Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 0 و 5 دقیقه

هشدار کمبود فلزات اساسی طی یک دهه آینده

هشدار کمبود فلزات اساسی طی یک دهه آینده

باشگاه آلومینیوم: رویترز در گزارشی از کمبود برخی از فلزات اساسی از جمله فولاد، مس و آلومینیوم طی یک دهه آینده خبر داد و نوشت: گروهی از تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و موسسات مالی جهانی اعلام کرده‌اند که رشد سریع تقاضا ناشی از دوره انتقال انرژی و گذار به انرژی‌های پاک می‌تواند منجر به کمبود برخی از فلزات اساسی در دهه آینده شود و این چالش جز با افزایش سرمایه‌گذاری در این زمینه مرتفع نخواهد شد.

دوشنبه 9 مرداد 1402 ساعت 14:10

باشگاه آلومینیوم- کمیسیون انتقال انرژی ETC در گزارشی اعلام کرد که شکاف‌های بزرگ عرضه برای لیتیوم، نیکل، گرافیت، کبالت، نئودیمیوم و مس می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها و تاخیر در دستیابی به هدف‌گذاری انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ شود.

بر اساس گزارش کمیسیون انتقال انرژی، برای کاهش خطر این کمبودها، معادن نیاز به تولید بیشتر دارند اما پروژه‌های معدنی در مقیاس بزرگ ممکن است تا ۲۰ سال طول بکشد تا آنلاین شوند و دهه گذشته با فقدان سرمایه‌گذاری در اکتشاف و خروجی مشخص شد.

آدیر ترنر، رییس کمیسیون انتقال انرژی در این گزارش تاکید می‌کند: در برخی از مواد معدنی کلیدی – به ویژه لیتیوم و مس – افزایش سریع عرضه در دهه آینده برای همگام شدن با تقاضای رو به رشد سریع چالش برانگیز خواهد بود.

کمیسیون انتقال انرژی همچنین تصریح می‌کند که سرمایه‌گذاری سالانه در فلزات انتقال انرژی به طور متوسط ۴۵ میلیارد دلار در دو دهه گذشته در مقایسه با ۷۰ میلیارد دلار مورد نیاز به صورت سالانه و تا سال ۲۰۳۰ برای گسترش عرضه بوده است.

ترنر عنوان کرد: دولت‌ها، رگولاتورها، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید برای افزایش بازیافت، بهبود کارآیی مواد، سرمایه‌گذاری در معادن جدید و تنظیم استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی با یکدیگر همکاری کنند.

به گفته کمیسیون انتقال انرژی، انتقال انرژی به تولید ۶.۵ میلیارد تن مواد در مجموع بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۵۰ نیاز دارد که فولاد، مس و آلومینیوم ۹۵ درصد آن را تشکیل می‌دهند.

این پیش‌بینی، استفاده تهاجمی از فناوری‌های انرژی پاک برای کربن زدایی جهانی را فرض می‌کند و بازیافت و مقدار مواد مورد نیاز از روندهای اخیر پیروی می‌کند.

با این حال، اگر سرمایه‌گذاران موفق به سرعت بخشیدن به پیشرفت در فناوری، کارآیی و بازیافت مواد انرژی پاک شوند، نیاز تجمعی به عرضه جدید از معادن در نهایت بین ۲۰ تا ۶۰ درصد کاهش خواهد یافت.

منبع: پایگاه خبری معدن نیوز

تعداد بازدید : 1496

ثبت نظر

ارسال