Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 6 و 5 دقیقه

ورود بنزین اروپایی به سبد سوخت ایران

ورود بنزین اروپایی به سبد سوخت ایران

شمارش معکوس 100 روزه برای ورود بنزین سوپر اروپایی و گازوئیل کم گوگرد به سبد سوخت خودروهای ایرانی و کاهش سهم نفت کوره در سبد محصولات پالایشگاهی آغاز شد..

سه شنبه 18 آبان 1389 ساعت 20:50
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

به گزارش خبرنگار مهر، صدور قطعنامه جدید اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم فروش بنزین به ایران منجر به شتاب در ساخت و توسعه پروژه‌های بنزین سازی و توسعه پالایشگاه‌های نفت شده است.

برهمین اساس، شمارش معکوس برای راه اندازی طرحهای بنزین سازی پالایشگاه‌های آبادان، تهران و طرح توسعه پالایشگاه نفت شازند با هدف تولید روزانه 25 میلیون لیتر بنزین تا پایان سال‌جاری آغاز شده است.

در حال حاضر عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه شازند به عنوان بزرگترین پروژه پالایشگاهی خاورمیانه نزدیک به 90 درصد پیشرفت دارد که پیش بینی می شود فاز اول این مگا پروژه نفتی تا اسفند ماه سال‌جاری با هدف تولید روزانه دو میلیون لیتر بنزین سوپر در مدار بهره برداری قرار گیرد.

تولید روزانه 16 میلیون لیتر بنزین، 9 میلیون لیتر گازوئیل، 6 میلیون لیتر سوخت جت، 1.2 میلیون لیتر پروپیلن و حدود چهار میلیون لیتر گازمایع در کنار کاهش تولید نفت کوره، کاهش گوگرد گازوئیل و تولید محصولاتی با استانداردهای یورو پنج از مهمترین مزیتهای اقتصادی این پروژه 2.5 میلیارد یورویی است.

طرح بنزین سازی قدیمی ترین پالایشگاه نفت خاورمیانه هم با هدف تولید روزانه 6 میلیون لیتر بنزین با عدد اکتان 93 تا بهمن ماه سال‌جاری در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

در حال حاضر ساخت واحد بنزین سازی پالایشگاه نفت آبادان حدود 90 درصد پیشرفت دارد که در کنار افزایش ظرفیت تولید بنزین سوپر ایران امکان تولید پروپیلن، کاهش حجم گوگرد فرآورده های پالایشی و افزایش 45 هزار بشکه ای ظرفیت پالایش نفت با تکمیل این پروژه فراهم می شود.

پروژه بنزین سازی تنها پالایشگاه نفت حاشیه پایتخت هم حدود 80 درصد پیشرفت اجرایی دارد که قرار است این طرح با هدف تولید روزانه 2 میلیون لیتر بنزین تا اسفند ماه سال‌جاری در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

ورود بنزین اروپایی به سبد سوخت خودروهای ایرانی

به گزارش مهر، در کنار برنامه وزارت نفت برای افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاهی به منظور خودکفایی از واردات این فرآورده استراتژیک نفتی، بهبود کیفیت محصولات نفتی هم در دستور کار قرار گرفته است.

افزایش عدد اکتان بنزین تولیدی پالایشگاههای داخلی (ارتقا درجه آرام سوزی بنزین تولید داخلی به بیش از 90) و ورود بنزین سوپر با استانداردهای یورو پنج اروپایی به سبد سوخت خودروهای ایرانی هم از دیگر پروژه های اولویت دار بوده که پیش بینی می شود در سال‌جاری این اهداف محقق شود.

کاهش تولید گازوئیل کم گوگرد به منظور تامین سوخت خودروهای سواری دیزلی از دیگر دستاوردهای راه اندازی پروژه های جدید بنزین سازی بوده که پیش بینی می شود برای اولین بار میزان تولید گوگرد این فرآورده نفتی از 10 هزار به کمتر از 50 پی.پی.ام کاهش یابد.

بر این اساس شرایط برای تولید انبوه خودروهای پایه دیزلی توسط خودروسازان داخلی و تامین گازوئیل کم گوگرد این خودروها توسط وزارت نفت در داخل کشور فراهم می شود.

جای نفت کوره در پالایشگاهها تنگ می شود

در حال حاضر ظرفیت تولید فرآورده های نفتی در 9 پالایشگاه داخلی حدود 264 میلیون لیتر است که پیش بینی می شود این ظرفیت تا پایان برنامه پنجم توسعه با تکمیل طرح توسعه پالایشگاههای موجود و ساخت واحدهای جدید به 338 میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

در کنار افزایش ظرفیت تولید محصولات نفتی، متنوع سازی سبد فرآورده های پالایشگاهی هم یکی از اولویت های تعریف شده در این بخش است به طوری که با کاهش سهم تولید نفت کوره، پالایش برخی از فرآورده ها با ارزش افزوده همچون بنزین، گازوئیل و سوخت جت افزایش می یابد.

بر این اساس سهم 30 درصدی نفت کوره در سبد محصولات نفتی ایران به کمتر از 10 درصد کاهش می یابد به طوری که میزان تولید این فراورده میان تقطیری در طرح توسعه پالایشگاه اصفهان صفر و در پالایشگاههای شازند، آبادان، بندرعباس و تهران نیز کاهش قابل توجهی خواهند یافت.

همچنین وزارت نفت برای اجرای برنامه های تعریف شده تاکنون یک بسته سرمایه گذاری برای ساخت و توسعه صنایع پالایش نفت ایران به ارزش تقریبی 46 میلیارد دلار تعریف کرده است.

از این میزان سهم پروژه‌های نگهداشت تولید 6.3 میلیارد دلار، واحدهای بنزین‌سازی 2 میلیارد دلار، توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاهها 11.5 میلیارد دلار است و برای ساخت هفت پالایشگاه جدید نفت و میعانات گازی 26 میلیارد دلار باید به این بخش تزریق شود.

تعداد بازدید : 761

ثبت نظر

ارسال