Fa En جمعه 14 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 19 دقیقه

پیش بینی جهت‌گیری فلز آلومینیوم در ماه نوامبر

پيش بيني جهت‌گيري فلز آلومينيوم در ماه نوامبر

باشگاه آلومینیوم: علیرغم کاهش قیمت آلومینیوم طی هفته‌های اخیر، پیش‌بینی‌می‌شود که فلز آلومینیوم بتواند قیمت خود را بالا نگه دارد.

دوشنبه 17 آبان 1400 ساعت 15:36

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از خبرگزاری BL،

در تاریخ 18 اکتبر سال جاری قیمت آلومینیوم به بیشترین مقدار خود در 13 سال گذشته یعنی 3198 دلار (تن) رسید اما پس از آن شاهد کاهش 14 درصدی قیمت این فلز بوده‌ایم.

پیش‌بینی می‌شود که نوسان قیمت در بازار آلومینیوم همواره ادامه داشته باشد چراکه محدودیت مصرف انرژی در بازار جهانی به قوت خود باقی است.

براساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود که در ماه نوامبر، شاهد کاهش قیمت آلومینیوم در بازار باشیم اما سقوط قیمت به زیر تراز قیمت را نخواهیم داشت چراکه رویکرد اقتصاد جهانی به اقتصاد "سبز" قیمت این فلز را حفظ خواهد کرد.

درحال‌حاضر قیمت آلومینیوم در نزدیکی 2700 دلار (تن) تغییر می‌کند. قرارداد سه‌ماهه این فلز 2698 دلار (تن) گزارش شده است.

سازمان آنالیز ING، وابسته به کشور هلند معتقد است که با توجه به افزایش قیمت انرژی و هزینه تولید، پیش‌بینی می‌شود که قیمت بالا برای فلز آلومینیوم ماندگار باشد.

مرکز آمار و تحقیقاتی فیچ (Fitch) در گزارشی اعلام کرد که تولیدکنندگان آلومینیوم اولیه در جهان با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی، به‌دنبال کاهش تولید هستند (40 درصد از کل هزینه تولید مربوط به انرژی مصرفی است) و همین مسأله حد قیمت را بالا نگه خواهد داشت.

وینیو یائو (Wenyu Yao)، تحلیل‌گر اقتصادی ING معتقد است که برخی از عوامل ماکرواقتصادی حاکم بر بازار،‌ نبض بازار را بدست گرفته‌اند و موجب تغییرات قیمت آلومینیوم در بازار می‌شوند.

یائو معتقد است که سیاست‌های قوی اعمال‌شده توسط دولت چین، موجب شده که قیمت زغال 60 درصد کاهش داشته باشد. این به‌عنوان یک مسأله ماکرواقتصادی در بازار آلومینیوم مؤثر بوده است. از سوی دیگر کاهش رشد اقتصادی در جهان، شیوع کرونا و معضل انرژی همگی به‌عنوان عوامل ماکرواقتصادی مؤثر بوده‌اند.

علیرغم تمام عوامل ماکرو اقتصادی موجود در بازار، ‌فیچ معتقد است که تا پایان سال 2021 متوسط قیمت آلومینیوم به 2450 دلار (تن) و تا پایان 2022 به 2300 دلار (تن) خواهد رسید. این درحالی است که شش ماه قبل، فیچ متوسط قیمت آلومینیوم را برای سال 2021، 2300 دلار(تن) و برای 2022، 2100 دلار(تن) پیش‌بینی کرده بود.

برخی از تحلیل‌گران نظیر FCCRIR معتقدند که بهبود شرایط اقتصادی پس از کرونا موجب افزایش تقاضا و درنهایت افزایش قیمت آلومینیوم شود.

در خارج از چین افزایش تقاضا ازطرف صنعت ساختمان و خودروسازی افزایش مصرف آلومینیوم را در سال 2022 به‌همراه خواهد داشت.

فیچ و ING تینک معتقدند که از سه‌ماهه دوم سال گذشته تا سه‌ماهه سوم سال جاری، حرکت فلز آلومینیوم در بازار، روندی صعودی داشته است. همزمان قوانین سفت و سخت انرژی چین موجب شد که بسیاری از واحدهای تولیدی این کشور یا تولید خود را متوقف کنند و یا کاهش دهند.

علیرغم تمامی موارد ذکرشده، طی بازه زمانی ماه‌های جولای-سپتامبر 2021، تولید آلومینیوم اولیه کاهش داشته است.

در چین، پس از حرکت دولت برای جلوگیری از احتکار زغال و معامله غیرقانونی این منبع انرژی، قیمت زغال به‌شدت کاهش داشت و لذا تولید الکتریسیته برای تولید‌کنندگان، مقرون‌به‌صرفه شد. با این سیاست سهمیه‌بندی انرژی برای صنایع کاهش یافت و لذا صنایعی مثل صنعت آلومینیوم با مشکلات کمتری در رابطه با تأمین انرژی روبرو شدند.

ING تینک معتقد است که افزایش 20 درصدی هزینه انرژی موجب 7 درصد افزایش در هزینه تولید خواهد شد. این درحالی است که در برخی نقاط چین نظیر گوانگزی، قرار است پرمیوم انرژی 50 درصد افزایش یابد.

فیچ سلوشتز اظهار داشته که تأمین انرژی موردنیاز ذوب آلومینیوم یک چالش قابل‌توجه برای صنعت آلومینیوم این کشور خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود که در سال 2022، شاهد کاهش اندک قیمت آلومینیوم باشیم. تا پایان سال 2021 رشد تقاضا برای فلز آلومینیوم رکود ناشی از شیوع کرونا را برای این فلز جبران خواهد کرد اما این رشد تقاضا با ورود به سال 2022 آرام‌آرام کمرنگ‌تر خواهد شد. در سال 2022 آنچه بازار این فلز را بدست خواهد گرفت، نگرانی از موجودی فلز آلومینیوم در بازار است که مانع از سقوط این فلز خواهد شد.

کودتای گینه یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بازار فلز آلومینیوم محسوب می‌شود چرا‌که در اثر این حادثه ممکن است کمبود بوکسیت در بازار ایجاد شود. همزمان مشکلات سیاسی میان استرالیا و چین، خود بر بازار بوکسیت تأثیرگذار خواهد بود.

ING تینک معتقد است که با افزایش هزینه تولید آلومینیوم، درصورتی‌که قیمت آلومینیوم در محدوده کنونی باقی بماند، افزایش موجودی این فلز ناپایدار خواهد بود.

فیچ سلوشتز نیز در ادامه اظهار داشته که با مطرح‌شدن بحث آلومینیوم کربن‌پایین در صنعت این فلز، قیمت آتی آلومینیوم نگران‌کننده خواهد بود.

تعداد بازدید : 817

ثبت نظر

ارسال