Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 0 و 24 دقیقه

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اعلام کرد

هدفگذاری تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم

هدفگذاری تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران از افزایش تولید سالانه آلومینیوم به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سند چشم انداز ۱۴۰۴ خبر داد.

سه شنبه 23 آبان 1402 ساعت 13:4

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با بیان اینکه هم‌اکنون مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان آلومینیوم در کشور وارداتی است، گفت: سنگ بوکسیت به عنوان مهم‌ترین عامل تولید فلز آلومینیوم، به اندازه کافی در کشور وجود ندارد.

باشگاه آلومینیوم- هوشنگ گودرزی به نیاز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی آلومینا در کشور اشاره کرد و افزود: از این میزان فقط ۲۵۰ هزار تن در داخل تولید می‌شود و یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن وارداتی است.

وی در ادامه ضمن اشاره به معدن ایران در گینه، عنوان کرد: این معدن حدود ۳۰ سال پیش خریداری شد و قرار بود بوکیست مورد نیاز برای تبدیل به آلومینا از این کشور وارد شود اما با وجود اینکه هنوز آن معدن در اختیار ایران قرار دارد، هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با تاکید بر اینکه ایران در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و غرب آسیا، نخستین کشوری بود که تولید آلومینا را در دهه ۴۰ آغاز کرد، اظهار داشت: هم‌اکنون دو شرکت آلومینیوم بحرینی و اماراتی، بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن آلومینا تولید می‌کنند؛ در حالی که ایران فقط ۷۰۰ هزار تن تولید دارد.

به گفته گودرزی، ابوظبی بدون داشتن متخصص و صنعتگر از گینه بوکسیت وارد کرده و با کارگران ایرانی و هندی آلومینا تولید می‌کند؛ در حالی که صنعتگران آلومینیوم ایران ۳۰ سال منتظر آن هستند!

وی ادامه داد: اگر شمش را به جای صادرات، با همان قیمت صادراتی در اختیار تولیدکننده داخلی قرار دهیم و تولیدکنندگان را موظف به صادرات پس از تولید کنیم، تولیدکننده با هزینه پس از تولید محصول را به فروش رسانده و ارز حاصل از صادرات را بازمی‌گرداند که آن را در مواد اولیه، قطعه، ماشین‌آلات و تجهیزات برای توسعه صنعت هزینه می‌کند؛ در حالی که با صادرات شمش و هزینه‌های جانبی بازار را هم از دست می‌دهیم.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با بیان اینکه صادرات مواد اولیه از مبدا چین ممنوع است، عنوان کرد: کشور چین، اجازه صادرات حتی یک کیلوگرم شمش آلومینیوم را نمی‌دهد و حتما باید مواد اولیه تبدیل به محصول شود که برای صادرات محصول مشوق‌هایی نیز در نظر می‌گیرند. لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر از ۶۴ میلیون تن آلومینیوم تولیدی، ۳۳ میلیون متعلق به چین بوده است.

گودرزی در خصوص ماشین‌آلات موجود در صنعت آلومینیوم، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر بسیاری از کشورها به خصوص شرکت‌های اروپایی حاضر به فروش قطعات و تجهیزات صنعتی به ایران نیستند، سعی کرده‌ایم تجهیزات و ماشین‌آلات این صنعت را با فناوری جدید در داخل کشور توسعه دهیم.

وی یادآور شد: برخی شرکت‌های داخلی برای اینکه خط تولید از کار بازنماند، مجبور به تغییر تجهیزات کنترلی خود و تطبیق با تجهیزات کنترلی خریداری شده از چین شده‌اند زیرا دیگر نمی‌توانند قطعات را جایگزین کنند و با اختلال در خط تولید، به ناگاه کیفیت از دست می‌رود. به عنوان مثال، ممکن است بورد ایکس ری خطی بسوزد و بخش‌هایی از آن توسط متخصصان داخلی تعمیر شود اما به دلیل نبود بورد اصلی، مجبور به تولید با همان بورد تعمیری هستند که در نتیجه تلرانس ضخامت (ابعاد ساخت قطعه فلزی) بالا می‌رود و مشکلات جانبی بعدی را به همراه دارد.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به تولیدات آلومینیوم اشاره کرد و گفت: تولیدات صنعت آلومینیوم، محصولات تخت (Flat products) همچون کویل، فویل و مواد بسته‌بندی غذایی، دارویی، پروفیل آلومینیوم، قابلمه‌های تفلون، رادیاتور خودرو، کولرگازی و ظرف یک‌بار مصرف را شامل می‌شود.

به گفته گودرزی، یکی از مشتریان تولیدات ظروف آلومینیوم ایران بازار سنتی پاکستان بوده که کتری و ظروف آلومینیومی ایرانی در بازارهای این کشور عرضه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تولیدات آلومینیوم همچون پروفیل، قوطی نوشابه و فویل در هر مرحله‌ای قابلیت بازگشت دوباره به جریان تولید را دارد و این مزیت صنعت آلومینیوم در مقابل دیگر صنایع است که حداقل ۷۰ درصد تولید خود را در هر مرحله‌ای به چرخه تولید برمی‌گرداند.

منبع: ‌بازار

تعداد بازدید : 954

ثبت نظر

ارسال