Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 38 دقیقه

مرگ صنعت، با صدور خلق‌الساعه بخشنامه‌ها!

مرگ صنعت، با صدور خلق‌الساعه بخشنامه‌ها!

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت فن‌آوری ذوب گلپایگان گفت: رکود بازار و بی‌ثباتی قیمتی، نتیجه آن است که مسئولان صنعتی کشور، سیاست‌های نادرستی را بدون درنظر گرفتن عواقب آن، تبیین می‌کنند و در این شرایط که صنایع فلزی کشور با تحریم‌های سنگینی مواجه است، معضلات بخش تولید را دوچندان می‌کنند.

پنجشنبه 25 دی 1399 ساعت 22:54

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم، امیرعباس مهدوی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: شرکت فن‌آوری ذوب گلپایگان با ظرفیت تولید سالانه 17 هزار تن شمش آلیاژی آلومینیومی درحال فعالیت است که البته به‌دلیل شرایط نابسامان به‌وجود آمده و عدم ثبات در بازار، این روزها کمتر از این عدد، محصول تولید می‌کند. با این وجود تا به حال دست از تولید نکشیده و توانسته‌ایم کیفیت محصولات خود را حفظ کنیم. در شرایطی که بازار راکد است، برای اینکه متحمل ضرر زیادی نشویم و بتوانیم کارکنان خود را حفظ کنیم، با احتیاط فرآیند تولید و فروش محصول را پیگیری می‌کنیم.

افزایش قیمت، کاهش خرید

مدیرعامل شرکت فن‌آوری ذوب گلپایگان مطرح کرد: ماده اولیه مورد استفاده در این شرکت، شمش ضایعاتی آلومینیومی است که عمدتاً از کشور عراق تأمین می‌شود. دو چالشی که در این خصوص با آن مواجه هستیم، یکی، محدودیت‌های وارداتی بوده که توسط دولت لحاظ شده است و دیگری، خرید ماده اولیه به واحد دلار و فروش ریالی محصول است. با توجه به اینکه نرخ ارز با نوسانات زیادی روبه‌رو است، نمی‌توانیم هیچگونه برنامه‌ریزی برای فروش و قیمت‌گذاری محصولات خود داشته باشیم و این امر هر لحظه شرکت را درمعرض ضررهای سنگین قرار می‌دهد. علاوه ‌بر این، نوسانات قیمتی گاهی موجب کاهش شدید تقاضا نیز می‌شود. اگر در این شرایط، با محدودیت‌های صادراتی ناشی از تحریم و همچنین موانع قانونی که در این زمینه وجود دارد، مواجه نبودیم، می‌توانستیم محصولات خود را به واحد دلار صادر کنیم و ریسک فروش را کاهش دهیم.

وی در ادامه مطرح کرد: عمده مشتریان شمش‌های آلیاژی آلومینیوم مجموعه ذوب گلپایگان، شرکت‌های تولیدکننده قطعات آلومینیومی خودرویی و غیرخودرویی هستند که درواقع، مواد اولیه موردنیاز خود را از شرکت ما تأمین می‌کنند.

تحریم‌های خارجی، بخشنامه‌های داخلی

مهدوی درخصوص عدم وجود نظم و ثبات آرامش در بازار، تصریح کرد: زمانی‌که مدیران و متولیان امور کشور، سیاست‌های بدون منطقی را تبیین می‌کنند و به عواقب آن نمی‌اندیشند، نتیجه‌ آن رکود بازار و بی‌ثباتی قیمتی می‌شود. هیچ زمانی صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه به کمک بخش تولید نیامده و تنها تولیدکننده را با خسارت‌های سنگین مواجه کرده است. علاوه بر این، هر روزه تحریم‌های متنوعی علیه ایران و به‌خصوص صنایع فلزی آن اعمال می‌شود که این امر شرایط را برای صنعتگران به‌شدت سخت کرده است.

واردات ضایعات آلومینیومی

مهدوی در ارتباط با وضعیت بازار ضایعات، تصریح کرد: در ایران موجودی ضایعات در بازار همیشه دچار کمبود بوده است و از کشور عراق شمش ضایعاتی وارد شده و در دسترس تولیدی‌های شمش آلیاژی آلومینیومی قرار می‌گیرد. نکته قابل ذکر این است که این ضایعات به‌صورت دلاری خریداری شده و به‌صورت ریالی به مشتری تحویل می‌شود که این موجب دوچندان شدن نوسانات قیمتی ضایعات و کاهش نقدینگی مصرف‌کنندگان می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه شرکت فن‌آوری ذوب گلپایگان چه برنامه توسعه‌ای را در دستورکار دارد، گفت: درحال‌حاضر با توجه به شرایط موجود، برنامه خاصی برای توسعه بخش تولید نداریم اما فضایی را برای انبارکردن مواد اولیه وارداتی درنظر گرفته‌ایم که مراحل ساخت و انجام اموری اداری آن در جریان است.

تعداد بازدید : 2457

ثبت نظر

ارسال