Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 20 و 32 دقیقه

واردات ماشین‌آلات به‌روز تنها امید تولیدکنندگان

واردات ماشین‌آلات به‌روز تنها امید تولیدکنندگان

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت مقاطع ریزان اراک، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: تولیدکنندگان ایرانی به دلیل استفاده از ماشین‌آلات قدیمی که مصرف انرژی بالایی دارند، مزیت رقابتی خود را در زمینه انرژی نسبت تولیدکنندگان خارجی از دست داده‌اند. در حال حاضر برای بهبود شرایط تولیدکنندگان و کاهش مصرف انرژی باید مسیر واردات ماشین‌آلات پیشرفته هموار شود.

دوشنبه 12 تیر 1402 ساعت 11:21

به گزارش باشگاه آلومینیوم، امیر داودآبادی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، با بیان اینکه این مجموعه فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ در زمینه تولید پروفیل‌های آلومینیومی با مصارف ساختمانی و صنعتی آغاز کرده است، گفت: متاسفانه در حال حاضر شرایط تولیدکنندگان مساعد نیست و نوسان قیمت‌ها باعث شده تا تولید دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد؛ به همین دلیل تمایل به فعالیت‌های تولیدی کاهش یافته و در مقابل سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کم‌ریسک مورد توجه قرار گرفته است. این شرکت اکنون به دلیل مشکلات فراوان فعالیت تولیدی خود را متوقف کرده و به صورت خدماتی محصولات سایر واحد‌ها را آبکاری و رنگ‌آمیزی می‌کند. در کنار چالش نوسان قیمت، کمبود نقدینگی یکی از مشکلات صنعتگران در مسیر تولید است اما بانک‌ها در این زمینه با تولیدکنندگان همکاری نمی‌کنند. عدم تخصیص بودجه، شرایط دشوار اخد تسهیلات و یا عدم اعطای وام به صنعتگران باعث شده تا آن‌ها از نظر مسائل مالی تحت فشار باشند؛ به طوری که این مجموعه از شهریور ماه سال گذشته تاکنون موفق به اخذ وام و تسهیلات از بانک‌ها نشده است.

وی در رابطه با سایر مشکلاتی که صنعتگران در مسیر تولید با آن مواجه هستند، عنوان کرد: شرکت مقاطع ریزان اراک بیلت مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران و بازار آزاد تهیه می‌کند و با مشکل کمبود مواد اولیه روبه‌رو نیست؛ مسئله اصلی رقابت تنگانگ بین خریداران، نحوه عرضه و وجود خریداران عمده در این تالار صنعتی است که مشکل‌ساز شده است. برخی مواقع به سبب خرید بالای واسطه‌گران، به ناچار باید مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت بیشتری تهیه کنیم؛ البته گاهی اوقات پیش آمده که قیمت بیلت آلومینیومی در بازار آزاد ارزان‌تر از بورس کالا بوده است.

مدیرعامل شرکت مقاطع ریزان اراک با اشاره به وضعیت بازار مصرف پروفیل‌های آلومینیومی، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط بازار برای پروفیل‌های آلومینیومی با مصارف صنعتی بهتر از پروفیل‌های آلومینیومی با مصارف ساختمانی است. اکنون مشتریان به دلیل قیمت پایین‌تر محصولات «PVC»، تمایل بیشتری به خرید آن‌ها دارند تا پروفیل‌های آلومینیومی؛ البته باید گفت که کاهش پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی در سطح کشور، نقش بسزایی در به‌ وجود آمدن این رکود داشته است. همین موضوع باعث شد تا زمانی که مشغول به تولید بودیم برای حفظ میزان فروش محصولات، بیشتر تمرکز خود را روی تولید پروفیل و مقاطع آلومینیومی با مصارف صنعتی بگذاریم.

تولید مهجور واقع شده است

داودآبادی در خصوص شرایط تولیدکنندگان ایرانی و تولیدکنندگان کشور‌های همسایه، افزود: متاسفانه باید اذعان کنم که شرایط و وضعیت تولیدکنندگان کشور‌های همسایه اصلا قابل قیاس با تولیدکنندگان داخلی نیست زیرا تا جایی که از طریق همکاران خود که در کشور‌های امارات متحده عربی و ترکیه مشغول به فعالیت هستند اطلاع دارم، شرایط آن‌ها مناسب‌تر است. این کشور‌ها بارائه خدمات متنوع، تسهیلات و وام‌هایی با بهره بانکی پایین به تولیدکنندگان، کاملا از آن‌ها حمایت می‌کنند. در صورتی که تولیدکنندگان ایرانی از این خدمات بهره‌مند نمی‌شوند و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. به عنوان مثال در سال‌های گذشته شرکت مقاطع ریزان اراک محصولات خود را به کشور‌های عراق و تاجیکستان صادر می‌کرد اما مشکلات مسیر تولید باعث شد تا دیگر روند صادرات ادامه نیابد.

وی با بیان اینکه باید افرادی که در این زمینه مشغول به فعالیت می‌شوند، از مهارت و تخصص کافی برخوردار باشند، اظهار کرد: در زمان شیوع بیماری کرونا برای حفظ نیروی انسانی باتجربه خود علی‌رغم غیرفعال بودن خط تولید، اقدام به تعدیل نیرو نکرده و حقوق آن‌ها را با زحمت فراوان پرداخت کردیم اما سازمان امور مالیاتی کشور با اعلام اینکه هزینه‌های این واحد تولیدی افزایش یافته است، مالیات هنگفتی برای ما در نظر گرفت. لازم به ذکر است که سه سال‌ گذشته ۳۲ نفر در این مجموعه مشغول به فعالیت بودند اما به سبب مشکلات ذکر شده، سال گذشته تعداد آن‌ها به ۱۷ نفر و در حال حاضر نیز به پنج نفر کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت مقاطع ریزان اراک در رابطه با معظلاتی که تولیدکنندگان برای تهیه مواد مصرفی با آن روبه‌رو هستند، ابراز کرد: در حال حاضر به دلیل عدم واردات رنگ‌هایی که برای رنگ‌آمیزی محصولات استفاده می‌کردیم، به ناچار از رنگ‌های ایرانی استفاده می‌کنیم اما قیمت و کیفیت رنگ‌های ایرانی بسیار متفاوت با رنگ‌های خارجی است. به عنوان مثال در گذشته با یک کیلوگرم رنگ وارداتی، سه کیلوگرم پروفیل را رنگ‌آمیزی می‌کردیم اما اکنون با دو کیلوگرم رنگ، سه کیلوگرم پروفیل را به سختی رنگ‌آمیزی می‌کنیم زیرا پوشش‌دهی محصولات ایرانی بسیار ضعیف و قیمت آن‌ها بسیار بالاست؛ به طوری که اکنون قیمت رنگ به ازای هرکیلوگرم به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده اما دو سال گذشته قیمت رنگ به ازای هر کیلوگرم حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بود. همچنین قیمت روغن هیدرولیکی که از آن در دستگاه‌های پرس اکستروژن استفاده می‌کنیم، افزایش یافته و در مقابل کیفیت آن نیز کاهش پیدا کرده است. متاسفانه بسیاری از افراد روغن‌های مصرف شده را مجددا تصفیه و بسته‌بندی کرده و در بازار به فروش می‌رسانند.

ماشین‌آلات فرسوده، باری بر دوش تولیدکنندگان

داودآبادی با اشاره به اینکه به سبب وجود تعمیرکاران ماهر در استان اراک، مشکلی در زمینه تعمیر و نگه‌داری ماشین‌آلات وجود ندارد، بیان کرد: خوشبختانه برای تعمیر و نگه‌داری تجهیزات با مشکلی روبه‌رو نبودیم اما تولیدکنندگان ایرانی از ماشین‌آلات به‌روز و پیشرفته همچون کشور‌های همسایه استفاده نمی‌کنند. همین موضوع باعث شده تا میزان مصرف انرژی افزایش یابد و به طبع قیمت محصول نهایی نیز روند صعودی به خود بگیرد. باید گفت که حتی ماشین‌آلات جدیدی که اکنون در داخل تولید می‌شوند، مطابق با طراحی‌های به‌روز نبوده و الهام گرفته از ماشین‌آلات قدیمی هستند.

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه اکثر صنایع از تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز بهره نمی‌برند. به عنوان مثال کوره‌هایی که تولیدکنندگان بیلت آلومینیومی در کشور استفاده می‌کنند، سنتی بوده و نیاز به سوخت زیادی دارند؛ در صورتی که میزان مصرف سوخت کوره‌های جدید بسیار کمتر بوده و همچنین سوخت آن‌ها برخلاف کوره‌های سنتی به طور استاندارد می‌سوزد.

مدیرعامل شرکت مقاطع ریزان اراک در خصوص راهکار‌هایی که می‌تواند باعث بهبود شرایط تولیدکنندگان و بازار مصرف شود، خاطرنشان کرد: در گام نخست باید سازمان‌ها و نهاد‌های بالادستی میزان مالیات اعلام شده برای واحد‌های تولیدی را کاهش داده و برای آن‌ها بخشودگی‌های مالیاتی در نظر بگیرند. همچنین از تولیدکنندگان حمایت‌های بیشتر به عمل آورند و مسیر واردات ماشین‌آلات به‌روز را برای آن‌ها تسهیل کنند. گفتنی است که میزان مصرف برق تولیدکنندگان سایر کشور‌ها به سبب استفاده از دستگاه‌های پیشرفته، کمتر از تولیدکنندگان ایرانی است؛ به همین دلیل استفاده از ماشین‌آلات به‌روز جهت کاهش مصرف انرژی و افزایش کیفیت محصول نهایی هم برای تولیدکنندگان و هم برای کشور مفید فایده است. همچنین به دلیل عدم ثبت سفارش رسمی بیلت آلومینیومی، تولیدکنندگان حقیقی برای تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه بوده و واسطه‌گران با خرید عمده، سود‌های کلانی را نصیب خود می‌کنند؛ در صورتی که با ثبت رسمی و پیگیری سازمان‌های مربوطه برای فروش محصولات به تولیدکنندگان واقعی، واسطه‌گران دیگر نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه داده و شاهد افزایش میزان تولید خواهیم بود.

تعداد بازدید : 1382

ثبت نظر

ارسال