Fa En پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 58 دقیقه

موافقت با افزایش دو میلیون تومانی وام خرید مسکن

موافقت با افزایش دو میلیون تومانی وام خرید مسکن

وام؛ بی تاثیر بر قیمت

پنجشنبه 18 فروردین 1390 ساعت 0:20

مسئولان وزارت مسکن در واکنش به افزایش وام خرید مسکن از 18 میلیون تومان به 20 میلیون تومان معتقدند که افزایش دو میلیون تومانی تاثیر چندانی بر بازار مسکن ندارد درحالی که در گذشته هرگونه افزایش وام خرید ممنوع اعلام شده بود.

پس از افزایش قیمت مسکن در سال 85، تسهیلات دهی از سوی بانک ها به شدت کاهش یافت و اغلب بانک ها از ارائه هرگونه وام یا تسیهلات به خصوص برای خرید خانه اجتناب کردند. این مورد اگر چه سبب شد که قیمت مسکن با افزایش بیشتری مواجه نشود اما در خصوص اجاره بها چندان کارساز نبود و مالکانی که از خرید و فروش ملک مایوس شده بودند را به سمت اجاره سوق داد.

اما نکته ای که در بسته سیاستی- نظارتی سال 90 به آن پرداخته شد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن بود که از 2 میلیون تومان به 20 میلیون تومان رسید. در واقع سپرده گذاران بانک مسکن می توانند پس از ابلاغ بسته جدید، وام 20 میلیون تومانی خرید مسکن را دریافت کنند.

افزایش وام خرید مسکن یکی از مواردی است که نگرانی هایی را درخصوص افزایش قیمت مسکن بوجود می آورد و اینکه دوباره سیر صعودی قیمت مسکن در سال 85 تکرار شود. اما برخی از کارشناسان هم معتقدند که وام خرید مسکن، مصرف کنندگان واقعی را وارد بازار مصرف می کند به همین جهت تاثیری بر افزایش قیمت ندارد.

معاون امور مسکن وساختمان وزارت مسکن و شهرسازی در گفتگو با مهر ضمن رد این موضوع که افزایش وام خرید مسکن بر قیمت مسکن تاثیر گذار است گفت: افزایش 10 درصدی وام خرید مسکن نمی تواند تاثیری بر افزایش قیمت مسکن داشته باشد.

ابوالفضل صومعلو افزود: این وام مربوط به افرادی است که با سپرده گذاری در بانک مسکن، از تسهیلات 20 میلیونی خرید مسکن استفاده می کنند بنابراین تاثیری بر قیمت مسکن ندارد.

در این رابطه رئیس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان هم در گفتگو با مهر با بیان اینکه هرگونه افزایش سقف وام خرید مسکن تاثیر منفی بربازار دارد گفت: افزایش تسهیلات برای خرید مسکن منجر به افزایش تقاضا در بازار می شود و اثرات منفی بر قیمت مسکن دارد.

سید محمود فاطمی عقدا افزود: اما افزایش 2 میلیون تومانی وام مسکن نمی تواند تاثیر زیادی بر بازار مسکن داشته باشد.

معاون وزیر مسکن وشهرسازی با بیان اینکه اتقاق سال  85 تکرار نخواهد شد تصریح کرد: اگر موضوع وام های خرید مانند گذشته باز شود و تسهیلات فراوان را به بازار عرضه کنند می تواند شرایط سال 85 تکرار شود که کاملا مغایر با سیاست های بازار مسکن است.

تعداد بازدید : 854

ثبت نظر

ارسال