Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 5 و 4 دقیقه

پشت‌پرده افزایش دو برابری درآمدهای مالیاتی دولت

پشت‌پرده افزایش دو برابری درآمدهای مالیاتی دولت

باشگاه آلومینیوم: در سه ماه نخست سال‌ جاری کل درآمدهای مالیاتی ۱۱۱ درصد رشد داشته است.

چهارشنبه 9 مهر 1399 ساعت 15:31

به گزارش باشگاه آلومینیوم، در سه ماه نخست سال‌ جاری کل درآمدهای مالیاتی ۱۱۱ درصد رشد داشته است. یعنی با وجود شیوع کرونا و رکود اقتصادی درآمدهای مالیاتی نه‌تنها کم نشده بلکه بیش از دو برابر افزایش یافته است. به‌گفته کارشناسان، این افزایش درآمد دولت، مدیون بررسی تراکنش‌های بانکی اشخاص است!!!

مالیات‌ستانی به مدد بانک‌ها؟!

ظاهراً برخی بانک‌ها ازجمله بانک انصار، بانک حکمت ایرانیان و بانک قوامین (که پس از ادغام با بانک سپه از این به بعد بانک سپه نامیده می‌شوند)، اطلاعات لازم را دراختیار سازمان امور مالیاتی قرار نمی‌دادند اما سیستم مالیاتی تهدید کرده که اگر اطلاعات ارائه نشود، علیه متخلفان اقدام قضایی خواهد کرد.

بانک‌ها موجب شدند ارقام درشتی از بسیاری از افراد که تراکنش‌های بالا داشتند، زنده شود اما عکس‌العمل مشتریان موجب شد گاهی بانک‌ها کمی طفره بروند ولی تا به اینجا اکثراً تبعیت کرده‌اند. این قانون پیش از این تصویب شده و اعمال می‌شد اما مردم آن‌را جدی نمی‌گرفتند در این فاصله دولت از فرصت استفاده و درآمد زیادی کسب کرد.

قبلاً با چک‌های در وجه حامل معاملات زیادی صورت می‌گرفت که سازمان مالیاتی توان کشف آن‌را نداشت مثل خرید و فروش میلیاردی آهن.

افرادی که قبلا مالیات نداده بودند یا ازطریق کتمان درآمد، مالیات کمتری داده بودند، اکنون نمی‌توانند حساب بانکی‌شان را از دید سازمان پنهان کنند. سیستم سازمان مالیات نقدی است. به این صورت که کم‌اظهاری مثلاً سه سال پیش هم جزو امسال محسوب می‌شود. پس اگر گردش چند میلیاردی در حساب کسی مثلاً در سال 94 دیده شود الان به حساب او منظور می‌گردد.

افرادی که درآمدهای گذشته‌شان کشف شده، ممکن است به ناحق مالیات بدهند چراکه ممکن است پولی به حساب آنان آمده باشد، فرضاً پول طلب فرد باشد نه درآمد او، ولی با این سیستم او قادر نیست ثابت کند که مثلاً پول برای او نبوده است.

اصولاً استفاده سازمان مالیات از تراکنش‌های بانکی روش عادلانه‌ای نیست و ممکن است بخش زیادی از مالیات‌ها به ناحق باشد. سازمان مالیاتی باید خود را به سیستمی جامع مجهز کند و فقط زمانی از اطلاعات حساب‌های بانکی استفاده کند که مودی مالیاتی از پرداخت طفره برود.

این اولین باری نیست که موضوع مالیات‌گیری بی‌قاعده بر مبنای تراکنش‌های بانکی افراد شنیده می‌شود. بخشنامه مربوط به نحوه بررسی و رسیدگی به اطلاعات پولی و مالی واصله ازجمله تراکنش‌های بانکی که انتهای فروردین‌ماه ابلاغ شد، ابهامات بسیاری داشت و بر همین اساس روند بررسی تراکنش‎های بانکی غیرشفاف و حتی به‌زعم برخی کارشناسان بی‌قاعده باقی ماند.

از ابتدای امسال بسیاری از مودیان بزرگ مدعی شدند که سازمان مالیات تمامی مبالغ ورودی حساب آنها را چک کرده و روی آن مالیات می‌گیرد و از این طریق درآمد کسب می‌کند، بی‌آنکه توجه داشته باشد هر مبلغ ورودی لزوماً درآمد شخص نیست. این موضع نیز بر ادعای کارشناسی صحه گذاشت.

همچنین با اینکه نادر جنتی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور مالیاتی گفته بود که طبق قانون به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم تراکنش‌های قبل از سال ۹۵ را بررسی کنیم مگر اینکه با استعلام شخص وزیر امور اقتصادی و دارایی باشد، شنیده‌ها نشان می‌دهد تراکنش‌های پیش از سال 95 هم درنظر گرفته می‌شود.

حتی خبرها گویای این است که بسیاری از افراد جهت شکایت از پرونده مالیاتی خود به‌دنبال همین موضوع به دیوان محاسبات مراجعه می‌کنند.

تعداد بازدید : 586

ثبت نظر

ارسال