Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 49 دقیقه

پنج نکته مهم در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم «Fastmarkets»

پنج نکته مهم در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم «Fastmarkets»

باشگاه آلومینیوم: در این گزارش به چند نکته مهم در رابطه با زنجیره تامین آلومینیوم در آستانه کنفرانس سالانه آلومینیوم موسسه «Fastmarkets» که در بارسلونای اسپانیا طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳ برگزار می‌شود، به تفصیل اشاره خواهد شد.

شنبه 1 مهر 1402 ساعت 10:19

باشگاه آلومینیوم- مشارکت‌کنندگان بازار امیدوارند تقاضای اروپا برای آلومینیوم آلیاژی «P1020» تا قبل از پایان سال ۲۰۲۳ بازیابی شود؛ چراکه کاهش حجم تقاضا برای این محصول، منجر به روند نزولی پریمیوم آن در سراسر اروپا طی سال ۲۰۲۳ شده بود.

بازیابی تقاضای اروپا برای آلومینیوم آلیاژی «P1020» تا قبل از پایان ۲۰۲۳

یکی از معامله‌گران فعال در بازار اروپا بیان کرد: وضعیت بازار اروپا در فصل تابستان به دلیل تعطیلات تابستانی در رکود قرار داشت که یک روندی عادی به حساب می‌آید اما آنطور که به نظر می‌رسد، وضعیت تقاضا برای آلومینیوم آلیاژی «P1020» تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به طور اساسی روند بازیابی را تجربه نخواهد کرد.

در همین راستا، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020» در روز اول سپتامبر ۲۰۲۳ را حدود ۲۶۰ تا ۲۸۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۲۶۵ تا ۲۸۵ دلار در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور کاهش داشت و حاکی از پایین‌ترین میزان آن از روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳ بود.

لازم به ذکر است پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020» در ماه آپریل ۲۰۲۳، به حدود ۳۲۰ تا ۳۴۰ دلار در هر تن در سال ۲۰۲۳ رسید و ۱۸ درصد کاهش را به ثبت رساند.

یکی دیگر از معامله‌گران در همین رابطه مطرح کرد: ثبت قراردادهای جدید یا ترغیب مشتریان به خرید در وضعیت فعلی کمی بعید به نظر می‌رسد. فرایند ذخیره‌سازی در انبارها هنوز ادامه دارد و حالت کانتنگو همانند سابق در بهترین شرایط خود قرار ندارد.

وی افزود: تعداد فروشندگان در بازار افزایش یافته است و به نظر می‌رسد که به این زودی‌ شرایط بازار تغییرات اساسی چندانی را تجربه نکند.

اختلاف قیمت آلومینیوم در بورس فلزت لندن تا حدودی روند صعودی خود را حفظ کرد و اختلاف قیمت سه ماهه نقدی این فلز اخیرا به ۴۹٫۳۵ دلار در هر تن کانتنگو رسید.

مشارکت‌کنندگان بازار در همین رابطه خاطرنشان کردند که در بحبوحه افزایش نرخ بهره و نرخ تورم جهانی، هزینه‌های نگهداری واحدهای تولید به‌ طور قابل‌توجهی افزایش یافته است که این موضوع تمایل تولیدکنندگان برای فروش در یک چشم‌انداز کوتاه‌مدت تا میان‌مدت را افزایش داده است.

عملکرد بخش مصرف‌کننده نهایی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ چگونه خواهد بود؟

حجم تقاضا در بخش مصرف‌کننده نهایی طی فصل‌های بهار و تابستان در نیمکره شمالی در حالت عادی روند نزولی به خود خواهد گرفت اما از سوی دیگر حجم تقاضا برای آلومینیوم در بخش ساخت‌وساز در فصل‌های مذکور روند صعودی خواهد داشت. در نتیجه این اتفاق بر پریمیوم محصولات با ارزش افزوده (VAP) تاثیر منفی می‌گذارد.

موسسه «Fastmarkets»، پریمیوم شمش اکستروژن آلومینیوم آلیاژی (۶۰۶۳) با شرط تحویل محصول در آلمان شمالی (منطقه رور) با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی را حدود ۴۶۵ تا ۵۰۰ دلار در هر تن در روز اول سپتامبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که نسبت به ارزیابی این محصول در یک هفته قبل از تاریخ مذکور تغییری نداشت اما نسبت به پریمیوم ۶۵۰ تا ۷۰۰ دلار در هر تن ثبت شده در ماه ژانویه ۲۰۲۳، حدود ۲۹ درصد کاهش داشت. این پریمیوم، پایین‌ترین میزان از ماه فوریه ۲۰۲۱ محسوب می‌شود.

یکی از مصرف‌کنندگان بیلت به موسسه «Fastmarkets» گفت: حجم مورد نیاز آلومینیوم خود را سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ و در آغاز ماه اکتبر تامین خواهد کرد. این کار به صورت ماهانه و نه به صورت فصلی انجام خواهد شد؛ چراکه هنوز درباره میزان حجم مورد نیاز بلاتکلیفی وجود دارد.

وی افزود: حجم بسیار کمی از آلومینیوم انبار شده در بازار پیشنهاد شده که گمان می‌رود به دلیل انبارتکانی جهت عرضه به بازار ارائه شده‌ است؛ چراکه از تغییر وضعیت بازار در سه ماهه چهارم سال جاری نا‌امید هستند.

تقاضا برای آلومینیوم در بخش صنایع بسته‌بندی نیز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ با روند کاهشی مواجه بود و این سیر نزولی در سه ماهه دوم سال جاری هم ادامه داشت. همچنین، کاهش حجم تقاضا برای آلومینیوم در صنعت بسته‌بندی با بازیابی بخش خودرو جبران شد. به علاوه، آمار تولید ماهانه در اروپا همچنان در حال بازیابی است.

با این حال، افزایش ذخایر موجودی انبار تولیدکنندگان همچنان بر بازار آلیاژهای آلومینیوم اولیه ریخته‌گری فشار وارد می‌کند اما طبق گزارش‌های دریافتی، همچنان حجم تقاضا برای این محصول در بازار فیزیکی بسیار محدود است. در همین رابطه پس از پایان یافتن وضعیت حجم انباشته سفارش‌های تحویل داده نشده خودروها، بلاتکلیفی درباره وضعیت و حجم تقاضا همچنان وجود دارد.

موسسه «Fastmarkets» در روز ۲۵ آگوست ۲۰۲۳، پریمیوم شمش سیلیسیومی هفت ریخته‌گری آلومینیوم اولیه با شرط تحویل محصول با پرداخت عوارض و حقوق گمرکی در آلمان را حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۶۵۰ تا ۷۵۰ دلار در هر تن تعیین شده در ابتدای سال ۲۰۲۳، حدود ۱۰ درصد کاهش داشت.

تاثیر مثبت اهداف مبتنی بر انواع شاخص‌ها بر بازار فلزات کم‌کربن

اختلاف قیمت آلومینیوم آلیاژی «P1020» کم‌کربن، به بالاترین میزان خود از زمان عرضه در ماه جولای ۲۰۲۳ رسید؛ این در حالی است که تقاضا برای این آلومینیوم آلیاژی سبز علی‌رغم کاهش پریمیوم‌ها همچنان در حال افزایش است.

برخی مشارکت‌کنندگان بازار معتقدند که حجم عرضه این آلیاژ کم‌کربن ممکن است پاسخگوی حجم تقاضای روبه‌رشد برای این آلیاژ در آینده نباشد.

یکی دیگر از معامله‌گران بازار عنوان کرد: حجم تقاضا به طور کلی کاهش یافته اما تعداد مصرف‌کنندگان به تدریج در حال افزایش است و صحبت از خرید آلومینیوم کم‌کربن به موضوع داغ این روزها در میان مصرف‌کنندگان تبدیل شده است.

موسسه «Fastmarkets» اختلاف پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» کم‌کربن اروپا را در روز اول سپتامبر ۲۰۲۳، حدود ۲۵ تا ۴۰ دلار در هر تن ارزیابی کرد که نسبت به ارزیابی ماه قبل تغییری نکرده بود اما نسبت به اختلاف پریمیوم ثبت شده در ابتدای سال جاری، حدود ۱۰ تا ۳۰ دلار در هر تن افزایش داشت.

گفتی است پریمیوم در نظر گرفته شده برای قراردادهای با تحویل سال ۲۰۲۴، رقم ۴۵ دلار تعیین شده است؛ چراکه مشارکت‌کنندگان به دنبال تامین مقادیر مورد نیاز خود برای سال آینده هستند.

تمرکز فزاینده بر شاخص محیطی، اجتماعی و حاکمیتی در صنعت فلزات، احتمالا با اجرایی شدن فاز گذار به طرح مکانیزم تعدیل حدود کربن اروپا (CBAM) در ابتدای ماه اکتبر ۲۰۲۳ تشدید خواهد شد.

در همین راستا، مشارکت‌کنندگان از میزان تاثیر اجرایی شدن این طرح بر میزان حجم تقاضای فلز آلومینیوم در بازار اروپا اطلاعی ندارند. یکی از تولیدکنندگان مطرح کرد: هنوز چگونگی تاثیرگذاری طرح مکانیزم تعدیل حدود کربن اروپا (CBAM) بر بازار آلومینیوم اروپا مشخص نیست اما تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خود را برای شرایط پیش‌ رو در آینده آماده می‌کنند.

لازم به ذکر است که طرح مکانیزم تعدیل حدود کربن اروپا از روز اول اکتبر ۲۰۲۳ به صورت آزمایشی آغاز خواهد شد و اجرای آن به صورت فراگیر از ماه ژانویه ۲۰۲۶ شروع می‌شود.

کاهش حجم موجودی انبارهای جهان، یک تهدید در بازار فلزات

پریمیوم تعیین شده آلومینیوم آلیاژی «P1020A» در ایالات متحده آمریکا و اروپا در ابتدای سال ۲۰۲۳ به خوبی با استقبال مواجه شد اما به دلیل افزایش نگرانی‌ها در مورد روند عرضه قبل از تجربه کاهش حجم تقاضا برای آن، روند صعودی به خود گرفت.

با در نظر گرفتن مسئله کاهش موجودی انبارهای ذخایر آلومینیوم و رسیدن آن به پایین‌ترین میزان، مشارکت‌کنندگان بازار با اشاره به افزایش چالش‌های این بازار از احتمال افزایش حجم تقاضا در آینده خبر دادند.

یکی دیگر از معامله‌گران فلز آلومینیوم اظهار داشت: در حال حاضر حجم آلومینیوم بیشتری برای عرضه نسبت به ابتدای فصل تابستان ۲۰۲۳ وجود دارد اما نباید فراموش کرد که حجم ذخایر انبار آلومینیوم بورس فلزات لندن هنوز در پایین‌ترین میزان خود قرار دارند. وی همچنین به کاهش ظرفیت تولید آلومینیوم در قاره اروپا در مدت مذکور اشاره کرد.

تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» تخمین می‌زنند که نزدیک به یک میلیون تن ظرفیت آلومینیوم اولیه در اروپا به دلیل افزایش قیمت انرژی و کاهش تمایل به خرید آن کاهش یافته است.

مشارکت‌کنندگان بازار همچنین در هفته‌های اخیر، قیمت گاز طبیعی مایع در اروپا پس از بزرگ‌ترین جهش یک روزه آن از زمان آغاز جنگ در اوکراین به دلیل ترس از اعتصاب کارگران در واحدهای تولید گاز در استرالیا را رصد کردند.

در صورت شکست مذاکرات جاری در برخی از واحدهای تولید شرکت «Chevron» در این منطقه، پالایشگاه‌های آلومینا در استرالیای غربی ممکن است تحت تاثیر مشکلات عرضه قرار بگیرند.

عدم ثبات قیمت گاز، کاهش پریمیوم کالاها و کاهش حجم تقاضا می‌تواند منجر به کاهش ظرفیت تولید بیشتر در اروپا در ماه‌های آینده شود.

گفتنی است حجم کل موجودی آلومینیوم در بورس فلزات لندن، به ۵۰۶ هزار و ۴۰۰ تن رسیده که برای ۲۲۵ هزار و ۳۵۰ تن آن حواله خرید صادر شده است.

سطح ذخایر انبار آلومینیوم این بورس به حدود ۴۴۷ هزار و ۲۵۰ تن در ابتدای سال ۲۰۲۳ افزایش یافت اما نسبت به حجم ذخایر ۹۳۴ هزار و ۳۷۵ تنی ثبت شده در ماه ژانویه ۲۰۲۲ و حجم یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۵۲۵ تنی ثبت شده در ماه ژانویه ۲۰۲۱، حدود ۱۰۹ درصد کاهش را تجربه کرد.

برخی از مشارکت‌کنندگان بازار همچنین به عدم تنوع برندهای تولیدکننده آلومینیوم در بورس فلزات لندن در ماه‌های اخیر اشاره کرد‌ند. بر همین اساس، بررسی جدیدترین داده‌ها نشان می‌دهد مبدا تولید بیش از ۸۰ درصد کل حجم آلومینیوم موجود در انبار ذخایر بورس فلزات لندن کشور روسیه است.

عملکرد بازار آلومینیوم آسیا در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ چگونه خواهد بود؟

روند نزولی بیش از حد انتظار تقاضا در بازارهای آلومینیوم چین و ژاپن، بر روی پریمیوم در اروپا و ایالات متحده آمریکا تاثیر منفی گذاشت و با وجود لغو محدودیت‌های اعمال شده مرتبط با شیوع ویروس کرونا، روند بازیابی پیش‌بینی‌شده محقق نشد.

برخی تحلیلگران بازار از کشور چین به عنوان یک عامل مهم در عملکرد جهانی کالاها یاد می‌کنند و ارائه سیاست‌های محرک اقتصادی بیشتر در این کشور برای حفظ تعادل در عرضه و تقاضای فلزات اساسی را الزامی می‌دانند.

اندی فریدا، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» بیان کرد: چین با در اختیار داشتن ابزارهای لازم و داشتن توانایی در این زمینه، امکان افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم در سه ماهه آینده را دارد. این مسئله بر قیمت فلزات اساسی تاثیر خواهد گذاشت؛ چراکه این موضوع موجب بازیابی اعتماد تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، افزایش میزان حجم سفارش‌ها و افزایش حجم مازاد مصرف خواهد شد. وی همچین به ادامه کاهش روند نزولی پریمیوم آلومینیوم در بازار ژاپن اشاره کرد.

در همین رابطه، مذاکرات جهت تسویه محموله‌های سفارش داده شده در سه ماهه سال ۲۰۲۳ با شرط تحویل در بنادر اصلی ژاپن، با در نظر گرفتن وضعیت کاهش نیاز مصرف‌کنندگان در منطقه انجام شده است.

موسسه «Fastmarkets»، پریمیوم سه ماهه آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر اصلی ژاپن با تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار را حدود ۱۱۸ تا ۱۲۷٫۵ دلار در هر تن برای ماه‌های جولای تا سپتامبر ۲۰۲۳ ارزیابی کرد.

همچنین پریمیوم سه ماهه آلومینیوم آلیاژی «P1020A» در برخی معاملات، حدود ۱۱۸ و ۱۲۷٫۵ دلار در هر تن گزارش شد که نسبت به پریمیوم ۱۲۵ تا ۱۳۰ دلار در سه ماهه دوم سال جاری کاهش را تجربه کرد.

تسویه محموله‌های سفارش داده شده در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ جهت تحویل در سه ماهه سوم سال جاری نیز به دنبال نگرانی‌های مربوط به عرضه و روند افزایش قیمت در اروپا و ایالات متحده آمریکا با روند افزایشی همراه شد اما از آن زمان به دلیل کاهش حجم تقاضا و سطح ذخایر قابل توجه انبارها روند نزولی را تجربه کرد.

منبع: فلزات آنلاین

تعداد بازدید : 1189

ثبت نظر

ارسال