Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 25 دقیقه

زهره فرجی، مدیرعامل آذر صنعت نورلو پلاست:

نوسان ارز، عامل انحطاط تولید داخلی

نوسان-ارز-عامل-انحطاط-توليد-داخلي

باشگاه آلومینیوم: نوآوری در تولید را می‌توان یک موضوع اساسی در رشد اقتصادی دانست که در کشورهای صنعتی موجب توسعه اقتصادی و اجتماعی بلندمدت می‌شود. به‌‌عبارتی، نوآوری صنعتی به‌عنوان نیروی اصلی پیش‌برنده رقابت و توفیق‌های اقتصادی و اجتماعی بوده و بهره‌برداری از ایده‌های جدید به‌نحوی‌که ارزش‌افزوده و مزیت رقابتی ایجاد کند را شامل می‌شود. امروزه تولیدکنندگانی که در فرآیند طراحی و خلق محصول از نوآوری بهره گرفته‌اند به مزایای رقابتی دست یافته‌اند.

چهارشنبه 1 بهمن 1399 ساعت 22:28

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از روزنامه سراسری عجب‌شیر، شرکت آذرصنعت نورلو پلاست با برند تجاری (نورلو)، تولیدکننده محصولات عایق حرارتی (تیغه‌های عایق پلی‌آمید و تیغه‌های پی‌وی‌سی مخصوص پروفیل‌های آلومینیوم اختصاصی ترمال‌بریک) می‌باشد.

زهره فرجی، مدیرعامل 37 ساله آذرصنعت نورلو پلاست دانش‌آموخته زبان و ادبیات انگلیسی بوده و توانسته است با مدیریت تولید محصولات پلی‌آمید در داخل کشور، ضمن جلوگیری از انتقال ارز به خارج، برای 30 تن از جوانان آذربایجان‌شرقی اشتغال‌زایی نماید.

فرجی با مترجمی دو کتاب (زندگی را آسان بگیرید) و (چیزی که دور گردنت حلقه می‌زند) کارش را آغاز کرده و مدتی نیز با روزنامه ایران همکاری کرده است. وی سپس وارد دنیای تجارت شده و در زمینه واردات و صادرات فعالیت داشته است و اکنون به‌عنوان مدیرعامل موفق مجموعه آذرصنعت نورلو پلاست به نوعی، توانمندی‌های بانوان در عرصه مدیریت را در حوزه تولید بر همگان نمایان کرده است.

در راستای مسائل و مشکلات موجود در حوزه تولید و ماهیت و چگونگی فعالیت شرکت آذرصنعت نورلو پلاست، این روزنامه گفت‌و‌گوی صمیمانه‌ای با وی انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

  • برای شروع از زمینه فعالیت آذرصنعت نورلو پلاست صحبت بفرمائید.

شرکت مادر آذرصنعت نورلو پلاست شرکتی به‌نام نورلو ترکیه بوده و درواقع تولید محصول فوق از کشور ترکیه آغاز گردیده است. شریک تجاری ما در ترکیه که صاحب نورلو ترکیه است، به‌عنوان نماینده دوازدهمین کشور تولیدکننده پلی‌آمید در دنیا شناخته می‌شود.

فعالیت تولیدی آذرصنعت نورلو پلاست به‌عنوان تولیدکننده تیغه‌های عایق پلی‌آمید در کشور با کاربرد عایق‌سازی درب و پنجره و نمای آلومینیومی، با تأسیس کارخانه‌ای در محل شهرک سرمایه‌گذاری خارجی تبریز، با مشارکت نورلوی ترکیه در سال 94 آغاز گردید.

  • ماهیت محصولات تولیدی چگونه است و در چه زمینه‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

محصول ما درواقع ماده اولیه برای کارخانجات تولید پروفیل آلومینیوم می‌باشد. این محصول ماهیت پلاستیک را داراست اما رفتارش همچون فلز است و به همین دلیل ماده‌ای خاص به‌شمار می‌رود. 25 درصد آن‌را الیاف شیشه تشکیل می‌دهد و تا دمای 240 درجه می‌تواند حالت خود را بدون تغییر نگه دارد. مقاومت حرارتی بالایی دارد و ضمن اینکه ضریب انبساط طولی آن نسبت به آلومینیوم برابر است.

نوارهای عایق پلی‌آمید را میان پروفیل‌های آلومینیومی دوخت می‌کنند و کاربرد اصلی آن درواقع عایق‌کردن پنجره آلومینیومی است که پس از دوخت آن در میان پروفیل آلومینیومی، پنجره ترمال بدست می‌آید.

  • در ارتباط با گستره توزیع کالای شرکت، کدام نقاط کشور را پوشش می‌دهید؟

محصول ما به نوعی خاص تلقی می‌شود و افزایش تبلیغات در فروش آن تأثیری ندارد. می‌توان گفت رقابت‌پذیر نیست و تولیدکننده اصلی آن در داخل کشور، شرکت ما می‌باشد. بازارمان محدود است و غالب مشتریانمان کارخانجات تولیدکننده پروفیل آلومینیوم می‌باشند.

درحال‌حاضر گستره توزیع محصولات آذرصنعت نورلو پلاست برای شهرستان‌های تبریز، مازندران، اراک، مشهد، تهران، قم، ارومیه و چند شهرستان دیگر می‌باشد.

  • آیا محصولات تولیدشده توان رقابت در سطح بین‌المللی را دارد و در زمینه صادرات فعالیت دارید؟

ما محصولی بسیار باکیفیت و خاص تولید می‌کنیم و درحقیقت کار ما با جدیدترین تکنولوژی‌ها انجام می‌شود. در بین کشورهای همسایه، امارات (دوبی) به‌دلیل توسعه و همه‌گیری صنعت ساخت‌و‌ساز، بهترین بازار برای ما محسوب می‌شود و درعین‌حال به‌دلیل استانداردهای بسیار بالا در صنعت پنجره‌سازی دشوارترین بازار ما نیز می‌باشد.

در همین راستا طی صحبتی که با یکی از تولیدکنندگان معتبر پنجره آلومینیومی در دوبی داشتیم، برایشان نمونه کار فرستادیم و پس از انجام یکسری از آزمایشات پیچیده برروی محصول شرکت، به ما اطلاع دادند محصول آذرصنعت نورلو پلاست در کیفیت بسیار بالایی قرار دارد که تأیید چنین شرکتی با استانداردهای جهانی، به اندازه یک گواهی معتبر بین‌المللی برای ما ارزش داشت.

بعد از این قضیه سفارشی هم از کارخانه فوق گرفتیم اما به‌دلیل بحث انتقال ارز به مشکل برخوردیم. با توجه به اینکه این شرکت‌ها بسیار معتبر هستند، نمی‌شود درخواست کرد برای مثال پول را به حساب فان صراف یا شخص واریز کنید، البته این پیشنهاد را نیز مطرح کردیم اما به‌هیچ‌ عنوان زیر بار نرفتند و اصول کاریشان اینگونه بود که پول را به‌نام شرکتی واریز می‌کردند که به‌صورت مستقیم از ایشان جنس می‌گرفتند.

به دلایل فوق فعلاً به زمینه صادرات ورود نکرده‌ایم و ضمناً با توجه به ظرفیت تولیدمان نیز فکر کردن به این موضوع کمی زود است اما بعد از انجام طرح توسعه انشااله بتوانیم حرکات جدی در این زمینه داشته باشیم.

  • به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای چند نفر و در چه حوزه‌هایی کارآفرینی کرده‌اید؟

به‌صورت مستقیم حدود 30 نفر پرسنل داریم و به‌صورت غیرمستقیم نیز در حوزه‌های حمل‌و‌نقل، خدمات تعمیرات و مسائل تأسیساتی نیز تأثیرگذار هستیم. در تولید یکسری از قطعات و بخشی از قالب‌ها نیز مستقل شده‌ایم و در داخل کشور در کارگاه‌های مستقل به سفارش شرکت تولید می‌‌شوند.

  • وضعیت موجود و محدودیت‌های ایجادشده توسط ویروس کرونا و بحران ارز چه تأثیری بر عملکرد شما داشته است؟

در حالت کلی پاندمی کرونا برای ما تأثیر مستقیم و آنچنانی نداشته اما سبب تعطیلی و نیمه‌تعطیلی ارگان‌هایی شده که با آنان ارتباط داشتیم، مانند اداره صمت که این موضوع کمی برایمان مشکل‌ساز بوده است.

اما درمورد ارز باید به اطلاعتان برسانم که این موضوع تنها مشکل ما نیست بلکه فقط یکی از مشکلاتمان می‌باشد، اما تأثیر عجیب و عمیقی بر تمامی صنایع دارد. موضوع اصلی به هیچ عنوان برسر گرانی و یا ارزانی ارز نیست بلکه بحث برسر نوسان آن است. شاید بیشتر تولیدکنندگان این مسأله را پنهان نمایند اما مادامی که نوسان ارز افزایشی است، درعین حالی که مشکلات عدیده‌ای را به‌همراه دارد اما بازار خوبی را نیز دربر خواهد داشت. به این دلیل که با افزایش قیمت مردم به خرید تمایل بیشتری نشان می‌دهند و به هنگام کاهش قیمت تمایل مردم نیز کم‌تر می‌شود.

نوسان قیمت ارز، تولیدکنندگان و صنعتگران را واقعاً درگیر کرده و به‌شدت آزار می‌دهد. با توجه به واردات مواد اولیه، در حوزه واردات واقعاً مشکلات شدیدی وجود دارد و همچنین در بحث ارزهای دولتی و نیمایی و یکسری از مراحل و تأییدهای اداری و سامانه‌هایی که هر روز اضافه می‌شود و اصلاً معلوم نیست هدف مشخصی پشت این قضایا وجود دارد یا نه و این مسائل واقعاً بسیار عجیب و آزاردهنده است. به اعتقاد بنده در کشور ما، بودن در حوزه تولید و علی‌الخصوص تولید در کنار درگیری با بحث‌های ارزی از دو حالت عاشق‌بودن و یا دیوانگی خارج نمی‌باشد.

  • به دور از وعده‌ها و شعارهای متعدد مسئولین امر، آیا در جهت رونق تولید داخلی حمایتی از سوی مسئولین انجام می‌شود؟

در سال‌های اخیر با تجربیات بدست‌آمده متوجه این موضوع شدیم که اگر مسئولین عزیز فقط با ما کاری نداشته باشند، یعنی به دست و پای تولیدکنندگان نپیچند، برای ما کافی است. یعنی کار به جایی رسیده که ما اصلاً حمایت نمی‌خواهیم و واقعیت این است که مشکلات زیادی به‌دست خود افراد مسئول برای تولیدکنندگان ایجاد می‌شود. برای مثال با همه‌گیری ویروس کرونا و بسته‌شدن مرزهای کشور با وجود این که کارخانه‌ها درحال فعالیت بودند و متعاقباً به مواد اولیه نیاز داشتند، بسیاری از تولیدکنندگان مجبور شدند با یافتن راهکارهایی به طریقی مواد اولیه را وارد کشور کنند تا چرخ تولید و کارخانه‌شان نخوابد. اما مسئولین امر به‌جای حمایت در مواقع نیاز، امروز به فکر کنکاش تولیدکنندگان افتاده‌اند که ارز موردنیاز را چگونه انتقال دادید و از چه طریقی و مسائل دیگر. به‌صورت مختصر اگر بگویم نهادهای دولتی هیچ خیری برای بخش‌های صنعتی و تولیدی ندارند و فقط و فقط به نوعی دست و پا گیر تولیدکنندگانند، حرف اشتباهی نیست. درصورتی‌که می‌توانند با تسهیل واردات و صادرات و راه‌گشایی در مسائل دیگر، در راستای توسعه تولید ملی قدم بردارند.

  • عمده‌ترین مشکلات حوزه صنعت و تولید کنونی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا ر‌اهکاری در این زمینه پیشنهاد دارید؟

امروزه تولیدکنندگان و کارخانجات با یک سیستم آزمون و خطا دست و پنجه نرم می‌کنند. دولت مرتباً یکسری از قوانین و راهکارها را برای ثبات نرخ ارز، ایجاد سامانه جامع مالیاتی و هماهنگی سامانه‌های گمرکی مورد آزمون قرار می‌دهد که تبعات آن دامن کارخانجات تولیدی را می‌گیرد. در حالت کلی دقیقاً همان عدم ثباتی که در نرخ ارز وجود دارد، در سیاست‌گذاری‌های ما نیز موجود است و به‌صورت پیوسته ما را آزار می‌دهد. قانون ثابتی که بتوان روی آن حساب کرد به‌هیچ‌ عنوان وجود ندارد و تغییراتی که مرتباً اعمال می‌شود فراتر از تغییراتی است که برای مثال در قالب تغییرات یک بخشنامه نرمال اعمال گردد. در بحث تأمین مواد اولیه تناقض‌های اساسی وجود دارد که تا حدودی سر و صدا نیز کرده است. سهمیه‌بندی‌ها بسیار ناچیز است و به تولیدکننده ابلاغ می‌شود برای تمدید سهمیه باید میزان تولید و فروش به‌صورت دقیق ارائه شود که ما این کار را انجام می‌دهیم. مسأله اینجاست که برای مثال ما امروز افزایش تولید داشته‌ایم و 4 خط پی‌وی‌سی درحال راه‌اندازی می‌باشد، الآن برای این خطوط ما نیاز به مواد اولیه (پی‌وی‌سی) داریم که این مواد را دراختیار ما قرار نمی‌دهند و به ما می‌گویند 6 ماه نخست مواد اولیه باید از بازار آزاد تأمین گردیده و تولید و فروش در سامانه ثبت شود تا بعد از تأیید، ظرفیتتان را افزایش دهیم. درصورتی‌که دولت خرید و فروش مواد اولیه پی‌وی‌سی در بازار را ممنوع کرده است، یعنی من تولیدکننده مجبور به تهیه مواد قاچاق هستم و فروشنده‌ای که به‌صورت قاچاق مواد اولیه دراختیار من قرار می‌دهد با فاکتور غیررسمی این کار را می‌کند و فاکتور غیررسمی برای ثبت در سامانه‌ای که خود دولت مقرر کرده ناممکن است. جالب این است وقتی این مشکلات را در اداره صمت مطرح می‌کنیم به ما گفته می‌شود، بله خلاء‌هایی وجود دارد.

  • از اهداف شرکت صحبت بفرمائید، چشم‌اندازتان برای سال‌های آتی چگونه است؟

علاقه بسیاری داریم تا مجموعه‌مان را توسعه دهیم که البته برنامه‌ریزی‌هایی نیز برای این کار انجام گردیده است. برای سال آینده در قسمت پایین همین مجموعه، سالن 3500 متری را احداث خواهیم کرد و این امر متعاقباً با افزایش آمار اشتغال‌زایی مستقیم همراه خواهد بود.

  • سخن آخر؟

افسوس می‌خورم برای جوانانی که پتانسیل بسیار بالایی دارند و می‌توانند برای جامعه‌مان مفید واقع شوند اما جامعه ما با ضعف و سنگ‌اندازی آن‌ها را از خود دور می‌کند. همانطورکه می‌دانید صنعتگران ما بی‌نظیر هستند، هر باری که بنده به کارخانجات موجود در خارج از کشور مراجعه کرده‌ام این موضوع که جوانان ما واقعاً باهوش هستند برایم قابل درک بوده است. اما برای توسعه باید مسیر را برایشان هموار کرد تا بتوانیم آنها را داخل کشور حفظ نمائیم. موضوع ناراحت‌کننده‌ای وجود دارد، متأسفانه با هر جوان باهوش و با لیاقتی که درمورد آینده‌اش صحبت می‌کنم، درصدد یافتن راهی برای مهاجرت به کشوری دیگر است. ان‌شالله بتوانیم فضایی در کشور به‌وجود آوریم که جوانان ما ماندن را به رفتن ترجیح دهند.

تعداد بازدید : 2132

ثبت نظر

ارسال