Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 51 دقیقه

میدان رقابت را خالی گذاشته‌ایم

میدان رقابت را خالی گذاشته‌ایم

باشگاه آلومینیوم: مدیر کارگاه صنایع آلومینیوم متالوم، تولیدکننده پروفیل‌های آلومینیومی گفت: متاسفانه صنعت آلومینیوم کشور گرفتار چالش‌های داخلی است که این چالش‌ها بر مراودات تجاری تولیدکنندگان ایرانی با سایر کشور‌ها، تاثیر گذاشته‌ است؛ در حالی که تولیدکنندگان داخلی مشغول حل و فصل این چالش‌ها هستند، تولیدکنندگان کشور ترکیه بازار مصرف منطقه را به راحتی تسخیر کرده‌اند.

چهارشنبه 8 شهریور 1402 ساعت 8:21

به گزراش باشگاه آلومینیوم امیر قدیانی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین با اشاره به وضعیت صنعت پروفیل آلومینیومی در کشور، بیان کرد: متاسفانه بازار مصرف دچار رکود شدیدی شده و از ابتدای سال تاکنون، میزان تقاضا برای محصولات نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته است؛ به طوری که می‌توان گفت میزان تقاضای مشتریان نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۸۰ درصد افت پیدا کرده است. به همین دلیل اکثر روزها تولیدکنندگان فعالیتی ندارند و اگر هم سفارشی برای تولید محصولات داشته باشند، به دلیل محدودیت‌های انرژی و قطعی برق امکان تولید ندارند. باید اذعان کنم که به سبب وجود این مشکلات و چالش‌ها، در سال جاری عملکرد خوبی در حوزه فروش نسبت به سال گذشته نداشته‌ایم و پیش‌بینی می‌کنم که تا انتهای سال نیز شرایط بر همین روال ادامه یابد.

وی در پاسخ به این سوال که دلایل افت شدید تقاضای محصولات در بازار مصرف چیست، عنوان کرد: دلایل مختلفی در به وجود آمدن این شرایط دخیل بوده است اما نمی‌توان قیمت محصولات را جزو این دلایل برشمرد زیرا در حال حاضر قیمت محصولات نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. علت اصلی، اقدامات معکوس مشتریان و بازار است زیرا با افزایش قیمت‌ها، به سرعت تمایل برای خرید محصولات روند صعودی به خود می‌گیرد و در مقابل با کاهش قیمت‌ها تب تقاضا فروکش می‌کند. در اینجا باید به این موضوع اشاره کنم که عوامل دیگری مانند کاهش پروژه‌های عمرانی، بر افت میزان تقاضای محصولات بسیار تاثیر‌گذار بوده‌ است.

مسیر پر پیچ و خم تولید

مدیر کارگاه صنایع آلومینیوم متالوم در رابطه با سایر چالش‌های تولیدکنندگان، تصریح کرد: بروکراسی‌های اداری و سخت‌گیری سازمان‌های دولتی مانند سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی کشور و… باعث شده‌اند تا درگیر مشکلات فراوانی شده که برای حل آن‌ها باید زمان زیادی صرف کنیم. به عنوان مثال در برخی مواقع بازرسان سازمان تامین اجتماعی برای بازدید به مجموعه مراجعه می‌کنند اما به دلیل اینکه به سبب مشغله کاری و یا صدای زیاد در کارگاه کمی زمان می‌برد تا کارکنان آن‌ها را به داخل راهنمایی کنند، این بازرسان یا به کارگاه دیگری مراجعه کرده و مجموعه ما را در سیستم اداری غیرفعال اعلام می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا مجدد برای پیگیری امور و رفع مشکل به سازمان مربوطه مراجعه کنیم. علاوه‌براین موارد، کاهش کیفیت فولاد قالب‌های پرس اکسترژون نیز یکی از چالش‌هایی است که در مسیر تولید با آن روبه‌رو هستیم؛ بهترین نوع فولاد برای ساخت این قالب‌ها، فولاد اساب سوئدی است اما به دلیل تحریم‌ها و عدم واردات آن‌ به کشور، اکنون بازار اشباع از محصولات بی‌کیفیت است. به عنوان مثال اگر قالب‌های سوئدی امکان تولید ۲۰ تن محصول را داشته باشند، قالب‌های بی‌کیفیت حداکثر توان تولید پنج تن را دارند. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که متاسفانه در داخل، فولاد گرمکار باکیفیت برای ساخت قالب‌های پرس اکستروژن تولید نمی‌شود.

قدیانی در خصوص چالش محدودیت‌های انرژی، اذعان کرد: ما برای تولید محصولات نیاز مبرمی به انرژی برق داریم اما متاسفانه دو روز در هفته با قطعی برق مواجه هستیم؛ گفتنی است که زمانی که برق مجموعه قطع می‌شود، امکان استفاده انرژی گاز را هم نداریم زیرا اکثر دستگاه‌ها و تجهیزاتی که با انرژی گاز کار می‌کنند، برای فعال‌سازی به نیروی برق نیاز دارند. به عنوان مثال مشعل‌های کوره با انرژی گاز روشن می‌مانند اما موتور فعال‌کننده آن‌ها به انرژی برق نیاز دارد. علاوه بر محدودیت انرژی، قیمت آن برای تولیدکنندگان به معضل بزرگی تبدیل شده است زیرا در سال گذشته لایحه‌ای با این موضوع تصویب شد که صنایعی که محصولات خود را در بورس کالا با قیمت‌های جهانی به فروش می‌رسانند، باید هزینه انرژی گاز خود را بر اساس قیمت‌های جهانی پرداخت کنند و صنعت آلومینیوم هم جزو این صنایع بود. در صورتی که این موضوع تنها باید شامل حال شرکت‌های بزرگ که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند، شود نه تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس که در بازار فعالیت دارند. به همین دلیل اکنون ما که در شهرک صنعتی فعال هستیم، باید هزینه گاز مصرفی خود را بر اساس قیمت‌های جهانی پرداخت کنیم؛ در صورتی که اگر برای این کارگاه جواز کار نداشتیم و یا جواز کار آن برای تولید محصولی غیر از پروفیل آلومینیومی بود، هزینه گاز مجموعه به طور آزاد و کمتر از قیمت‌های جهانی محاسبه می‌شد.

وی با بیان اینکه مواد اولیه این کارگاه برای تولید محصولات، ضایعات آلومینیومی است، اظهار داشت: به دلیل اینکه توان دستگاه‌های پرس اکستروژن مجموعه پایین است، ما امکان استفاده از بیلت استاندارد را نداریم؛ همچنین به دلیل عدم وجود امکانات لازم و شرایط دشوار خرید شمش از بورس کالا، ناچار به استفاده از ضایعات برای ریخته‌گری بیلت‌های مورد نیاز خود متناسب با توان دستگاه‌ها هستیم. لازم به ذکر است که ما در گذشته برای خرید شمش از بورس کالا اقدام کردیم اما با در نظر گرفتن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و سایر شروط، برای خرید از این تالار صنعتی منصرف شدیم و در مقابل برخی افراد به راحتی شمش را خریداری کرده و محصولات را با قیمتی پایین‌تر از حد معمول به فروش می‌رسانند که این موضوع جای سوال دارد. در صورتی که ما تمایل داریم برای تولید محصولات باکیفیت و تامین کافی مواد اولیه، به جای قراضه از شمش آلومینیوم استفاده کنیم زیرا قراضه آلومینیومی مانند شمش در بازار در تناژ‌های بالا عرضه نمی‌شود و تولیدکنندگان باید از منابع مختلف به دنبال تامین آن باشند. گفتنی است که قیمت شمش آلومینیوم با ضایعات حدود ۲۰ درصد اختلاف دارد اما اکنون با افزایش قیمت‌ها و با در نظر گرفتن کرایه حمل‌و‌نقل و میزان مصرف انرژی، هزینه ذوب ضایعات و شمش‌ریزی با هزینه تامین شمش تقریبا برابر است.

مدیر کارگاه صنایع آلومینیوم متالوم در رابطه با ماشین‌آلات مورد استفاده در این صنعت، ابراز کرد: متاسفانه در حال حاضر اکثر ماشین‌آلاتی که تولیدکنندگان در خطوط تولید استفاده می‌کنند، بسیار قدیمی و مستهلک بوده و علی‌رغم تمایل ما برای به‌روزرسانی دستگاه‌ها، امکان انجام آن به سبب شرایط دشوار واردات، قیمت بالای ماشین‌آلات و نوسان نرخ دلار وجود ندارد. گفتنی است که برخی از ماشین‌سازان داخلی گام‌هایی در زمینه بومی‌سازی ماشین‌آلات برداشته‌اند اما ماشین‌آلات تولید داخل نمونه جدید ساخته شده از روی طراحی‌های قدیمی خارجی هستند. در صورتی که تکنولوژی ماشین‌آلات خارجی به‌روزتر است زیرا ماشین‌سازان خارجی امکانات و دستگاه‌های پیشرفته‌ای در اختیار دارند که ماشین‌سازان داخلی به دلیل تحریم‌ها به آن‌ها دسترسی ندارند. لازم به ذکر است که متاسفانه تفکر غلطی در بین افراد شکل گرفته که تولیدکنندگان درآمد خوبی دارند؛ بله همین طور است اما مسئله اینجاست که ما امکان استفاده از آن را نداریم و باید درآمد خود را به طور مداوم صرف به‌روزرسانی فرایند‌های تولید و گسترش مجموعه برای ادامه فعالیت و پیشی گرفتن از رقبا کنیم. البته در حال حاضر با در نظر گرفتن قیمت ماشین‌آلات و وضعیت اقتصاد کشور، حتی امکان فکر کردن به خرید تجهیزات جدید را نداشته و باید با همین شرایط به تولید ادامه دهیم؛ به عنوان مثال دو سال گذشته قیمت یک دستگاه پرس اکستروژن دو هزار تنی ساخت داخل، هشت میلیارد تومان بود اما اکنون قیمت آن به ۲۴ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

قدیانی با اشاره به چالش کمبود نیروی کار، تاکید کرد: با توجه به شرایط کاری و گرمای محیط کارگاه به دلیل دمای بالای دستگاه‌ها، در حال حاضر اکثر افراد تمایلی به‌کار در مشاغل صنعتی ندارند و ما بارها برای جذب نیروی جدید به سازمان‌های مختلف مراجعه کرده‌‌ایم که نتیجه‌ای حاصل نشد. اگر هم افراد جدیدی به کارگاه مراجعه کنند، به دلیل اینکه پایه حقوق آن‌ها با کارکنان کارگاه برابر خواهد بود، عموما به دنبال فعالیت در بخش اداری هستند؛ لازم به ذکر است که ما در این کارگاه زمینه اشتغال ۱۲ نفر را فراهم کرده‌ایم.

کیفیت حافظ اعتبار یک برند

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون افرادی اقدام به کپی‌برداری از محصولات تولیدی این کارگاه کرده‌اند، بیان کرد: در حال حاضر ما به طور رسمی برند تجاری خود را به ثبت نرسانده‌ایم اما به دلیل اینکه خط قرمز‌های سخت‌گیرانه‌ای برای کیفیت محصول در نظر داریم، به نوبه خود محصولات باکیفیتی را به مشتریان عرضه می‌کنیم. در این میان بسیاری از افراد این پرسش را از ما دارند که چرا برند خود را ثبت نمی‌کنیم؟ اگر فردی از برند ما سو استفاده کرده و محصولات بی‌کیفیتی را به بازار عرضه کند، تنها می‌تواند برای مدت کوتاهی به فعالیت خود ادامه دهد و مشتریان ما تولیدکنندگان محصولات نهایی هستند که به راحتی به سبب الصاق یک برند روی محصول و بدون بررسی کیفیت، آن را خریداری نمی‌کنند. در نتیجه برند تجاری تا زمانی می‌تواند باعث جذب بیشتر مشتریان شود که کیفیت محصول مناسب باشد؛ اگر کیفیت محصول تولیدکنندگانی که حتی برند تجاری آن‌ها در بازار بسیار شناخته شده است زمانی کاهش یابد، برند تجاری و تمام اعتبار آن به طور کلی از بین خواهد رفت. می‌توان گفت که مزیت الصاق برند روی محصولات، شناسایی سریع کارگاه تولیدی آن و دریافت خدمات پس از فروش برای مشتریان است؛ به همین دلیل استراتژی ما برای حفظ مشتریان، تولید محصولات باکیفیت و ارائه خدمات پس از فروش است.

مدیر کارگاه صنایع آلومینیوم متالوم به مقایسه شرایط تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی در کشور با کشور‌های همسایه پرداخت و گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان کشور ترکیه، مواد اولیه و شمش آلومینیوم را با قیمت‌هایی پایین‌تر از تولیدکنندگان ایرانی تهیه می‌‌کنند. همچنین آن‌ها به راحتی امکان واردات ماشین‌آلات به‌روز را داشته و از تسهیلات و وام‌های کم‌بهره برخوردار هستند؛ به همین دلیل باید اذعان کنم که تولیدکنندگان ایرانی امکان رقابت با تولیدکنندگان ترک را ندارند و دولت باید از آن‌ها حمایت‌های بیشتری به عمل آورد که امکان حفظ و توسعه توان تولیدی خود را داشته باشند.

مشکل تولید نیست؛ مسئله عرضه است

قدیانی در پاسخ به این سوال که اگر هدف‌گذاری تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم محقق شود، چه تاثیری بر فعالیت صنایع پایین‌دستی و قیمت تمام شده محصولات خواهد داشت، عنوان کرد: در حال حاضر میزان تولید شمش آلومینیوم در کشور مناسب است اما مسئله اینجاست که شرکت‌های بزرگ تولیدکننده که شمش را در بورس کالا عرضه می‌کنند، با توجه به شرایط بازار هر هفته میزان عرضه شمش را مهندسی کرده تا قیمت آن کاهش پیدا نکند؛ همچنین اگر زمانی قیمت شمش کاهش یابد، آن را در بورس کالا عرضه نکرده و به راحتی بدون هیچ مانعی شمش را صادر می‌کنند.

تعداد بازدید : 953

ثبت نظر

ارسال