک با افزایش اختلاف قیمت محصولات، مشکلات اقتصادی و کاهش توان خرید مشتریان، انتخاب آن‌ها محصول ارزان‌قیمت است. همان طور که پیش‌‌تر ذکر شد زمانی که بازار مصرف دچار رکود شدیدی شود، فعالان صنعت محصولات خود را در تناژهای بالایی تولید نمی‌کنند و محتاطانه در مسیر تولید قدم برمی‌دارند. از سوی دیگر برخی از واحدهای تولیدی برای اینکه همچنان به فعالیت خود ادامه دهند و محصولاتی با قیمت پایین‌تر تولید کنند، راهکار دیگری به جز کاهش کیفیت محصول ندارند. لازم به ذکر است که تولیدکنندگان ایرانی، آلومینیوم را با قیمت‌های بالاتری از قیمت‌های جهانی خریداری می‌کنند؛ این در حالی است که صادرات شمش آلومینیوم با قیمت‌های پایین‌تر به ترکیه، باعث شده است که تولیدکنندگان ترکیه‌ای به مواد اولیه ارزان‌‌قیمت دسترسی داشته باشند. در نتیجه قیمت تمام شده محصولات ترکیه‌ای نسبت به ایرانی پایین‌تر است و تولیدکنندگان این کشور، قدرت رقابت‌پذیری بیشتری در بازارهای صادراتی دارند.

فتحی در رابطه با کاربرد محصولات این مجموعه، ابراز کرد: در حال حاضر ما مشغول به تولید پروفیل‌های با مصارف صنعتی هستیم اما در گذشته که شرایط بازار مصرف مناسب بود، پروفیل‌های با مصارف ساختمانی نیز تولید می‌کردیم. باید اضافه کنم که اکثر محصولات ما بر اساس سفارش مشتریان، طراحی و تولید می‌شوند؛ به همین دلیل سبد محصولات متنوعی داریم که برای تولید هرکدام از آن‌ها قالب‌های فولادی طراحی و ساخته شده است. اگرچه توسعه سبد محصولات باعث شده است که میزان فروش خود را حفظ کنیم و از صنایع مختلف درخواست تولید پروفیل داشته باشیم اما ساخت قالب‌های جدید به دلیل افزایش قیمت فولاد، هزینه‌های زیادی برای مجموعه در بر دارند. گفتنی است که قیمت فولادهای وارداتی بسیار بالاست و فولادهای داخلی از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند؛ به همین دلیل برای ساخت قالب‌هایی که طراحی ساده‌ای دارند، از فولادهای ایرانی استفاده می‌شود. در صورتی که در ساخت قالب‌‌های با طراحی پیچیده از فولادهای ایرانی استفاده شود، این قالب‌ها بعد از مدت کوتاهی آسیب می‌بینند و باعث کاهش کیفیت پروفیل می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون کپی‌برداری از روی محصولات تولیدی این مجموعه صورت گرفته است، اذعان کرد: ما در گذشته به صورت اختصاصی طراحی و تولید یک نوع پروفیل آلومینیومی را انجام دادیم اما بعد از مدت کوتاهی متوجه شدیم که سایر تولیدکنندگان نیز، نسبت به تولید آن اقدام کرده‌اند. متاسفانه زمانی که تولید و عرضه این محصول با قیمت پایین‌تر در بازار مصرف افزایش یافت، بعد از گذشت سه ماه دیگر قادر به فروش آن نبودیم.

صادرات، عامل رونق بازار

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در خصوص صادرات محصولات، اظهار داشت: ما در این مجموعه بخش عمده توان خود را برای رفع نیاز بازارهای داخلی متمرکز کرده‌ایم و در بازارهای صادراتی حضور نداریم. اگرچه با توجه به قابلیت‌های فراوان تولیدکنندگان کشور و کیفیت بالای دستگاه‌های پرس اکستروژن ایرانی، امکان صادرات محصولات وجود دارد و صنعتگران باید تولید پروفیل‌های خاص و با قیمت رقابتی را در دستور کار خود قرار دهند. گفتنی است که دستگاه‌های خطوط تولید عمر مفید مشخصی دارند و تولیدکنندگان باید حداکثر بهره را از این زمان ببرند؛ به عنوان مثال اگر دستگاه‌های پرس اکستروژن بی‌استفاده بمانند و فعال نباشند، بعد از مدتی مستهلک و با ورود دستگاه‌های جدیدتر از رده خارج می‌‌شوند. به همین دلیل اگر حجم تولید افزایش یابد و تولیدکنندگان محصولات خود را در بازارهای صادراتی به فروش برسانند، شاهد افزایش بهره‌وری و رشد مثبت صنعت و اقتصاد کشور خواهیم بود. البته در این میان تحریم‌های اعمال شده علیه کشور، ریسک بازگشت سرمایه از سوی مشتریان خارجی و حفظ قیمت رقابتی محصولات، موانعی هستند که ممکن است سد راه تولیدکنندگان و صادرات محصولات شوند.

فتحی با اشاره به چالش محدودیت مصرف انرژی، عنوان کرد: خوشبختانه در سال جاری به دلیل اطلاع‌رسانی قبلی از زمان دقیق قطعی برق، با مشکل خاصی روبه‌رو نشدیم و اخلالی در فعالیت‌های مجموعه به وجود نیامد زیرا توانستیم با برنامه‌ریزی و تغییر ساعت کاری، میزان تولید را مدیریت کنیم. در حالی که در گذشته اطلاع‌رسانی صورت نمی‌گرفت و برق واحدهای صنعتی به صورت ناگهانی قطع می‌شد که این مسئله ممکن بود خساراتی را به تولیدکنندگان تحمیل کند. لازم به ذکر است که مدیریت شهرک صنعتی شمس‌آباد که این مجموعه در آن واقع شده است، همکاری خوبی با تولیدکنندگان در این زمینه دارد و در گذشته به دلیل عدم اطلاع‌رسانی شرکت توزیع نیروی برق، این اتفاقات رخ داده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان ورود سرمایه‌گذاران جدید به صنعت پروفیل آلومینیومی وجود دارد، گفت: در حال حاضر با توجه به بالا بودن سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی، کاهش حاشیه سود و رکود بازار مصرف، سرمایه‌گذاری در این صنعت صرفه اقتصادی ندارد. کمااینکه اکنون شاهد هستیم که سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی که ریسک کمتری دارند، افزایش می‌یابد و افراد برای ادامه فعالیت مشاغل کاذب را انتخاب می‌کنند.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه انجام اقداماتی در زمینه برندسازی و تبلیغات، نتایج مطلوبی برای این مجموعه به همراه نداشته است؛ در صورتی که ما سعی می‌کنیم در زمان کوتاهی خدمات پس از فروش خود را به مشتریان ارائه دهیم و محصولات باکیفیتی را تولید کنیم. گفتنی است که اکنون برخی از افراد که تولیدکنندگان حقیقی نیستند و محصولات بی‌کیفیتی را به بازار عرضه می‌کنند، به راحتی موفق شده‌اند با ترفند‌هایی برند خود را مطرح کنند؛ البته برخی از مشتریان نیز توجهی به نکات مهم مانند درج اطلاعات دقیق روی بسته‌بندی محصولات، راه‌اندازی سایت شرکت و خدمات پس از فروش ندارند.

تعداد بازدید : 445

ثبت نظر

ارسال