Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 19 و 9 دقیقه

نوسازی ماشین‌آلات به شرط حمایت از تولید

نوسازی ماشین‌آلات به شرط حمایت از تولید

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت اخگر ذوب اصفهان، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: یکی از مهم‌ترین معضلاتی که در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان با آن روبه‌رو هستند، فرسودگی ماشین‌آلات محسوب می‌شود که کمبود نقدینگی و عدم واردات دستگاه‌های نو به این مسئله دامن زده است و تنها حمایت دولت با اعطای تسهیلات بلندمدت کم‌بهره می‌تواند راهگشای این معضل باشد.

یکشنبه 25 دی 1401 ساعت 10:54

باشگاه آلومینیوم- محسن ایزدی بیان کرد: زمینه فعالیت شرکت اخگر ذوب اصفهان، تولید انواع پروفیل و آلیاژهای آلومینیومی است و ما فعالیت خود را در سال 1384 با یک کوره پنج تنی آغاز کرده‌ایم. ضمن اینکه شمش آلیاژی طی فرایند ریخته‌گری مداوم و با اضافه کردن عناصر آلیاژی در خظ تولید به دست می‌آید. ظرفیت تولید شمش آلومینیومی، پنج هزار تن در سال است که متاسفانه در حال حاضر با 20 درصد آن مشغول فعالیت هستیم و ظرفیت تولید پروفیل آلومینیومی، دو هزار تن است که موفق به تولید 300 تا 400 تن از محصول شده‌ایم. 

وی در خصوص مشکلاتی که در مسیر تولید اختلال ایجاده کرده و باعث کاهش راندمان تولید شده است، عنوان کرد: اقتصاد کشور ما، بسیار منحصر‌به‌فرد است زیرا هم‌زمان شاهد نوسان قیمت در بازار و رکود هستیم. کمبود نقدینگی که خود از عواملی مانند افزایش نرخ ارز در کشور و نوسان قیمت مواد اولیه سرچشمه می‌گیرد، باعث شده است شرایط برای تولیدکنندگان بسیار دشوار شود تا بتوانیم قیمت نهایی برای محصولات خود تعیین کنیم و اگر مبلغی را به مصرف‌کننده اعلام کنیم، دچار ضرر‌های جبران ناپذیری خواهیم شد.

یک بام و دوهوای تامین شمش آلومینیومی

مدیرعامل شرکت اخگر ذوب اصفهان ادامه داد: خوشبختانه در تامین مواد اولیه از بورس کالای ایران مشکلی نداریم. البته این مسئله تا زمانی صدق می‌کند که پای خریدارن انبوه شمش آلومینیوم به بورس کالا باز نشود؛ چراکه در صورت بروز این مشکل، قادر به خرید شمش از این تالار صنعتی نخواهیم بود و مواد اولیه مورد نیاز خود را باید از بازار آزاد تامین کنیم. متاسفانه این افزاد با بهره‌گیری از سرمایه‌های کلان و با رصد بازار‌های جهانی اگر احساس کنند قیمت‌ شمش آلومینیوم در حال افزایش است، به سرعت در صدد خرید انبوه این محصول از بورس برمی‌آیند و باعث برهم‌ریزی تعادل بازار می‌شوند. در این شرایط، آن‌ها نبض بازار را در دست می‌گیرند و هر قیمتی که تمایل داشته باشند، برای شمش آلومینیوم تعیین می‌کنند. در نهایت تولیدکننده واقعی که موفق به خرید مواد اولیه از بورس کالا نشده است، به ناچار شمش مورد نیاز خود را از بازار آزاد و با قیمت کاذب خریداری می‌کند. در اینجاست که نظارت دقیق سازمان‌های ذی‌ربط برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی بسیار احساس می‌شود.

ایزدی تصریح کرد: در نهایت مشکلاتی مانند بیمه، مالیات و کمبود نیروی انسانی نیز در روند تولید اخلال ایجاد می‌کنند. متاسفانه با میزان حقوقی که برای افراد در نظر گرفته شده است، نیروی انسانی تمایلی برای فعالیت در واحد‌های تولیدی ندارد. قطعی برق در تابستان سال جاری و افزایش بهای گاز و آب، دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند تا راندمان تولید به شدت کاهش پیدا کند. به سبب این مشکلات، برخی از واحد‌های تولیدی به علت بدهی‌های بانکی، ناچار به فروش محصولات خود کمتر از قیمت نهایی مصوب شده‌اند.

کمبود نقدینگی، سدی مقابل نوسازی خط تولید

وی با بیان اینکه فرسودگی ماشین‌آلات، یکی دیگر از مشکلات عدیده تولیدکنندگان است، اذعان کرد: دو راه‌ حل عمده را می‌توانیم به منظور نوسازی این ماشین‌آلات مطرح کنیم. نخست، استفاده از ماشین‌آلاتی است که در داخل تولید شده‌اند و دیگری، واردات این ماشین‌آلات از کشور‌های توسعه‌یافته است که متاسفانه مانعی به نام تحریم‌ در این زمینه وجود دارد. علاوه‌براین، بهای هنگفتی که تولیدکننده باید به منظور خرید این ماشین‌آلات بپردازد، صرفه اقتصادی ندارد و نبود سرمایه کافی برای خریداری این تجهیزات نیز در این خصوص بی‌تاثیر نیست. به طور مثال، هزینه خریداری ماشین‌آلات قدیمی، بین پنج تا 6 میلیارد تومان است؛ در صورتی که برای خرید ماشین‌آلات نو و به‌روز، باید سرمایه‌ای حدود 100 میلیارد تومان برای هر دستگاه داشته باشیم که این مهم با وضعیت اقتصادی کنونی کشور، بعید و غیرممکن به نظر می‌رسد.

این فعال صنعت آلومینیوم در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه کیفیت ماشین‌آلات تولید داخل را چگونه ارزیابی می‌کنید، مطرح کرد: ماشین‌آلاتی که هم‌اکنون در داخل کشور تولید می‌شوند، از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار هستند و با قیمتی حدود 20 تا 30 میلیارد تومان در بازار عرضه می‌شوند که این میزان، جوابگوی نیاز تولیدکنندگان است اما با تمام این مسائل، به علت نقدینگی محدود، صنعتگران نوسازی ماشین‌آلات را در اولویت قرار نمی‌دهند. این مهم برای شرکت اخگر ذوب اصفهان نیز توجیه اقتصادی ندارد؛ چراکه عدم ثبات در اقتصاد کشور باعث شده است تا این ریسک را به جان نخریم و سرمایه خود را تامین ماشین‌آلات هزینه نکنیم زیرا در این صورت، سرمایه در حال گردش خود را راکد کرده‌ایم و در زمینه تامین مواد اولیه که همواره قیمت‌ها در حال نوسان است، به مشکل برخواهیم خورد. خوشبختانه برای تامین‌ قطعات یدکی ماشین‌آلات موجود، با مشکلی مواجه نیستیم اما هزینه تامین این قطعات بسیار بالاست و شرکت مجبور به تقبل این هزینه برای ادامه روند تولید است.

ایزدی در ادامه با بیان اینکه کاهش پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی، دلیل اصلی رکود حاکم در بازار است، خاطرنشان کرد: به دنبال افت پروژهای عمرانی و ساختمان‌سازی در کشور، بازار مصرف پروفیل آلومینیومی نیز مانند اقتصاد، دچار تناقض رکورد و تورم و این دو عامل منجر به ایجاد رقابت تنگاتنگ بین تولیدکنندگان شده‌ است. اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، نمی‌توانیم افق روشنی نه تنها برای فعالان صنعت آلومینیوم بله برای هیچ یک از فعالان اقتصادی در کشور متصور شویم. این در حالی است که عموم تولیدکنندگان با سود‌های اندک و یا تنها به امید بازگشت سرمایه اولیه که برای تامین مواد اولیه پرداخت کرده‌اند، در حال فعالیت هستند.

لزوم ایجاد ثبات در اقتصاد کشور

وی در ارتباط با راهکار خروج از این بحران، ابراز کرد: به منظور خروج از این وضعیت و رونق بازار مصرف، باید اقداماتی در راستای ثبات اقتصادی کشور صورت پذیرد؛ چراکه شرایط کنونی، باعث ایجاد ناامنی در سرمایه‌گذاری و عدم ثبات شغلی شده است و تحریم‌ها نیز باری اضافه روی دوش تولیدکنندگان هستند. عدم تعامل با کشور‌های توسعه‌یافته و افزایش نرخ ارز، باعث شده است تا افراد سرمایه خود را در زمینه‌هایی غیر از تولید که ریسک کمتری دارند، هزینه کنند و در راه تولید قدم برندارند.

مدیرعامل شرکت اخگر ذوب اصفهان در رابطه با حمایت دولت و اعطای تسهیلات بانکی، یادآور شد: واقعیت امر این است که دولت از تولیدکنندگان حمایت می‌کند اما این حمایت‌ها با اعطای وام‌های کوتاه‌مدت و با سود بالایی همراه است. به طور مثال، در حال حاضر یک بسته‌ حمایتی از تولیدکنندگان تعریف شده که مدت زمان بازپرداخت اقساط این وام، یک ساله با سود 18 درصد تعیین شده است و مقرون به صرفه نیست. به علت رکود حاکم در بازار، حتی در صورت اخذ این تسهیلات نیز سرمایه فوق به جای جریان در روند تولید، راکد باقی خواهد ماند و تنها راهی که می‌تواند به تولیدکننده یاری رساند، اعطای وام‌های بلندمدت با میزان درصد سود اندک است.

منبع: فلزات آنلاین

تعداد بازدید : 1984

ثبت نظر

ارسال