Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 9 و 25 دقیقه

پدیده اینورژن در قیمت آلومینیوم بورس و بازار

پدیده اینورژن در قیمت آلومینیوم بورس و بازار

قیمت آلومینیوم همواره تابعی از قیمت بورس فلزات لندن، قیمت دلار نیمایی، میزان رقابت در بورس که خود این رقابت هم تابعی از میزان عرضه و تقاضا در بازار و میزان عرضه آلومینیوم سازان در بورس است، بوده است. از ابتدای سال قیمت آلومینیوم از حدود 25 هزار تومان به 55 هزار تومان رسیده است و بیش از دو برابر شده است.

چهارشنبه 7 آبان 1399 ساعت 21:8

بعد از مبنا قرار داده شدن ارز نیمایی به جای دلار 4200 تومانی قیمت آلومینیوم به شدت رشد کرد ولی قبل از آن اختلاف قیمت بورس و بازار بسیار بالا بود و رقابت‌های عجیبی در بورس کالا اتفاق می‌افتاد که پس از تغییر مبنای ارز در فرمول قیمت‌گذاری آلومینیوم در بورس با اینکه رشد زیادی در قیمت آلومینیوم در بورس رخ داد ولی سبب شد اختلاف قیمت بورس و بازار معقول‌تر شود.
این هفته دوشنبه 5 آبان ماه شرکتهای ایرالکو، المهدی، آلومینای جاجرم و آلومینیوم جنوب جمعاً 7500 تن شمش و 500 تن بیلت در بورس کالا عرضه کردند که بر خلاف عرضه‌های قبلی مشتریان چندانی برای آنها نبود و کلاً 385 تن شمش بفروش رفت و 7115 تن شمش و 500 تن بیلت بدون مشتری ماند.
تمام همین معاملات بدون رقابت انجام شدند و قیمت نهایی پس از محاسبه و افزودن هزینه مالیات ارزش افزوده به حدود 58 هزار تومان رسید و اگر بیلت نیز معامله می‌شد قیمت آن به بالای 61 هزار تومان می‌رسید در حالی که روز چهارشنبه 7 آبان‌ماه قیمت شمش در بازار حدود 55 هزار تومان و قیمت بیلت 59 هزار تومان بود.
بازار خرید و فروش شمش و محصولات آلومینیومی در این چند روزه بسیار آرام و بدون هیجان است که احتمالا تا قبل از انتخابات امریکا به همین صورت باقی بماند و گویا همه منتظر اعلام نتایج آن هستند و همه چیز در حالت سکون و انتظار به سر می‌برد.
با توجه به قیمت بورس فلزات لندن و ارز نیمایی عرضه‌های هفته آینده در بورس کالا نیز در محدوده همین هفته خواهند بود و احتمالا در هفته آینده نیز معاملات آلومینیوم در بورس کالا بی رونق خواهند ماند.
پایین‌تر بودن قیمت آلومینیوم در بازار نسبت به بورس کالا اگرچه بی سابقه نبوده است ولی بسیار نادر اتفاق می‌افتد و این مدل اینورژن نیز پایدار نخواهد بود.

تعداد بازدید : 1686

ثبت نظر

ارسال