Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 18 و 34 دقیقه

موانع افزایش نرخ آلومینیوم و پیش‌بینی کمبود این فلز در بازار

موانع افزايش نرخ آلومينيوم و پيش‌بيني كمبود اين فلز در بازار

باشگاه آلومینیوم: نرخ پایه آلومینیوم در بورس کالا با توجه به دو متغیر نرخ فروش این محصول در بازار جهانی و همچنین نرخ ارز تعیین می‌شود؛ بنابراین در بررسی روند تعیین بهای این فلز، توجه به شاخص‌های یادشده ضروری به‌نظر می‌رسد. افزایش تقاضا برای آلومینیوم به‌دنبال بهبود شرایط اقتصادی جهان و رشد روند واکسیناسیون در اغلب کشورها، افت عرضه این فلز نقره‌ای در بازار جهانی و همچنین تصمیم روسیه برای وضع عوارض روی صادرات آن از مهم‌ترین دلایلی هستند که روند صعودی نرخ آلومینیوم را تقویت می‌کنند.

دوشنبه 28 تیر 1400 ساعت 12:56

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از صمت، همه‌گیری ویروس کرونا دلتا در بسیاری از کشورها و تلاش چین برای توقف این روند صعودی نرخ و آزادسازی بخشی از ذخایر استراتژیک فلزات پایه از مهم‌ترین دلایلی هستند که مانع تداوم رشد نرخ می‌شوند. در ادامه باید تأکید کرد که کمبود برق که طی ماه‌های اخیر بر روند فعالیت صنایع اثرگذار بوده، تولید شمش آلومینیوم را هم متأثر ساخته است. بدون‌تردید تداوم این روند به کمبود این فلز نقره‌ای در بازار و به‏دنبال آن رشد بهای این فلز از یک‌سو و از سوی دیگر، توقف تولید در صنایع پایین‌دستی می‌انجامد؛ بنابراین ادامه شرایط کنونی به منزله بحرانی در این صنعت خواهد بود و امید می‌رود راه‌حلی اساسی برای رفع آن اندیشیده شود.

کمبود شمش جدی است

آریاصادق‌ نیت‌حقیقی، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی بازار شمش آلومینیوم طی هفته‌های اخیر و در معاملات بورس کالا، گفت: نرخ پایه شمش آلومینیوم در معاملات بورس کالا براساس بهای فروش این محصول در بورس فلزات لندن و بهای دلار، محاسبه می‌شود. در چند ماه اخیر، شاهد افت نرخ ارز در بازار کشور بودیم، با این وجود، این روند آنقدرها هم تداوم نداشت و دوباره بهای ارز در مسیر رو به رشدی قرار گرفت و این موضوع زمینه رشد بهای فروش آلومینیوم را در بازار داخلی فراهم کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: در چنین شرایطی، فعالان صنعت آلومینیوم با دو چالش اساسی روبه‌رو هستند؛ در درجه نخست اینکه دورنمای بازار مشخص نیست و نمی‌دانند چه زمانی باید نسبت به خرید مواد اولیه اقدام کنند و در همین حال، نبود ثبات به‌دلیل نوسانات قابل‎توجه نرخ ارز بر مشکلات فعالان این صنعت افزوده است.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم افزود: درحال‌حاضر یکی از تولیدکنندگان بزرگ شمش آلومینیوم کشور که سهم قابل‌توجهی از نیاز صنایع پایین‌دستی را تأمین می‌کند، از تولید شمش استاندارد بازمانده و محصول باکیفیت پایین تولید می‌کند. امید می‌رود این چالش به‎زودی رفع شود و دوباره شاهد تولید شمش با مشخصات استاندارد باشیم. این کمبود زمینه‎ساز افزایش رقابت و ‎دنبال آن افزایش نرخ محصولات در رینگ معاملاتی بورس کالاست.

چالشی فراگیر

حقیقی گفت: علاوه بر موارد یادشده، صنعت آلومینیوم این روزها همچون بسیاری دیگر از صنایع، با چالش کمبود برق و قطعی‌های پی‌درپی آن روبه‌رو شده است. دستور کاهش مصرف برق توسط صنایع، جلوگیری از اجرای طرح‌های توسعه‌ای واحدهای ذوب، خرابی تجهیزات تولید به‎دنبال قطعی برق، توقف تولید، افزایش پرتی‌های تولیدکنندگان و ... بر روند تولید و فعالیت صنعت آلومینیوم تأثیر جدی و مستقیمی گذاشته است. وی تأکید کرد: تمام موارد یادشده در بلندمدت بازار فروش شمش آلومینیوم را با کمبود روبه‌رو خواهد کرد.

در همین حال باید تأکید کرد که این اقدامات و کاهش تولید واحدهای ذوب، هزینه‌های زندگی مردم را افزایش می‌دهد؛ یعنی با افت تولید هزینه‌های سربار افزایش خواهد یافت و آنها را از سودآوری دور می‌کند. علاوه بر این، صنایع پایین‌دستی هم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و در مواردی ناچارند تولید خود را به ساعات پایانی روز منتقل کنند. در چنین شرایطی، کیفیت تولید کاهش می‌یابد. علاوه بر این، مخاطرات در مسیر تولید و برای کارکنان و ساعات بیکاری کارکنان افزایش می‌یابد. در واقع تولیدکنندگان بهترین ساعت تولید را از دست می‌دهند. چنانچه این شرایط ادامه یابد، برخی از فعالان صنعتی ترجیح می‌دهند تولید خود را به‌طور کامل متوقف کنند که این موضوع معضل بیکاری را به‎دنبال خواهد داشت. بنابراین از تمام مسئولان و سیاست‌گذاران انتظار می‌رود ضمن درک شرایط موجود برای رفع این معضلات تلاش کنند.

بررسی روند صعود و نزول بهای آلومینیوم

سعید برزگر، کارشناس صنایع معدنی نیز در ارزیابی بازار جهانی آلومینیوم گفت: طی ماه‌های گذشته شاهد شدت‌گرفتن بهای فروش انواع فلزات در بورس فلزات لندن بودیم. هرچند آلومینیوم در رده فلزاتی بود که در برخی دوره‌های زمانی از این روند صعودی باز ماند یا این مسیر رو به رشد را با شدت کمتری پیمود.

وی در ادامه افزود: در این مدت فاکتورهای متعددی همچون روند رو به رشد تقاضای جهانی برای آلومینیوم، کاهش عرضه این محصول در بازار جهانی و تورم جهانی، زمینه رشد نرخ این فلز را در بورس فلزات لندن فراهم کردند. در همین حال، کنترل نسبی کرونا در بخش قابل‌توجهی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان با انجام واکسیناسیون و افزایش قابل‏توجه تقاضا برای مصرف آلومینیوم در صنایع گوناگونی همچون خودروسازی، بسته‌بندی و... نیز زمینه‌ساز رشد بهای این فلز نقره‌ای در بازارهای جهانی بود. اما در همین زمان شاهد سیگنال‌های منفی نیز بودیم که مانع رشد نرخ بودند و از مهم‌ترین آنها می‌توان به تصمیم روسیه مبنی بر وضع عوارض ۱۵ درصدی بر صادرات آلومینیوم این کشور اشاره کرد. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که این کشور ۶ درصد از عرضه جهانی آلومینیوم را دراختیار دارد؛ بنابراین وضع عوارض یادشده تأثیر بسزایی بر روند عرضه و قیمت‌گذاری این فلز نقره‌ای رنگ دارد. در ادامه همه‌گیری کرونا (ویروس ‌دلتا) در دنیا از دیگر مواردی است که می‌تواند منجر به تضعیف تقاضا و به‎دنبال آن رشد بیشتر بهای آلومینیوم در بازارهای جهانی شود.

برزگر در ادامه با اشاره به اقدام دولت چین درباره آزادسازی بخشی از ذخایر استراتژیک فلزات پایه از سوی دولت این کشور گفت: اداره ملی ذخایر غذایی و استراتژیک چین در نیمه ماه ژوئن در وب‌سایت خود اعلام کرد که مس، آلومینیوم و روی را برای شرکت‌های فرآوری و تولید غیرآهنی این کشور در آینده نزدیک ازطریق حراج عمومی آزاد می‌کند. این اقدام با هدف کنترل بازار فلزات و رشد کم‌سابقه قیمتی در این ماه‌ها اجرایی می‌شود و انتظار می‌رود زمینه تعدیل قیمت‌ها را فراهم سازد. وی در پایان تأکید کرد: علاوه بر تمام موارد یادشده شاخص دلار نیز در رده مهم‌ترین مواردی است که بر روند نرخ آلومینیوم اثرگذار است.

برزگر در ادامه تأکید کرد: بهای فروش آلومینیوم در بورس فلزات لندن به‌طور مستقیم بر نرخ فروش آن در بورس کالا اثرگذار است؛ با این وجود، نرخ ارز فاکتور مهم‌تر و اثرگذارتری بر روند قیمت‌گذاری این محصول به‎شمار می‌رود؛ بنابراین برای بررسی و پیش‌بینی شرایط خریدوفروش این فلز در بازار داخلی باید روند اقتصادی و بهای ارز را هم زیرنظر داشت و رصد کرد. وی در پایان با اشاره به قطعی‌های مداوم برق در یکی، دو ماه اخیر و احتمال تداوم آن در سایر روزهای گرم سال و حتی تکرار آن در سال‌های آینده گفت: تولید شمش آلومینیوم به‌ برق زیادی نیاز دارد؛ بنابراین در چنین شرایطی روند تولید این فلز و به‏دنبال آن روند تولید در سایر صنایع پایین‌دستی آن تحت‎تأثیر قرار خواهد گرفت. کما اینکه درحال‌حاضر نیز توسعه در برخی واحدهای بالادستی این صنعت متوقف ‌شده است. بدون تردید تداوم این شرایط در آینده نزدیک چالش‌های جدی برای فعالان صنعتی خواهد داشت.

سخن پایانی

میانگین بهای فروش آلومینیوم دقیقاً از یک سال گذشته تاکنون در بازار جهانی در مسیر رو به رشدی قرار گرفته و بیش از ۸۵۰ دلار افزایش یافته است. این رشد پس از دوره ابتدایی همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ و رکودی که بر عملکرد صنایع سایه افکند، حاصل شد؛ بنابراین می‌توان این‌طور اذعان کرد که تلاش اقتصادهای بزرگ جهان برای بهبود وضعیت اقتصادی، تزریق منابع مالی و ... بر این روند صعودی اثرگذار بوده است. جالب آنکه همچنان برخی تحلیلگران اعتقاد دارند این پایان کار نیست و حتی امکان رشد بیشتر بهای این فلز نقره‌ای نیز وجود دارد.

تعداد بازدید : 565

ثبت نظر

ارسال