Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 2 دقیقه

مدیر ارشد شرکت هیندالکو:

هیندالکو شرکتی بزرگ و بین‌المللی در صنعت آلومینیوم است

هيندالكو شركتي بزرگ و بين‌المللي در صنعت آلومينيوم است

باشگاه آلومینیوم: ساتیش پای (Satish Pai) مدیر ارشد شرکت هیندالکو، یکی از مدیران بزرگ در صنعت آلومینیوم جهان و به‌خصوص هند محسوب می‌شود.

یکشنبه 8 اسفند 1400 ساعت 11:53

باشگاه آلومینیوم- ساتیش پای طی مصاحبه‌ای با مجله متالز مارکت(Metals Market)  شرح حالی از گذشته خود و روند فعالیت‌هایش تا به امروز ذکر کرد.

"ساتیش پای" متولد سال 1961 در شهر کلکته است. پدر او نیز مهندس بوده و لذا علاقه خانواده برای تحصیل وی در رشته مهندسی، او را به‌سمت رشته مهندسی مکانیک هدایت کرد. در ابتدا پای در صنعت نفت و گاز فعالیت می‌کرد و با خروج از هند و نقل‌مکان به کشورهای فرانسه،‌ عمان و ایالات‌متحده توانست فعالیت خود را ارتقاء دهد اما در سن 50 سالگی و پس از سال‌ها جابجایی تصمیم گرفت تجربیات کاری و مدیریتی خود را در کشور مادریش به‌کار گیرد.

آغاز فعالیت کاری در هند:

در سال 2012، هنگامی‌که پای در تعطیلات در کشور تایلند به‌سر می‌برد، از مدیر منابع انسانی شرکت هیندالکو تماس تلفنی دریافت کرد که از او خواسته شده بود به‌عنوان مدیر ارشد شرکت هیندالکو مشغول به‌کار شود.

پس از سه دهه دوری از هند، پای به هندوستان بازگشت و در زمینه‌ای که تا پیش از این در آن فعال نبوده یعنی معدن و فلزات مشغول به‌کار شد.

در آن زمان کومار مانگالام (Kumar Mangalam) ریاست این مجموعه را برعهده داشت و توانسته بود از سال 1995 و زمان دردست‌گیری این مجموعه، درآمد شرکت را از 2 میلیارد دلار به 46.3 میلیارد دلار افزایش دهد و بیش از 40 واحد را تصاحب کند. درحال‌حاضر مجموعه آدیتیا بیرلا Aditya Birla)) که هیندالکو بخشی از آنست در 14 صنعت مختلف فعال است.

هنگامی‌که پای در ماه آگوست 2013 در مجموعه آلومینیوم گروه آدیتیا بیرلا فعال شد، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن 1800 دلار (تن) بود اما تا اواسط سال 2015 این رقم به 1450 دلار (تن) کاهش یافت.

فعالیت اصلی شرکت هیندالکو در زمینه فلز آلومینیوم از سال 2016 و حضور پای در این شرکت آغاز گردید. مجموعه آدیتیا بیرلا از سال 2016 در بازار جهانی آلومینیوم و مس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شد. متأسفانه در همان سال فلز مس نیز پس از سال‌های طلایی خود با افت مواجه شد. قیمت فلز مس در آن زمان در محدوده 6000 دلار (تن) ثابت ماند اما فلز آلومینیوم پس از سال‌ها مجدداً در مسیر افزایشی قرار گرفت.

استراتژی پیشرفت:

یکی از مهم‌ترین اقدامات در صنعت آلومینیوم، تلفیق دو گروه هیندالکو و نولیس و تبدیل آنها به یک شرکت واحد بین‌المللی بود.

تلفیق این دو گروه در زمان مدیریت پای صورت گرفت و پس از آن تصمیم گرفت که گروه نورد آلومینیوم آلریس (Aleris) را به این مجموعه اضافه کند. درحال‌حاضر شرکت هندی هیندالکو صاحب بزرگترین شرکت‌های پایین‌دستی آلومینیوم در جهان است و با توجه به برنامه‌های اقتصادی این شرکت در زمینه فلز آلومینیوم، هیندالکو قادر است سالانه چهار میلیون تن محصولات نوردی تولید نماید.

به‌دلیل استراتژی‌های این شرکت در صنعت آلومینیوم، گروه آدیتیا بیرلا به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین گروه‌ها در صنعت آلومینیوم شناخته می‌شود. بدهی ناخالص شرکت هیندالکو 9.2 میلیارد دلار اعلام شده که شرکت هیندالکو اظهار داشته تا پایان سال 2022 این بدهی را به 2.9 میلیارد دلار کاهش خواهد داد. هیندالکو اعلام نموده که برنامه‌ریزی‌های خاصی برای پیشبرد اهداف خود در صنعت آلومینیوم دارد و به‌زودی در میان بزرگترین تولیدکنندگان در صنعت آلومینیوم جهان قرار خواهد گرفت.

بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت آلومینیوم معتقدند که هیندالکو این رشد و پیشرفت به‌خصوص در زمینه فلز آلومینیوم را مدیون "ساتیش پای"، مدیر کارآمد این شرکت است.

صنعت آلومینیوم صنعتی پایدار:

محیط زیست به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم در صنایع امروزی،‌ نقش مهمی را ایفا می‌کند. دستیابی به تولیداتی با کمترین آلاینده تولیدشده از اهداف صنایع مختلف بوده و صنعت آلومینیوم نیز از این مسأله مستثنی نیست.

یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم اولیه، تولید آلومینیوم "صفر درصد کربن" تا سال 2050 است. بیشتر دی‌ اکسید کربن تولیدشده در صنعت آلومینیوم حاصل سوخت انرژی مصرفی جهت ذوب است. شرکت هیندالکو به‌عنوان شرکتی که از زغال به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند با چالشی جدی جهت کاهش آلاینده‌ مواجه خواهد بود.

"ساتیش پای" در مصاحبه مطبوعاتی با متالز مارکت در این رابطه می‌گوید: "متأسفانه با توجه به حجم بالای استفاده شرکت هیندالکو از زغال، در زمینه کاهش آلاینده کربنی به محیط زیست ضعف داریم اما کاهش آلاینده تنها به کاهش کربن اختصاص ندارد و شامل کنترل آلاینده‌های آبی، گل قرمز ‌و ... نیز می‌شود. شرکت هیندالکو در زمینه‌های فوق، ‌تحقیقات زیادی انجام داده و در زمینه کاهش این آلاینده‌ها درحال پیشرفت است."

شرکت هیندالکو جهت حمل‌ونقل از خودروها و کامیون‌های تمام آلومینیومی استفاده می‌کند که کمک بزرگی به کاهش آلاینده در زنجیره تولید می‌کند.

حل مشکلات زیست‌محیطی و اجتماعی (ESG) برای هر شرکت به مفهوم سرمایه‌گذاری بلندمدت است چراکه شرکت‌هایی که برروی ESG سرمایه‌گذاری نکنند طی 10-5 سال آینده مجوز فعالیت نخواهند داشت. شرکت هیندالکو در همین راستا پروژه‌های زیادی را تعریف کرده است.

"پای" در رابطه با جایگزین‌کردن انرژی برق-آبی به‌جای سوخت زغالی می‌گوید: "جایگزین‌سازی انرژی برق-آبی به‌جای سوخت زغالی برای شرکت هیندالکو نه‌تنها دشوار است بلکه به طبیعت آسیب می‌رساند و از سوی دیگر کیفیت آب را پایین می‌آورد."

شرکت هیندالکو که در زمینه معدن به‌عنوان شرکتی صاحب‌نام شناخته می‌شود، سعی دارد در کل زنجیره تولید آلومینیوم از استخراج بوکسیت گرفته تا تصفیه آلومینا، ذوب آلومینیوم، نورد، اکستروژن و بازیافت آلومینیوم، آلاینده‌های زیست‌محیطی را کاهش دهد.

از سوی دیگر بازیافت آلومینیوم به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم در کاهش آلاینده محسوب می‌شود و شرکت هیندالکو ازطریق نولیس سالانه 74 میلیارد قوطی نوشیدنی بازیافت می‌کند.

به‌گفته‌ی، "پای" برای تولید یک کیلوگرم آلومینیوم نیاز به 16 تن زغال است درصورتی‌که بازیافت نامحدود فلز آلومینیوم مانع استفاده بی‌رویه از زغال و تولید دی‌اکسیدکربن می‌شود. رشد صنعت بازیافت آلومینیوم مهم‌ترین گام شرکت در پروژه‌های اقلیمی مجموعه آدیتیا بیرلا محسوب می‌شود.

"پای" معتقد است که با ارتقای تکنولوژی می‌توان به هند و سایر کشورهای جهان کمک کرد تا ردپای کربنی خود را در صنعت آلومینیوم کاهش دهند. لذا ضروری است استفاده از انرژی تجدیدپذیر افزایش یافته و همچنین آند خنثی جایگزین آندهای استاندارد کربنی شود.

از دیگر موارد قابل تأمل و مهم در کاهش آلاینده‌های حاصل از صنعت آلومینیوم، تغییر سبک تولید، زندگی و الگو‌های مصرف خواهد بود. بیشتر مصرف‌کنندگان در سطح جهان هنوز نتوانسته‌اند سبک مصرف خود را با شرایط تطابق دهند که همین مسأله موجب افزایش آلایندگی خواهد شد.

عوامل مؤثر بر بازار:

یکی از بزرگترین چالش‌های "ساتیش پای" و بسیاری از مدیران صنعتی، شیوع کرونا طی حدوداً سه سال گذشته بوده است. به‌گفته‌ی پای، مهم‌ترین درسی که او از این پاندمی گرفته، تلاش برای حفظ سلامتی و ایمنی کارمندانش بوده است.

مهم‌ترین عامل برای نگهداشتن تولید در زمان شیوع کرونا، ایجاد انگیزه در نیروهای کاری است. اینکه بدانند سلامتی آنها برای مدیران در اولویت است، چرخه تولید تداوم خواهد داشت.

یکی از نتایج کرونا برروی جامعه، افزایش مصرف قوطی‌های نوشابه بوده است چراکه در دوران قرنطینه، مصرف انواع نوشیدنی‌ها افزایش یافته است. شرکت نولیس به‌عنوان یکی از دست‌اندرکاران این عرصه توانست این نیاز را تأمین نماید.

این مسأله برای سایر تولیدات شرکت نیز وجود داشته است. از خودروهای آلومینیومی الکتریکی گرفته تا بازیافت،‌ بسته‌‌بندی، صنایع الکترونیک و ... شرکت هیندالکو توانسته در شرایط کرونا بازار را تأمین نموده و همزمان با مشکلی روبرو نشود.

در شرایط کرونا، گروه هیندالکو توانست صادرات بالایی داشته باشد. چین و آمریکای جنوبی مهم‌ترین مقاصد این شرکت بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که به‌زودی اروپا نیز سطح واردات خود را از هند افزایش دهد.

ساتیش پای معتقد است که علیرغم افزایش قیمت آلومینیوم و محصولات آلومینیومی در بازار، با توجه به محدودیت‌های زیست‌محیطی، هیچ شرکتی درحال‌حاضر تمایل به افزایش ظرفیت و یا راه‌اندازی واحد جدیدی ندارد. لذا همگام با افزایش تقاضا و محدودیت‌های موجودی فلز آلومینیوم در بازار، پیش‌بینی "پای"، افزایش قیمت آلومینیوم می‌باشد.

به‌گفته‌ی‌ "پای"، با توجه به پیش‌بینی افزایش قیمت آلومینیوم در بازار، منطقی‌ترین کار، احداث واحد تولیدی جدید خواهد بود. اما مهمترین مانع برای این حرکت، دسترسی به انرژی "پاک" است.

بسیاری درانتظار دریافت نیاز خود از چین هستند اما چین هم با توجه به هدف صنعتی کاهش تولید دی اکسید کربن،‌ با مشکل تأمین تقاضای جهانی مواجه خواهد شد.

در پایان پای پیش‌بینی می‌کند که بازارهای صنعتی و از آن جمله بازار جهانی آلومینیوم طی یکی دو سال آینده با تورم روبرو خواهند شد و مصرف‌کنندگان بالاجبار برای رفع نیاز خود هزینه بالاتری را پرداخت خواهند کرد.

تعداد بازدید : 1031

ثبت نظر

ارسال