Fa En جمعه 14 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 33 دقیقه

نجات صنعت پروفیل آلومینیومی کشور با…

نجات صنعت پروفیل آلومینیومی کشور با…

باشگاه آلومینیوم: مدیر تعاونی ۴۸۵ تولید پروفیل آلومینیوم وردنجان گفت: متاسفانه ‌هم‌اکنون تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی در کشور، در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند؛ تنها راهکاری که می‌تواند به آن‌ها و رونق گرفتن بازار کمک کند، افزایش پروژه‌های عمرانی و بهبود شرایط اقتصادی، جهت کاهش هزینه‌های تولید است.

سه شنبه 23 خرداد 1402 ساعت 11:26

به گزارش باشگاه آلومینیوم، رحمان مردانی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین بیان کرد: این واحد تولیدی فعالیت خود را در سال ۱۳۸۰ پس از انجام تحقیقات فراوان، در زمینه تولید پروفیل‌های آلومینیومی آغاز کرد؛ از دلایلی که باعث شد تا به صنعت آلومینیوم ورود کنیم، می‌توان به شکل‌‌پذیری آسان فلز آلومینیوم، هزینه‌های تولید پایین آن نسبت لوله و پروفیل‌های فولادی و امکان تولید محصولات متنوع اشاره کرد؛ البته در حال حاضر هزینه‌های تولید پروفیل‌های آلومینیومی به صورت چشمگیری رشد یافته است. لازم به ذکر است که مواد اولیه مورد استفاده ما برای تولید محصولات تا سه سال گذشته شمش، ضایعات و بیلت بود اما اکنون به دلیل اینکه محصولات خود را با رنگ‌های الکترواستاتیک رنگ‌آمیزی می‌کنیم، دیگر نیازی به بیلت آماده نداریم. گفتنی است که کیفیت رنگ‌های تولیدی کشور ترکیه بسیار بالاتر از رنگ‌ها ایرانی است اما قیمت آن‌ها نیز در بازار روند صعودی به خود گرفته است. ماندگاری این رنگ‌ها روی پروفیل به زیر‌سازی، شست‌و‌شوی آن‌ها و تنظیم دقیق دمای کوره بستگی دارد.

تولید با مشکل آمیخته شده

وی در خصوص مشکلات و چالش‌هایی که صنعتگران در مسیر تولید با آن‌ها مواجه هستند، عنوان کرد: متاسفانه اکنون تمام فعالیت‌های تولیدی در کشور با مشکل همراه هستند؛ نوسان قیمت و تهیه دشوار قطعات یدکی برای ماشین‌آلات، افزایش هزینه‌های جانبی تولید، افزایش قیمت و محدودیت انرژی، مشکلات مالیاتی و افزایش حقوق نیروی انسانی که باید اذعان کرد از یک طرف کفاف نیاز‌های معیشتی آن‌ها را نمی‌دهد و از طرف دیگر همین میزان افزایش برای کارفرما صرفه اقتصادی ندارد، گوشه‌ای از آن‌ها است. این چالش‌ها باعث شده‌اند تا دیگر فعالیت‌های تولیدی توجیه اقتصادی نداشته و پروفیل‌های آلومینیومی بی‌کیفیت در بازار به وفور یافت شوند؛ البته این مشکل تنها مختص به صنعت آلومینیوم نبوده و تمام صنایع کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و مصرف‌کنندگان نیز به دلیل مشکلات اقتصادی به ناچار مجبور به خرید اجناس بی‌کیفیت هستند. لازم به ذکر است که این مجموعه حتی با کاهش تعداد مشتریان، ذره‌ای از کیفیت محصولات خود نکاسته است.

مدیر تعاونی ۴۸۵ تولید پروفیل آلومینیوم وردنجان در رابطه با مشکل محدودیت‌های انرژی واحد‌های صنعتی، توضیح داد: اگر برق این واحد تولیدی به مدت کوتاهی به عنوان مثال ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قطع شود، برنامه‌ریزی‌های مجموعه و فرایند تولید به مدت پنج تا ۶ ساعت به تاخیر می‌افتد زیرا مجددا باید کوره‌ها روشن و گرم شده و بیلت آلومینیومی که در داخل دستگاه پرس باقی مانده است، تخلیه شود. در کنار هدرفت زمان با اتصال مجددا برق و افزایش فشار، ممکن است دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خط تولید آسیب ‌ببینند؛ البته این مجموعه تاکنون متحمل خسارت مالی نشده اما با هر بار قطعی برق، یک روز کاری خود را به طور کامل از دست داده است.

نیازمند حمایت‌های صحیح هستیم

مردانی با بیان اینکه تولیدکنندگان در کشور‌های دیگر از شرایط خوبی برخوردار هستند، اظهار کرد: در سایر کشور‌ها تولیدکنندگان به راحتی می‌توانند وام‌هایی با سود بانکی بسیار پایین اخذ کنند؛ همچنین آن‌ها تا چند سال فرصت برای تسویه داشته و به راحتی می‌توانند شرایط بازپرداخت را خود مشخص کنند. به عنوان مثال اطلاع داریم که در کشور عراق تولیدکنندگان بعد از ۱۰ سال اقدام به بازپرداخت وام آن هم با شرایط دلخواه می‌کنند؛ در صورتی که در ایران عکس این قضیه حاکم است و تولیدکنندگان با شرایط دشواری می‌توانند وام‌هایی با سود بالا اخذ کنند.

وی با اشاره به سال‌هایی که تولیدکنندگان از شرایط مطلوبی برخوردار بودند، یادآور شد: دهه ۸۰ و سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ دوران بسیار خوبی برای تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی بود اما از سال ۱۳۹۳ تاکنون شرایط تولیدکنندگان و بازار مصرف روزبه‌روز بدتر شده است؛ به طوری که این کارگاه ۳۰ نفر نیروی انسانی خود را به پنج نفر کاهش داده است. در آن زمان تقاضا برای محصولات بسیار صعودی و بازار از رونق خوبی برخوردار بود زیرا پروژ‌های عمرانی بسیار زیادی همچون مسکن مهر به سرعت در حال اجرا بودند. گفتنی است که ۳۰۰ شغل در کشور وابسته به صنعت ساختما‌ن‌سازی است؛ به همین دلیل افزایش پروژه‌های عمرانی کمک بسیار بزرگی به آن‌ها می‌کند اما در حال حاضر مسئولان تنها در این زمینه وعده داده و گام‌هایی در جهت عملی کردن آن‌ها برنمی‌دارند.

تعداد بازدید : 1621

ثبت نظر

ارسال