Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 50 دقیقه

مدیرعامل مجتمع آلومینیوم البرز:

همواره برای محصولات باکیفیت، تقاضا وجود دارد

همواره برای محصولات باکیفیت، تقاضا وجود دارد

باشگاه آلومینیوم: صنعت پروفیل و ورق آلومینیومی چند دهه می‌شود که به یکی از صنایع در حال توسعه کشور تبدیل شده است و با وجود اینکه رقابت منفی، اقتصاد ناسالم، نبود استاندارد تعریف شده و ... به این صنعت لطمات بسیار زیادی وارد کرده و موجب شده بسیاری از تولیدکنندگان به استفاده از ضایعات یا مواد اولیه نامرغوب روی بیاورند اما بسیاری از مجموعه‌ها همانند مجتمع آلومینیوم البرز توانسته است در این سال‌ها علاوه بر افزایش فروش، بهبود کیفیت و ایجاد تنوع در محصولات در جهت بهبود میزان رضایت‌مندی مشتریان نیز گام بردارد.

یکشنبه 11 خرداد 1399 ساعت 22:19

به گزارش باشگاه آلومینیوم محمد بخشی، مدیرعامل مجتمع آلومینیوم البرز گفت‌وگویی را با فلزات آنلاین انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم:

در خصوص پیشینه فعالیت مجتمع آلومینیوم البرز توضیحاتی بفرمایید؟

مجتمع آلومینیوم البرز فعالیت خود را در زمینه پروفیل و ورق آلومینیوم رنگی از سال 1361 آغاز کرده است و با بهره‌گیری از دانش روز و مدیریت مجرب، در راستای اعتلای صنعت کشور، فعالیت  خود را در بخش پوشش‌های آبکاری (آندایزینگ)، پودری (الکترواستاتیک) و طرح چوب (دکورال) و... گسترش داده است. کیفیت بالا، رضایت مشتری، تولید بر اساس استانداردهای بین‌المللی و دستیابی به بازارهای جهانی از اهداف تاسیس این مجتمع آلومینیومی است.

ظرفیت تولید در مجتمع آلومینیوم البرز بیش از پنج هزار تن در سال است، البته اخیرا اقداماتی در جهت افزایش و بهبود تولید در مجموعه انجام داده‌ایم.

در شرایط کنونی وضعیت بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در سال‌های اخیر بازار و اقتصاد کشور به خاطر مسائل سیاسی، وارد رکود تورمی شده اما همواره خط ‌مشی ما بر این بوده است که به‌ جای پذیرش شرایط، در تلاش برای ساختن فضایی مطلوب باشیم. به همین منظور با نوآوری‌هایی که در عرصه کیفیت و تنوع فینیشینگ‌های تخصصی آلومینیوم داشته‌ایم، از هدف سال 1398 عبور کردیم و در سال 1399 نیز هدف‌گذاری مجموعه البرز افزایش سطح کیفی، کمی و رضایت‌مندی مشتریان نسبت به سال 1398 خواهد بود.

علی‌رغم روند نامطلوب بازار، تجربه حدود 40 ساله در این رشته به ما می‌گوید که همواره هر چه پیش می‌رویم مصرف‌کنندگان بیشتر و بهتر از گذشته کیفیت را می‌شناسند و درک می‌کنند؛ به همین جهت، اطمینان داریم تقاضا برای محصولات و خدمات کیفیت‌محور افزایش ‌یابد.

در شرایط نامطلوب اقتصادی کشور، به نظر شما کدام دسته از تولیدکنندگان موفق خواهند بود؟

در شرایط اقتصادی موجود، تولیدکنندگانی که با تعهد تمام پایبند ارزش‌آفرینی و تولید کالای با دوام و باکیفیت باشند، همواره فعال می‌مانند و مصرف‌کنندگان و متخصصین روز به روز با آگاهی بیشتری به دنبال تهیه و ارائه باکیفیت‌ترین محصولات هستند. مشتریان نیز همواره در تلاش هستند که باکیفیت‌ترین محصول را تهیه کنند و هیچ زمان فقط به ‌خاطر قیمت، تصمیم به خرید یا عدم خرید کالایی نمی‌گیرند و اصلی‌ترین معیار افراد در انتخاب محصولات، کیفیت بوده است.

در صورتی که برای تهیه خدمات و محصولات، تنها به قیمت نگاه کنیم و این فاکتور را در نظر داشته باشیم، حتما در آینده، هزینه‌های نگهداری و تجدید خرید به ما تحمیل می‌شود و در نهایت، کالای کم کیفیت و ارزان، بسیار گران‌تر از کالای باکیفیت ممتاز برای ما تمام خواهد شد.

فروش صادراتی مجتمع آلومینیوم البرز در چه وضعیتی قرار دارد؟

با توجه به فعالیت B2B آلومینیوم البرز و عدم ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده نهایی، ما در بازاریابی در جهت ارائه محصول نهایی فعالیتی نداریم،اما لازم به ذکر است که همواره محصولات آلومینیوم البرز صادرات‌محور تولید شده است و به صورت غیرمستقیم به کشورهای سوئد، آلمان، انگلیس، ترکیه، ترکمنستان، عراق، ارمنستان، گرجستان، عمان و... صادرات داشته‌ایم، البته باید در نظر داشت که قوانین و سیاست‌های فعلی کشور برای فعالیت صادراتی، مناسب نیست.

برای مثال، صادرات شرکت آلومینیوم البرز به کشور سوئد از طریق حمل‌ونقل هوایی صورت می‌گرفت و به اظهار در و پنجره‌سازان و ساختمان‌سازان کشور سوئد، محصولات ما نسبت به تولیدات شرکت شوکو آلمان، مزیت‌های رقابتی بسیاری دارد و با اینکه به ‌خاطر تحریم‌های جدید، مسائل و مشکلات صادراتی ما افزایش یافته است، اما این جریان صادراتی از مسیرهای دیگر همچنان انجام می‌شود و جدیدترین محموله در نوروز سال 1399 به کشور سوئد ارسال شد، البته باید در نظر داشت که اگر قوانین سهل‌الوصول می‌شد به مراتب ما در زمینه صادرات موفق‌تر عمل می‌کردیم.

تکنولوژی رایج در ایران برای اکستروژن آلومینیوم چیست و وضعیت این صنعت نسبت به جهان چگونه است؟

تکنولوژی رایج برای روش اکستروژن در کشور مربوط به دهه 50 شمسی می‌شود. به علت کاهش ارزش پول در کشور، اکثر فعالان این حوزه علی‌رغم تمام تلاش خود نتوانستند ماشین‌آلات خود را به نحو مطلوب به‌روزرسانی کنند.

در حال حاضر، تنها یک پرس و خط تولید اکستروژن اروپایی مطابق آخرین تکنولوژی روز دنیا و استاندارد

 (DIN EN 12020-2) در کشور وجود دارد که با بیلت پرایمری (خالص)، قالب ایتالیایی و فرآیند ایزوترم، در حال کار است.

آیا تولید در و پنجره در کشور مطابق با استانداردها صورت می‌گیرد؟

استانداردهایی برای تولید در و پنجره تعیین شده که همان استاندارد رایج اروپا با شماره (BS 4873  انگلیس) است اما با وجود برنامه‌های کارگروه استاندارد انجمن در و پنجره و نما و تلاش‌های چشمگیر و ارزشمندی که در حوزه ارتقای کیفیت در و پنجره صورت گرفته، شاهد هستیم که در سطح قابل توجهی از بازار، رقابت ناسالم جریان دارد و سوءاستفاده از نبود نظارت فنی و کیفی، سبب نادیده گرفته شدن استانداردهای حیاتی شده است.

ازجمله این موارد می‌توان به فعالیت برخی از تولیدکنندگان و واردکنندگان اشاره کرد که با بی‌توجهی سلامت و ایمنی شهروندان، را به مخاطره انداخته‌اند و اقدام به واردات یا تولید پروفیل‌های ترمال‌بریک با تیغه PVC یا پلی‌آمید غیراستاندارد، به ‌جای پلی‌آمید با کیفیت و استاندارد می‌کنند و فینیشینگ‌ها، رنگ‌ها یا آندایزهایی که حداقل الزامات کیفی را نیز پاس نمی‌کند استفاده می‌کنند، پس بنابراین پس از چند ماه یا چند سال، پوشش‌ها و فینیشینگ‌ها این پنجره‌ها تخریب می‌شود. این‌گونه اقدامات علاوه بر اینکه برای مصرف‌کننده هزینه مضاعفی را به همراه دارد، موجب کاهش اعتبار محصولات آلومینیومی از نگاه مصرف‌کنندگان نیز می‌شود، البته لازم به ذکر است که علی‌رغم وجود شرکت‌های فاقد کیفیت و استاندارد در کشور، شرکت‌هایی نیز هستند که توانایی تولید پنجره‌هایی مطابق با کیفیت و الزامات بین‌المللی روز اروپا  را تولید و عرضه کنند.

ایجاد تنوع در سبد محصولات جزو برنامه‌های شرکت آلومینیوم البرز بوده است ؟

مجتمع آلومینیوم البرز با ارائه بیشترین تنوع فینیشینگ در خاورمیانه شامل بیش از 70 طیف رنگ و طرح آندایز، بیش از 30 طیف رنگ و طرح دکورال (طرح چوب) و بیش از دو هزار رنگ و طرح پودری الکترواستاتیک در حوزه فینیشینگ تخصصی و کیفیت محور، دست معماران و طراحان را در تمام جوانب باز گذاشته تا در راستای معماری نوین، سنتی و تلفیق این دو، پاسخی برای تمام نیازها و سلایق متفاوت، با کیفیت روز اروپا را داشته باشند.

فینیشینگ آلومینیوم چه میزان دارای اهمیت است؟

همان‌طور که مطلع هستید بر اساس نظر کارشناسان بین‌المللی، در هر محصول و کالا، بیشترین مشخصه‌ای که با مخاطب و مصرف‌کننده ارتباط برقرار می‌کند و در واقع، بیشترین تاثیر را روی برداشت ارزش کیفی و احساسی مصرف‌کننده و بیننده هر کالا یا محصول دارد، فینیشینگ و پوشش آن محصول است. به  همین دلیل، تمرکز آلومینیوم البرز روی این حوزه بوده و با تمام توان این بخش از زنجیره تولید را مطابق کیفیت و تنوع روز اروپا توسعه داده است.

در بین پوشش‌های آلومینیوم البرز، بیشترین استقبال فنی از آندایزینگ می‌شود. این استقبال به این خاطر بوده که اگر آندایزینگ با مواد اولیه باکیفیت و فرآیند استاندارد صورت پذیرد، طول عمر پوشش، مقاومت و خواص مکانیکی آن بیش از 10 برابر پوشش‌های دیگر (مثل پودری الکترواستاتیک، دکورال و...) خواهد بود و می‌توان از آن به عنوان پوشش مادام‌العمر نام برد. برای درک بهتر تمایز پوشش‌های آندایزینگ محصولات مجتمع آلومینیوم البرز، می‌توان به دمای ذوب بالای دو هزار درجه این پوشش سرامیکی اشاره کرد.

مزیت دیگری که آندایز نسبت به سایر پوشش‌ها دارد، این است که در و پنجره یا محصول آندایز شده، این اطمینان را برای مصرف‌کننده به وجود می‌آورد که آلیاژ و پروفیل زیر پوشش آندایز حداقل‌های کیفی و فنی را داشته است اما در رنگ‌های پودری الکترواستاتیک، کیفیت آلیاژ و پروفیل زیر رنگ به‌ راحتی قابل تشخیص نیست و رنگ پودری روی پروفیل تولید شده از آلیاژ غیراستاندارد هم قابل اجرا است که سبب پوسیده و سولفاته شدن پروفیل پس از یک یا دو سال که در معرض رطوبت و شرایط جوی باشد، می‌شود.

لازم به ذکر است که هم‌اکنون فینیشینگ‌های آندایز البرز با حداقل 20 سال تضمین ثبات کیفیت و فینیشینگ‌های دکورال و الکترواستاتیک با حداقل 10 سال تضمین ثبات کیفیت عرضه می‌شوند.

چه نکات زیست‌محیطی را در فرآیند آندایزینگ مدنظر قرار داده‌اید؟

پسماندهای فرآیند آندایزینگ آلومینیوم البرز به صورت سیستمی طی فرآیندی که تعریف شده، فیلتر می‌شود و نمک‌های حاصل از آن به کارخانجات تولید مواد شیمیایی به فروش می‌رسد.

یکی از مزیت‌های استفاده از خدمات آلومینیوم البرز این است که حفاظت همه جانبه از محیط زیست، سلامت و ایمنی، از طریق مدیریت فراگیر، پارامترهای محیط زیستی و رعایت دقیق استانداردها با نگاه پیشگیرانه و داوطلبانه، آن‌طور که شایسته هست صورت می‌گیرد.

به غیر از تامین مواد اولیه، چه چیزی بیشترین سهم را در هزینه‌‌ تولید دارد؟

بیشترین سهم در هزینه‌ تولید علاوه بر تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات اروپایی، مربوط به هزینه تامین منابع انسانی متخصص با آموزش پیوسته، شامل کارشناسان و تکنسین‌های بخش برنامه‌ریزی، تولید، کنترل و تضمین کیفیت، تحقیق و توسعه و... می‌شود.

شرکت آلومینیوم البرز چه مزیت‌های رقابتی نسبت به سایر رقبا دارد؟

اولین خط شات بلاست پروفیل آلومینیوم (مطابق افکت سطحی محصولات شرکت اپل آمریکا) به ‌صورت سوپر مات مخملی در ایران در مجتمع آلومینیوم البرز قرار دارد و همچنین، این شرکت دارای اولین و تنها خط تولید گریندینگ پروفیل آلومینیوم در ایران با قابلیت ایجاد طرح‌های خشدار منحصربه‌فرد است.

مجتمع آلومینیوم البرز، اولین ارائه‌دهنده آندایز ضدخش پروفیل آلومینیوم در خاورمیانه و اولین ارائه‌دهنده طرح چوب دکورال سفید با افکت لمس چوب در ایران محسوب می‌شود. علاوه‌براین، توانایی اجرای انواع رنگ‌های الکترواستاتیک تکسچر و مات با افکت‌های ویژه را بر محصولات داریم. همچنین خدمات آلومینیوم البرز تحت استاندارد سیستم مدیریت کیفیت و رضایت‌مندی مشتری با تاییدیه مرکز ملی، تایید صلاحیت ایران به مشتریان ارائه می‌شود.

تعداد بازدید : 2242

ثبت نظر

ارسال