Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 43 دقیقه

واهمه از تضعیف تقاضا، به سقوط نرخ جهانی فلزات انجامید

افت تقاضا بلای جان فلزی‌‌‌ها شد

واهمه از تضعیف تقاضا، به سقوط نرخ جهانی فلزات انجامید

باشگاه آلومینیوم: شاخص بهای فلزات پایه در بورس لندن به کمترین میزان پس از روزهای ابتدایی نوامبر ۲۰۲۲ سقوط کرد. واهمه از تضعیف تقاضا با توجه به کاهش شتاب رشد اقتصادی چین و استمرار جنگ در نوار غزه، عوامل اصلی کاهش قیمت در رینگ فلزات جهانی است.

یکشنبه 7 آبان 1402 ساعت 13:54

به گزارش باشگاه آلومینیوم، در این شرایط، فعالان بازارهای کالایی چشم‌‌‌انتظار انتشار داده‌‌‌های رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا و تاثیر آن بر اقدامات بعدی فدرال‌رزرو در خصوص افزایش یا تثبیت نرخ بهره هستند.

شاخص فلزات پایه در کف نرخ 11ماهه

بازار کالاهای صنعتی ظرف هفته‌‌‌های اخیر با غلبه سیگنال‌‌‌های کاهشی متعددی روبه‌رو شده است. از سویی استمرار جنگ در نوار غزه و احتمال سرایت آتش این جنگ به سایر کشورهای خاورمیانه، تقاضا برای کامودیتی‌‌‌ها را در میان‌مدت دچار چالش کرده و از سوی دیگر واهمه فعالان بازار جهانی از بروز چالش در دومین اقتصاد جهانی با شدت گرفتن بحران بدهی شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین، چشم‌‌‌انداز تقاضا را منفی کرده است.

غلبه سیگنال‌‌‌های کاهشی در رینگ‌‌‌های کالایی به عقب‌‌‌نشینی قیمتی در رینگ فلزات پایه نظیر مس، آلومینیوم، سنگ‌‌‌آهن و فولاد منجر شده است؛ به‌‌‌نحوی که ظرف هفته پایانی اکتبر امسال مس تجربه کف‌‌‌نشینی 11ماهه قیمتی را داشت؛ سنگ‌‌‌آهن در کمترین نرخ ظرف بازه دوماهه معامله شد و میلگرد در بازار داخلی چین با کمترین قیمت در بازه دوماهه به فروش رفت. در این شرایط شاخص بهای فلزات پایه در بورس لندن نیز به کف نرخ 11ماه اخیر خود یعنی پس از روزهای ابتدایی ماه نوامبر 2022 رسید.

رشد اقتصادی چین از دهه 1980 تاکنون بی‌سابقه بوده است. اما همان‌طور که رشد سریع آن جهان را به صورت امروزی شکل داده است، کندی مداوم چین نیز می‌‌‌تواند بازتاب‌های مخربی در سراسر اقتصاد جهانی ایجاد کند. به این ترتیب بروز بحران در شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک چین، بر رفتار معامله‌‌‌گران در بازارهای مالی و کالایی دنیا اثرگذار می‌شود. بخش قابل‌توجهی از رشد اقتصادی چین ظرف چند دهه اخیر مبتنی بر بخش ساخت‌‌‌وساز رقم خورده است. گفته می‌شود که بخش ساخت‌‌‌وساز و صنایع وابسته به آن حدود 25 تا 35‌درصد تولید ناخالص داخلی چین را پشتیبانی می‌کند. در این شرایط، بروز بحران بدهی در بزرگ‌ترین شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین و کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش، از سویی تحقق اهداف تعیین‌شده برای رشد اقتصادی چین را دشوار می‌کند و از سوی دیگر فروکش تقاضا برای کالاهای صنعتی زمینه‌‌‌ساز افت بهای این محصولات می‌شود.

بازگشت فلز سرخ از کف نرخ

مس در معاملات آتی کامکس آمریکا ظرف روز دوشنبه 23اکتبر برای ساعاتی با نرخی کمتر از 3.55دلار به ازای هر پوند معامله شد که این رقم کمترین بهای فروش آن در بازه 11ماه اخیر یعنی پس از نوامبر 2022 بود. البته این فلز در این سطح قیمتی تثبیت نشد و تا اواسط روز سه‌‌‌شنبه 24 اکتبر تا 3.57دلار به ازای هر اونس افزایش یافت که این رقم نیز کمترین بهای فروش آن پس از روزهای پایانی ماه مه بود.  نگرانی از کاهش تقاضا و افزایش موجودی مس در انبارهای بورس‌‌‌های بزرگ دنیا عامل عقبگرد بهای مس ظرف هفته‌‌‌های اخیر بوده است. موجودی انبارهای LME و SHFE از ابتدای ماه اکتبر تا هفته منتهی به ‌روز جمعه 20 اکتبر رشد 50درصدی داشته و به 58‌هزار و 200تن رسیده است.

مس تحت فشار کاهش تقاضا و افزایش موجودی ارزان می‌شود؛ اما همچنان تحلیلگران به آینده قیمتی این فلز در بلندمدت امیدوار و معتقدند بازار فلز سرخ در بلندمدت به دلیل رشد تقاضا با کسری عرضه مواجه می‌شود. درواقع حرکت دنیا به سمت انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر باعث جهش تقاضای مس در میان‌مدت و بلندمدت می‌شود؛ این در حالی است که میزان فعلی تولید معدنی این فلز پاسخگوی این رشد تقاضا نیست، بنابراین کاهش قیمت در بازار فلز سرخ ماندگار نخواهد شد.

معامله‌‌‌گران فلز سرخ علاوه بر پیگیری اخبار جنگ و وضعیت اقتصادی چین، اخبار نرخ بهره آمریکا را نیز با جدیت دنبال می‌کنند. از مس به‌‌‌عنوان دماسنج اقتصادی دنیا یاد می‌شود؛ چرا که این فلز واکنشی شدید به داده‌‌‌های اقتصادی دنیا با محوریت آمریکا دارد. در این شرایط، معامله‌‌‌گران فلز سرخ صحبت‌‌‌های اعضای فدرال‌رزرو در خصوص وضعیت تورم و نرخ بهره آمریکا را با جدیت دنبال می‌کنند. فعالان بازار چشم‌‌‌انتظار انتشار داده‌‌‌های تولید ناخالص داخلی آمریکا و تاثیر آن بر تصمیمات فدرال‌‌‌رزرو هستند تا با استناد به این داده‌‌‌ها تصمیمات بهتری اتخاذ کنند.

سنگ‌‌‌آهن در کف قیمتی جا خوش کرد؟

سنگ‌‌‌آهن در کف نرخ دوماه اخیر خود معامله می‌شود و بازده هفتگی و ماهانه این محصول منفی است؛ اما این محصول همچنان با نرخی در حدود 21‌درصد گران‌تر از بهای آن در سال قبل معامله می‌شود. به گفته تحلیلگران در شرایطی که واهمه از تشدید بحران در بخش مسکن چینی سیگنال کاهشی برای بازارهای کالایی به همراه داشته، افزایش پروژه‌‌‌های زیرساختی در چین حامی رشد قیمت سنگ‌‌‌آهن شده است. واهمه از افزایش بحران در شرکت‌های ساختمانی چین باعث شد تا سنگ‌‌‌آهن عیار 63.5‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین کانال قیمتی 120دلاری را از دست بدهد. شرکت کانتری‌گاردن، بزرگ‌ترین شرکت توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین، 18 اکتبر از پس بازپرداخت سود 15میلیون دلاری اوراق قرضه خود برنیامد و این موضوع این شرکت را در معرض نکول قرار داد.

احتمال نکول کانتری‌گاردن باعث شد تا جریان نوسان نرخ در بازار فلزات و محصولات معدنی کاهشی شود و در روز جمعه 20 اکتبر سنگ‌‌‌آهن کانال قیمتی 120دلاری را از دست بدهد. ظرف روز سه‌‌‌شنبه 24اکتبر همچنان سیگنال‌‌‌های کاهشی در بازار آهن و فولاد چین غلبه داشتند، بنابراین سنگ‌‌‌آهن عیار 63.5درصد وارداتی به بنادر شمالی چین تا 115دلار به ازای هر تن عقب نشست. این رقم کمترین بهای فروش آن پس از روزهای پایانی ماه اوت به‌استثنای نرخ ثبت‌شده در روز 11اکتبر بود. سنگ‌‌‌آهن عیار 63.5‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین در بازه هفتگی منتهی به‌ روز دوشنبه 23 اکتبر کاهش 2.9درصدی و در بازه ماهانه منتهی به این روز افت 2.5درصدی را به ثبت رساند. با این حال نرخ فروش آن نسبت به بهای معامله در زمان مشابه سال قبل رشد 21درصدی را به ثبت رسانده است و وضعیت برای معادن سنگ‌‌‌آهن در سال‌جاری بهتر از سال 2022 است.

افزایش اجرای پروژه‌‌‌های زیرساختی در چین ظرف سال‌جاری میلادی در عین حال که زمینه بهبود رشد تولید ناخالص داخلی این کشور را فراهم کرده، تقاضای کالاهای صنعتی را نیز افزایش داده است. به گفته فعالان بازار، رشد تقاضای داخلی برای فلزاتی نظیر فولاد و سایر فلزات پایه به‌‌‌منظور اجرای پروژه‌‌‌های زیرساختی، کمبود تقاضا از سوی شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک چین را جبران کرده است. همچنین آخرین داده‌‌‌های تجارت چین حاکی از آن است که حجم صادرات محصولات فولادی چین در ماه سپتامبر با ثبت رشد 61درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 8میلیون و 60‌هزار تن رسیده است. این رقم نسبت به میزان تولید و تقاضای داخلی چین محدود است؛ اما سیگنالی مثبت برای سنگ‌‌‌آهنی‌ها به همراه داشته، به‌‌‌نحوی که به مانعی در مسیر سقوط آزاد قیمتی این محصولات تبدیل شده است.

منبع: دنیای معدن

تعداد بازدید : 1019

ثبت نظر

ارسال