Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 24 دقیقه

معرفی 10 تولیدکننده برتر بوکسیت جهان در سال 2022

معرفي 10 توليدكننده برتر بوكسيت جهان در سال 2022

باشگاه آلومینیوم: در دنیای صنایع معدنی، بوکسیت نقشی مهم و کلیدی ایفا می‌کند چراکه این ماده اولیه در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. با توجه به اهمیت بوکسیت در تولید ماده اولیه‌ای نظیر آلومینا، کشورهایی که دارای منابع این ماده اولیه هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

دوشنبه 5 تیر 1402 ساعت 11:14

به گزارش باشگاه آلومینیوم، جمع‌آوری اطلاعات اولیه در رابطه با میزان تولید بوکسیت هر کشور در ماه‌های نخست سال 2023 صورت گرفته است لذا می‌توان گفت که از نظر آماری، اعداد ذکرشده در این گزارش دقیق است. براساس این گزارش 10 تولیدکننده برتر بوکسیت طی سال 2022 به قرار ذیل می‌باشند:

  • استرالیا:

قاره استرالیا در سال 2022 موفق به تولید 100 میلیون تن بوکسیت گردید. این قاره بزرگترین تولیدکننده بوکسیت در جهان محسوب می‌شود. استرالیا پس از چین صاحب بزرگترین بازار آلومینا در جهان است و جهت تولید این میزان آلومینا، کاملاً به منابع بوکسیتی خود وابسته است.

در سال 2022 تولید بوکسیت استرالیا به 100 میلیون تن افزایش یافت که عمدتاً به سرمایه‌گذاری‌های متعدد این منطقه در صنعت و معدن باز می‌گردد. سازمان زمین‌شناسی ایالات‌متحده (USGS) میزان منابع بوکسیتی موجود در استرالیا را 5 میلیارد تن برآورد می‌کند لذا پیش‌بینی می‌گردد که در آینده نیز شاهد تولید قابل‌توجه این ماده اولیه باشیم. شایان ذکر است که جهت تدوام تولید بوکسیت با نرخ صعودی ضروری است که زیرساخت‌های تولیدی در این کشور بهبود یابد. برای مثال بهبود تجهیزات استخراج از ملزومات افزایش تولید خواهد بود.

  • چین:

چین پس از استرالیا با تولید 90 میلیون تن بوکسیت طی سال گذشته، به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ این ماده اولیه در جهان شناخته می‌شود.

درحال‌حاضر چین دومین تولیدکننده بزرگ بوکسیت در جهان محسوب می‌شود. البته گینه منابع عظیم‌تری نسبت به چین دارد اما گینه با توجه به مشکلات زیرساختی و سیاسی موجود، امکان بهره‌برداری از این منابع را ندارد.

طی سال‌های اخیر چین توانسته با تحقیق بسیار و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن، میزان تولید بوکسیت خود را افزایش داده و لذا صنعت آلومینای خود را نیز ارتقاء بخشد.

  • گینه:

گینه با تولید 86 میلیون تن بوکسیت در سال پس از چین مقام سوم تولید را به خود اختصاص داده است. با توجه به منابع 7.4 میلیارد تنی این کشور، به‌علت استخراج بالا از منابع، حجم بیشتر این منابع استخراج شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

گینه صاحب بزرگترین منابع بوکسیت در جهان است و همزمان به‌عنوان بزرگترین صادرکننده این ماده اولیه شناخته می‌شود. بیشترین سهم بوکسیت گینه به چین صادر می‌شود.

  • اوکراین:

کشور اوکراین در سال 2022، 42 میلیون تن بوکسیت تولید کرد. علیرغم اینکه جنگ میان روسیه و اوکراین تأثیر ناگواری بر صنعت و معدن این کشور گذاشته، ولی معادن بوکسیت این کشور طی سال 2022 عملکرد رو به رشدی داشته‌اند و درواقع می‌توان گفت جنگ برروی صنعت بوکسیت این کشور تأثیرگذار نبوده است.

با این حساب حتی هم‌اکنون اوکراین به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر صنعت بوکسیت شناخته می‌شوند.

  • برزیل:

برزیل صاحب یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات معدنی است و لذا می‌توان گفت که به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای معدنی محسوب می‌شود. طی سال 2022، این کشور 33 میلیون تن بوکسیت تولید کرد و با توجه به محدودیت تولید آلومینا در این کشور، در سال 2022 به‌عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان بوکسیت در جهان شناخته شد. منابع بوکسیت برزیل 2.7 میلیارد تن برآورد می‌شود که به‌نظر نمی‌رسد به این زودی به پایان رسد چراکه این کشور از روش‌های استاندارد و درست جهت استخراج استفاده می‌کند.

  • اندونزی:

اندونزی توانست در سال 2022 با تولید 21 میلیون تن بوکسیت در میان بزرگترین تولیدکنندگان بوکسیت در جهان قرار گیرد. این میزان تولید تنها بخشی از پتانسیل تولید بوکسیت این کشور است چراکه اندونزی هم زیرساخت مناسب استخراج را دارد و هم اینکه از منابع غنی بوکسیتی برخوردار است. درحال‌حاضر میزان منابع بوکسیتی اندونزی 1 میلیارد تن برآورد می‌شود که به‌عنوان یکی از بزرگترین منابع معدنی بوکسیت در جهان شناخته می‌شود.

این منابع عظیم گواه آنست که این کشور حضور بلندمدت در صنعت تولید بوکسیت خواهد داشت.

  • هند:

هند در سال 2022 تولید 17 میلیون تن بوکسیت را در کارنامه صنعت و معدن خود به ثبت رسانید. این رقم تنها معرف بخش کوچکی از منابع عظیم بوکسیت موجود در این کشور است. میزان منابع بوکسیتی هند حدوداً 660 میلیون تن برآورد می‌گردد که با این حساب به‌نظر می‌رسد با دردست داشتن زیرساخت مناسب، این کشور بتواند در آینده‌ای نزدیک به‌عنوان یکی از ستون‌های اصلی صنعت بوکسیت در جهان شناخته می‌شود.

  • سیرالئون:

در سال 2022 سیرالئون با تولید 13.4 میلیون تن بوکسیت، هشتمین تولیدکننده بزرگ جهان شناخته شد. علیرغم اینکه هنوز بخش معدن به‌خصوص معادن بوکسیتی این منطقه خام هستند اما چشم‌انداز رشد معدنی در این ناحیه بسیار بالاست چراکه صاحب جدیدترین روش‌های استخراج و باکیفیت‌ترین تجهیزات است.

  • ترکیه:

تولید بوکسیت ترکیه در سال 2022 به 13 میلیون تن افزایش داشته است که نشان‌دهنده افزایش قابل‌توجهی نسبت به سال‌های قبل از آن بوده است. این رشد قابل‌توجه را می‌توان به منابع غنی بوکسیتی موجود در این کشور و تمرکز دولت ترکیه بر گسترش صنعت معدن، مرتبط دانست.

10- روسیه:

در سال 2022 روسیه 5 میلیون تن بوکسیت تولید کرد. البته این رقم تنها معرف بخش کوچکی از منابع 500 میلیون تنی بوکسیت این کشور است.

به‌نظر می‌رسد که تولید بوکسیت روسیه تا بلندمدت تداوم داشته باشد که علت آن اختلاف زیاد میان حجم تولید بوکسیت و منابع بوکسیتی موجود در این کشور است.

جمع‌بندی کلی نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر بوکسیت به‌عنوان یک ماده اولیه حیاتی و اصلی در صنعت کاربرد داشته است. آلومینای تولیدشده از بوکسیت به‌عنوان ماده اولیه تولید آلومینیوم شناخته می‌شود.

از صنعت هوا-فضا و ساختمان گرفته تا صنعت خودروسازی و صنایع خانگی، آلومینیوم به‌عنوان ماده اولیه ضروری شناخته می‌شود و کاربردهای فراوانی دارد؛ لذا بوکسیت به‌عنوان ماده اولیه تولید آلومینیوم ارزشی روزافزون خواهد داشت.

تعداد بازدید : 1450

ثبت نظر

ارسال