Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 6 و 27 دقیقه

پل ادکنیر، پیشکسوت و صاحب‌نظر در آلومینیوم چین، برگزارکننده کنفرانس AZ چین:

معضل انرژی چین تنها به موضع‌گیری اشتباه این کشور باز می‌گردد

معضل انرژي چين تنها به موضع‌گيري اشتباه اين كشور باز مي‌گردد

باشگاه آلومینیوم: پل ادکینز، مدیر و مؤسس گروه AZ چین، با بیش از 30 سال سابقه فعالیت در صنعت آلومینیوم (شامل 13 سال فعالیت در آلکوا، 4 سال در واحد ذوب توماگو و 3 سال در واحد ذوب آلکان استرالیا)، یکی از پیشکسوتان صنعت آلومینیوم و صاحب‌نظر در آلومینیوم چین محسوب می‌شود.

شنبه 4 دی 1400 ساعت 11:11

باشگاه آلومینیوم- شرکت AZ، شرکتی مشاوره‌ای است که بر صنعت آلومینیوم چین و جهان متمرکز شده است. مصاحبه‌ای با پل ادکینز شده که گزیده‌ای از این مصاحبه را در ادامه می‌خوانیم:

  • با توجه به کنفرانس AZ چین که از تاریخ 18-16 نوامبر (27-25 آبان‌ماه 1400) با شعار "آنسوی افق" برگزار شد، شما چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟

کنفرانس رخدادی است که در آن همه ما گامی به عقب برمی‌داریم و جدا از هیاهوی اطرافمان بهتر و دقیق‌تر به رخدادها نگاه می‌کنیم.

با توجه به بیانیه‌ زی‌جین پینگ، ‌رئیس‌جمهور چین،‌ مبنی بر به حداقل رساندن ضایعات کربنی صنایع فلزی تا سال 2030، ما احساس کردیم که سال 2030 افق روشنی برای اهداف ما خواهد بود.

چالش‌های صنعت آلومینیوم در سال‌های پیش‌رو بالاست،‌ لذا جهت‌گیری درست و صحیح بااهمیت خواهد بود.

  • چرا شرکت AZ چین درباره "تماماً سبز" شدن صنعت آلومینیوم تردید دارد؟

60 درصد ضایعات کربنی در بیشتر واحدهای ذوب در نیروگاه سوخت زغال‌سنگ تولید می‌شود. خوب کاهش آلاینده‌های پرفلئورینی PFC یا استفاده از تکنولوژی آند خنثی، کمک بسیاری به کاهش آلاینده در فرآیند ذوب می‌کند اما در نیروگاه تولید انرژی، با استفاده از این روش‌ها، کاهش آلاینده نخواهیم داشت.

درواقع در میان کشورهای جهان تنها چین ظرفیت ذوب خود را به نقاطی که انرژی "سبز" وجود دارد، ‌انتقال داده است.

ما در کنفرانس نوامبر، بخش مهمی را به آلومینیوم سبز اختصاص دادیم. برای مثال می‌توان به سخنرانی‌ها متعددی اشاره نمود که مختص چشم‌انداز آلومینیوم سبز تا سال 2050 بود.

  • سرفصل‌های اصلی کنفرانس را بفرمایید؟

این کنفرانس با سخنرانی متیو گریفین (Mathew Griffin) از World-renowned Futurist به‌عنوان سخنگوی کلیدی آغاز شد. گریفین در رابطه با چشم‌انداز جهان در آینده سخنرانی کرد و در رابطه با مقابله خودروهای الکتریکی و هیدروژنی توضیحاتی ارائه داد که در مبحث خودروها، مصرف آلومینیوم به‌عنوان فلز آینده مورد توجه قرار گرفت.

پس از سخنرانی گریفین، مباحثی در زمینه آلومینیوم سبز، ظرفیت 45 میلیون تنی تولید آلومینیوم در چین، تولید آلومینا، صنایع پایین‌دستی و بازیافت فلز آلومینیوم ارائه گردید.

همچنین در بخش کربن، تأمین پترولیوم کک مازاد در جهان مطرح شد و در کنار همه‌ی مباحث مطرح‌شده، مجمع سالانه CPC برگزار گردید.

  • صنعت آلومینیوم چین چگونه با معضل تأمین انرژی مقابله می‌کند؟

به‌نظر شما کارشناسان حاضر در کنفرانس توانستند راه‌حل بلندمدتی برای این معضل ارائه دهند؟

به‌نظر من معضل انرژی چین درحال‌حاضر حاصل سیاست‌گذاری اشتباه این کشور است. با برگزاری المپیک زمستانی پکن، به‌نظر می‌رسد که وضعیت تأمین زغال‌سنگ بهبود یابد. البته این مشکل همچنان تداوم خواهد داشت.

مهم‌ترین بخشی که بر این سیاست‌گذاری مؤثر خواهد بود، راه‌اندازی ظرفیت جدید و یا جایگزین‌سازی خطوط تولیدی قدیمی است که قرار بود طی سه‌ماهه پایانی سال 2021 صورت پذیرد اما متأسفانه 6-3 ماه به تعویق افتاده است.

البته به‌نظر من مشکلات کوتاه‌مدت بوجود آمده در صنعت آلومینیوم چین بر تصمیمات بلندمدت این کشور در زمینه کاهش آلاینده، مؤثر نخواهد بود.

بزرگترین چشم‌انداز صنعت آلومینیوم، دست‌یابی به اهداف بلندمدت 2030 است که بسیار بااهمیت‌تر از اتفاقات کوتاه‌مدت است.

  • نظر شما در رابطه با آینده صنعت آلومینیوم چین با درنظرگرفتن هدف کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی تا سال 2030، چیست؟

به‌نظر من آینده صنعت آلومینیوم چین بسیار روشن است و پیش‌بینی می‌شود مجموعه AZ تا سال 2030، 5-4 میلیون تن به ظرفیت تولید آلومینیوم سبز چین بیفزاید.

درنهایت پیش‌بینی می‌کنیم تا سال 2030، ظرفیت تولید آلومینیوم سبز در چین به 8.5 میلیون تن افزایش یابد. ازطرفی به‌دلیل افزایش تقاضای روزافزون برای آلومینیوم سبز در جهان، چین 50 درصد از تولید آلومینیوم سبز کل جهان را دردست خواهد داشت. با توجه به تعریف پرمیوم برای "آلومینیوم سبز"، این تولید در اولویت تقاضای بازار قرار خواهد گرفت.

  • مهمترین موضوعاتی که در این کنفرانس در زمینه آلومینیوم در جهان (به‌جز چین) مطرح شد را بفرمایید.

تمامی موضوعات مطرح‌شده در رابطه با صنعت جهانی آلومینیوم بوده است، اما باید درنظر گرفت که چین 60 درصد از کل تولید آلومینیوم اولیه جهان را دردست دارد. لذا طبیعتاً تمرکز کنفرانس برروی عملکرد آتی چین در بازار آلومینیوم خواهد بود. برای مثال، ظرفیت تولید 45 میلیون تنی چین بر تولید سایر کشورهای تأثیر‌گذار خواهد بود.

به‌نظر می‌رسد چین برای خرید کک آند یا آند خنثی با سایر کشورها رقابت کند.

  • به‌نظر شما میزان موفقیت AZ چین چه میزان است؟

بسیاری از مؤسسات و شرکت‌ها برگزاری کنفرانس را به‌عنوان راهکاری برای درآمدزایی می‌دانند ولی ما در AZ چین سعی داریم جدا از درآمدزایی، به آنالیز بازار و ارائه چشم‌اندازی روشن در زمینه بازار آلومینیوم بپردازیم. آنچه برای ما اهمیت دارد، خواسته و تقاضای شرکت‌کنندگان و برآورد خواسته‌های آنهاست.

در این کنفرانس 43 کارشناس در زمینه‌های مختلف صنعت آلومینیوم حضور داشتند که جوابگوی سؤالات متداول شرکت‌کنندگان بودند. این کارشناسان از گینه، کانادا، نیوزیلند، انگلستان، ایالات‌متحده،‌ سوئد، خاورمیانه، هند و به‌خصوص چین در این کنفرانس حضور داشتند.

تعداد بازدید : 711

ثبت نظر

ارسال