Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 32 دقیقه

نمای کامپوزیت؛ عامل بزرگی آتش سوزی بیمارستان گاندی

نمای کامپوزیت؛ عامل بزرگی آتش سوزی بیمارستان گاندی

باشگاه آلومینیوم: معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: به علت نمای کامپوزیتی ساختمان بیمارستان گاندی آتش‌سوزی بزرگ جلوه می‌کرد.

شنبه 14 بهمن 1402 ساعت 21:39

به گزارش باشگاه آلومینیوم، حسین نظری بااشاره به حادثه حادثه آتش سوزی بیمارستان گاندی گفت: ساعت ۱۸:۲۰ روز پنجشنبه 5 بهمن ماه 1402، حریق در بیمارستان گاندی گزارش شد که با حضور به موقع آتش نشانان به خوبی اطفا حریق انجام گرفت. باید بیماران به جای دیگری منتقل می شدند که از ۹۳ بیماری که امروز جزو پذیرش شدگان بودند، ۵۱ بیمار در بیمارستان حضور داشتند که همگی با هماهنگی شبکه بهداشت منتقل شدند.

وی با بیان اینکه اطفا حریق به صورت کامل انجام شد و تلاش آتش نشانان مانع شد که به ساختمان های مجاور سرایت کند، خاطرنشان کرد: موضوع مهم این بود که تصاویری که پخش می‌شد به علت نمای کامپوزیت ساختمان آتش سوزی را بزرگ جلوه می‌داد. با این حال این آتش سوزی یک حریق عادی بود.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در زمان حادثه در کنار بیمارستان گاندی و در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد پیش از این بیمارستان، پنج مرتبه از آتش‌نشانی اخطار ایمنی دریافت کرده بود. او گفته بود :‌"آخرین اخطار مربوط به آبان ماه امسال است. اما متاسفانه به این اخطارها توجهی نشده بود. ببینید بیمارستان محلی است که افراد توان‌یاب در آن حاضر می‌شوند. بنابراین باید اصول ایمنی در آن کاملا و حتی بیشتر از اماکن دیگر مورد توجه باشد، نه اینکه به اخطارهای ایمنی بی‌توجهی کنند".

در اینجا عوامل اصلی آتش سوزی نما (بررسی 2 عامل اصلی) اشاره می‌گردد:

احتمال خطر آتش سوزی و پیامدهای ناشی از آن وقتی بیشتر و شدیدتر است که نما از جنس قابل سوختن باشد و نصب آن نیز به درستی انجام نشده باشد .

از انواع مصالح نمای قابل سوختن می توان سامانه عایق حرارتی بیرونی (EIFS) ، لمینت های ساخته شده تحت فشار زیاد (SIPS) ، پانل عایق سازه ای ، موانع مقاوم در برابر شرایط جوی (WRB) ، پانل های الوار و کامپوزیت آلومینیوم با مغزه پلاستیک مثل پلی اتیلن را نام برد .

دو عامل اصلی سبب آتش سوزی در نمای ساختمان است .

آتش سوزی خارج از ساختمان ناشی از مجاورت با منابع سوختنی

آتش سوزی داخلی ساختمان ، که منشاء آن در یک طبقه بوده ، با شکستن شیشه به نما گسترش یافته است

عوامل اصلی آتش سوزی نما

ورق‌های نمای کامپوزیت پنل آلومینیومی دارای 3 لایه هستند که رو و پشت آن ورق آلومینیوم و لایه وسطی که می‌تواند از جنس مواد پلیمری، آلومینیومی، مواد معدنی و ... باشد تشکیل می‌شود و انواع بسیار متفاوتی دارند که بسته به نوع رنگ، ضخامت لایه‌ها و جنس مغزی تغییر می‌کنند و به عنوان مثال از ورق نمای کامپوزیت با مغزی پلیمری مشتعل شونده نمی‌توان در نمای بیرونی ساختمان استفاده کرد و تمام این مسائل در استانداردها ذکر شده‌اند.

متاسفانه به دلیل سوئ استفاده برخی پیمانکاران و یا نا آشنا بودن برخی مهندسان شهرداری نماهای کامپوزیت که مغزی پلیمری دارند و برای نمای خارجی ساختمان مناسب نیستند به دلیل ارزان‌تر بودند به جای نماهای استاندارد و ضدحریق استفاده می‌شوند و در زمان حادثه خود را نشان می‌دهند.

در ایران ورق نمای کامپوزیت آلومینیوم با مغزه پلاستیک از منابع مختلف داخلی و خارجی تهیه می شوند و کاربرد گسترده ای در پروژه های ساخت و ساز دارند. بدون ارزیابی آزمایشگاهی از طریق انجام آزمون های آتش استاندارد در زمینه ایمن بودن آنها به طور قاطع نمی توان اظهار نظر کرد .

به همین دلیل، عملکرد نمای کامپوزیت آلومینیوم بایستی با آزمون‌های مختلف از جمله آزمون آتش مقیاس کوچک ارزیابی شود.

همچنین طبقه بندی خطر آتش از نظر واکنش در برابر آتش برای یک نوع نمای کامپوزیت آلومینیوم مطابق با استاندارد ملی طبقه بندی آتش 8299 و براساس داده های آزمون های استاندارد واکنش در برابر آتش شامل قابلیت افروزش و عامل مشتعل منفرد SBI انجام شود .

راهکار های ایمن سازی ساختمان در برابرآتش سوزی نما

مهمترین روش های ایمنی ساختمان در برابرحریق  ناشی از آتش سوزی نما  به شرح زیر می باشند :

پوشش محافظ اسکلت های فلزی در برابر حریق

پوشش بلوک های پلی استایرن با محافظ های ضد حریق

حفاظت از تاسیسات و نصب درست سیستم های اعلام و اطفاء حریق

آگاهی مدیریت ساختمان از عملکرد سیستم های ایمنی در برابر حریق

دوربندی پلکان خروجی ساختمان

جلوگیری از ارتباط فضاهای مختلف ساختمان با یکدیگر توسط آتش بند

تعداد بازدید : 642

ثبت نظر

ارسال