Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 18 دقیقه

پایان سوز سرما در معاملات مس، نیکل، روی و آلومینیوم

پایان سوز سرما در معاملات مس، نیکل، روی و آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: فلزات صنعتی در کف قیمتی سالانه خود قرار دارند؛ بازده بسیاری از آن‌ها منفی شده و داده‌های اقتصادی چین سیگنالی مثبت برای بازار به‌همراه ندارد. با این وجود برخی تحلیلگران بر این باورند که وضعیت تولید جهانی در نقطه عطف قرار دارد و در این شرایط می‌توان به رشد تقاضا و بهبود قیمت‌ها امیدوار بود. افزایش تقاضا برای انواع کالاهای صنعتی از سوی آمریکا و اروپا و حتی بازار داخلی چین می‌تواند به این رشد تقاضا و رونق بازار بیانجامد.

چهارشنبه 25 بهمن 1402 ساعت 11:9

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از اکو ایران، درحالی فوریه 2024 به نیمه نزدیک می‌شود که قیمت تمامی فلزات صنعتی نسبت به نرخ فروش در زمان مشابه سال قبل کاهش داشته است.

شاخص مدیران خرید تولید جهانی در نقطه عطف

چین بیش از نیمی از فلزات جهان و بخش بیشتری از سنگ آهن و مواد اولیه مصرفی در تولید باتری را مصرف می‌کند؛ نگرانی در خصوص چشم‌انداز اقتصادی این کشور در بحبوحه بحران در بازار املاک این کشور از مهم‌ترین دلایل سقوط بهای فلزات صنعتی در ابتدای سال 2024 است.

اگرچه فلزات صنعتی سال 2024 را در سراشیبی سقوط نرخ آغاز کرده‌‌اند؛ اما مارکوس گاروی، رئیس بخش استراتژی کالایی در Macquarie مستقر در سنگاپور و تیمی از تحلیلگران این تیم در یادداشتی عنوان کردند که به رشد بهای فلزات امیدوارند و درواقع اولین شاخه‌های سبز برای رشد قیمتی در بازار این محصولات را شناسایی کرده‌اند.

این مؤسسه مجموعه کاملی از شاخص مدیران خرید بخش تولید جهانی را ظرف ماه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده و با استناد به داده‌های جمع‌آوری شده به این نتیجه رسیده است که شاخص سفارش‌های خرید بخش تولید دنیا در نقطه عطف قرار دارد و بنابراین احتمال صعود تقاضا برای کالاهای صنعتی محتمل است.

رشد تقاضای آمریکا و اروپا، به کمک کالایی‌ها می‌آید

امید فعالان بازار به کاهش نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا کاهش یافته و این موضوع به تقویت شاخص دلار آمریکا می‌انجامد که این موضوع سیگنالی منفی برای قیمت فلزات صنعتی به‌همراه دارد؛ با این وجود مارکوس گاروی می‌گوید: قیمت کالاها در بازار جهانی با رشد اقتصاد جهانی نسبتی سازگارتر نسبت به نوسان شاخص دلار دارد.

تحلیلگران این بانک سرمایه‌گذاری در بخشی دیگری از گزارش خود به رشد تقاضا برای انواع کالا در بازار ایالات‌متحده اشاره می‌کنند و معتقدند: تقاضا برای بازارهای کالایی به‌طور فزاینده‌ای درحال افزایش است، همچنین پتانسیل بهبود تولید و ذخیره‌سازی در بازارهای اروپایی نیز به چشم می‌خورد، این موارد نیز پتانسیل حمایت قیمتی از بازارهای کالایی را دارند.

در این شرایط باید اذعان کرد که اگرچه چین ظرف یک سال اخیر محرک‌های برای حمایت از رشد اقتصادی خود اعمال کرد؛ اما این محرک‌ها دامنه گسترده‌ای نداشتند؛ درواقع چین پتانسیل به مراتب بیشتری برای بهبود تقاضا دارد.

در چنین شرایطی تحلیلگران Macquarie به افزایش تقاضا در بازار جهانی و رشد قیمت در میان‌مدت امیدوارند. البته این رشد قیمتی می‌تواند به افزایش تورم جهانی منجر شود که این موضوع خلاف هدف کنترل تورم فدرال‌رزرو و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا است.

تعداد بازدید : 352

ثبت نظر

ارسال