Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 41 دقیقه

چرایی ادامه روند ریزشی قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی

فاکتورهای دخیل در تعیین قیمت کدامند؟

چرایی ادامه روند ریزشی قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی

باشگاه آلومینیوم: بازار آلومینیوم طی ماه های اخیر وضعیت خوبی نداشته و یکی از کم بازده ترین فلزات اساسی برای سرمایه گذاران در بازارهای جهانی محسوب می شود که طی سه ماهه اخیر، ضررهای قابل توجهی را نیز قسمت آنها کرده است.

یکشنبه 4 تیر 1402 ساعت 10:32

باشگاه آلومینیوم- بازار فلزات اساسی و صنعتی از جمله آهن، آلومینیوم و مس طی هفته های گذشته نه تنها پیشرفت قیمت چشمگیری نداشته اند، بلکه روند قیمت برخی از این فلزات همچون آلومینیوم طی سه ماهه اخیر نسبتا منفی بوده و بازار در برخی از مقاطع زمانی به طور کامل در دستان خرس ها قرار داشته است.

در میان فلزات اساسی، می توان گفت که آلومینیوم نه تنها کمترین میزان بازدهی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته، بلکه ریزش های دائمی بازار طی سه ماه گذشته، ضررهای بزرگی را نیز متوجه آنها کرده است.

معرفی کلی بازار آلومینیوم

برای بررسی چرایی ریزش قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی، بهتر است نگاهی به بازار مصرف این فلز بیندازیم. در حال حاضر، مهمترین مراکز مبادله جهانی آلومینیوم عبارتند از بورس فلزات شانگهای، بورس فلزات لندن و البته بورس کالای نیویورک. از آلومینیوم در صنایع مختلفی استفاده می شود که مهمترین آنها عبارتند از: صنایع هواپیمایی، خودروسازی، ساختمان، ناوگان ریلی و بسته بندی. بزرگترین شرکت های تولید کننده شمش آلومینیوم نیز در کشورهای چین، استرالیا، روسیه و نروژ قرار دارند.

علاوه بر چین به عنوان بزرگترین سازنده مسکن در جهان، ایالات متحده نیز طی یک سال گذشته وضعیت خوبی در بخش تولید مسکن نداشته است

به طور متوسط، ۶۰ درصد تولید آلومینیوم جهان توسط چین انجام شده و بزرگترین معادن بوکسیت آلومینیوم نیز در استرالیا قرار دارند. پس با این حساب، می توان متوجه شد که روند بازار آلومینیوم علاوه بر وضعیت صنایع مذکور، تا حد زیادی به رشد اقتصادی چین و البته کشورهای غربی به ویژه آمریکا به عنوان بازارهای بزرگ مصرف این فلز بستگی دارد.

در ادامه، به مهمترین فاکتورهای دخیل در شکل گیری روند کاهشی قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی اشاره خواهیم کرد.

افول صنعت ساختمان سازی در چین و آمریکا

همانطور که گفته شد، یکی از پر کاربردترین مصارف آلومینیوم در صنعت ساختمان سازی است که کشور چین، بزرگترین بازار مصرف محصولات کاربردی در این صنعت به حساب می آید. سند تنظیم شده برای اصلاحات اقتصادی چین در سال ۱۹۹۸، رشد و توسعه صنعت ساختمان را از اولویت های کلان این کشور معرفی کرد. صنعت ساختمان سازی علاوه بر تولید مسکن برای جمعیت رو به افزایش چین در آن زمان، ده ها بخش صنعتی این کشور و میلیون ها نفر از کارگران فعال در کارخانه های تامین کننده مصالح ساختمانی را روانه بازار کار بزرگ چین کرد.

سیاست افزایش سود سپرده بانکی توسط بانک های مرکزی بزرگ جهان از جمله در آمریکا، استرالیا، کانادا و بانک مرکزی اروپا به یکی از بزرگترین معضلات پیش روی صنایع مختلف تولیدی در جهان تبدیل شده است

اما شیوع کرونا، صنعت ساختمان چین نیز به دلیل عدم توانایی بانک ها در دریافت اقساط وام های مسکن و در نتیجه ادامه روند وام دهی از یک رو و تعطیلی گسترده کارخانه های مختلف تولید ادوات ساختمانی از سوی دیگر، صنعت ساختمان سازی نیز مانند بسیاری از صنایع دیگر چین دچار چالشی بزرگ شدند؛ چالشی که هنوز ادامه داشته و بانک های این کشور هنوز به وضعیت سابق و عادی خود باز نگشته اند.

این موضوع، یکی از فاکتورهای فاندامنتال منفی برای آلومینیوم و بازار مصرف این فلز نه تنها در چین، بلکه در سطح جهانی محسوب می شود. چراکه علاوه بر چین به عنوان بزرگترین سازنده مسکن در جهان، ایالات متحده نیز طی یک سال گذشته وضعیت خوبی در بخش تولید مسکن نداشته و همین موضوع به یکی از مهمترین مشکلات اعضای جمهوریخواه کنگره آمریکا با دولت بایدن تبدیل شده است.

رکود نسبی در صنایع هوا فضا و خودروسازی

کاهش سفرهای هوایی به دلیل افزایش قیمت سوخت و تورم در آمریکا و اروپا به شدت با مشکل مواجه شده اند. خبرگزاری رویترز در تاریخ ۲۰ ژوئن گزارشی منتشر کرد که نشان می دهد کارخانه های تولید قطعات هواپیماهای مسافری بریتانیا به دلیل کاهش تقاضا برای قطعات از سوی ایرلاین ها، با خطر جدی تعطیلی مواجه شده اند. از سوی دیگر، افزایش قیمت تمام شده تولید هواپیماهای مسافری و جنگنده های نظامی، با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی جهان در مقیاس کلان، منجر به کاهش تقاضا و تعداد سفارش سفارش شرکت های هواپیماسازی و در مجموع، صنایع هوا – فضا شده است.

در بخش خودروسازی نیز اوضاع بهتر از این نبوده و برای اثبات این موضوع، بهتر است نگاهی به جدول ارزش سهام شرکت های بزرگ خودروسازی جهان از ایالات متحده گرفته تا چین بیندازیم. تمامی این عوامل نیز از جمله دلایل مهم ادامه روند ریزشی آلومینیوم در بازارهای جهانی است.

ادامه سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در اقتصادهای بزرگ جهان

به طور کلی می توان گفت که سیاست افزایش سود سپرده بانکی توسط بانک های مرکزی بزرگ جهان از جمله در آمریکا، استرالیا، کانادا و بانک مرکزی اروپا به یکی از بزرگترین معضلات پیش روی صنایع مختلف تولیدی در جهان تبدیل شده است.

اگرچه بانک های مرکزی نامبرده این اقدام را در راستای مبارزه با تورم شکل گرفته بی سابقه خود در پیش گرفته اند؛ اما به هر تقدیر این موضوع منجر به کاهش سرمایه گذاری های عمومی در بخش های تولیدی و روانه شدن پول های نقد به سمت بانک ها و یا فلزات گرانبها همچون طلا شده است.

بدیهی است، هر قدر از میزان سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی کاسته شود، به همان نسبت، میزان رشد و تولید آنها کاهش یافته و این به معنای کاهش تقاضا برای مواد اولیه تولید است. پس در چنین شرایطی، عجیب نیست که فلزات اساسی همچون آلومینیوم نیز مشتری کمتری در بازار داشته و جذابیت خود را از دست بدهند.

منبع:تحلیل بازار

تعداد بازدید : 1485

ثبت نظر

ارسال