Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 19 و 30 دقیقه

مدیرعامل آلومینای ایران:

محدودیت‌های انرژی کار را بسیار دشوار کرده است

محدودیت‌های انرژی کار را بسیار دشوار کرده است

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت آلومینای ایران از افزایش حفاری اکتشافی به بیش از ١١ هزار متر در سال خبر داد و گفت: در شرایط فعلی محدودیت‌های اعمالی برای صنایع کشور در مصرف گاز، تولید را بسیار دشوار کرده است.

سه شنبه 4 بهمن 1401 ساعت 11:35

به گزارش باشگاه آلومینیوم، دوشنبه 3 بهمن ماه 1401 نهمین همایش بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران با همت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با حضور تعدادی از شرکت‌های بزرگ معدنی در محل کتابخانه ملی برگزار شد.

در ابتدای این همایش،  غلامرضا ملاطاهری- دبیر همایش مذکور- ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بهره‌وری رکن اصلی اقتصاد مقاومتی است و نکته مهم در این زمینه ایجاد فرهنگ بهره‌وری است، اظهار کرد:  در حالیکه طی ١٠ سال گذشته شاخص بهره‌وری کشور منفی یک درصد بوده است، در یک سال گذشته این روند مثبت شده است.  در برنامه ششم توسعه اقتصادی در دولت سیزدهم، ۳.۵ درصد از رشد اقتصادی کشور از محل بهره‌وری است.

وی با بیان اینکه برای رشد اقتصادی نیازمند رشد سرمایه‌گذاری هستیم، گفت: با وجود تحریم‌ها بایستی به سرمایه‌ها و ظرفیت‌های موجود برای رشد سرمایه‌گذاری اتکا کنیم. توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و توانمندی‌سازی این حوزه، در سازمان‌های توسعه‌ای برای افزایش بهره‌وری برنامه‌هایی تعریف شده و در بخش توانمندسازی نیز توسعه پژوهش‌های کاربردی، توسعه فناوری و بهبود بهره‌وری تعریف شده است.

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو، هدف از اجرای فرآیند بهره‌وری را تشویق بنگاه‌ها برای عملیات خودارزیابی و شناسایی نقاط قوت، ایجاد فضای لازم برای تبادل تجربه‌های موفق بنگاه‌ها، ایجاد فضای رقابتی به منظور ارتقای بهره‌وری و شناسایی و برجسته نمودن موفقیت شرکت‌ها خواند.

در ادامه این برنامه،  تورج زارع-مدیرعامل شرکت آلومینای ایران- اظهار کرد: از سال ١٣٨١ که شرکت آلومینای ایران راه‌اندازی شد، خلق بالاترین ارزش افزوده در تولید آلومینا و آلومینیوم هدف شرکت بوده و هست.  طی سال‌های اخیر شرکت آلومینا از تولید صرفاً یک محصول، به توسعه در تمام جنبه‌های صنعتی، اقتصادی و اجتماعی تغییر یافته است،  اما در شرایط موجود، محدودیت‌های انرژی، تولید را بسیار دشوار کرده است.

وی افزود: اکتشافات جزو اولویت‌های اصلی شرکت آلومینای ایران است؛  بهره‌برداری از کارخانه تولید شمش آلومینیوم منجر به دستیابی به منابع قابل اتکای بوکسیت به گونه‌ای شده است که حفاری اکتشافی از حدود میانگین سالانه ۴٠٠٠ متر تا پیش از سال ١٣۹۳ به بیش از ١١ هزار متر افزایش یافته و طی سال‌های اخیر، پنج پروانه بهره‌برداری در یزد، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد به نام شرکت آلومینای ایران ثبت شده است.  

مدیرعامل آلومینای ایران تاکید کرد: بهره‌وری نتیجه انجام درست کار است.  در حقیقت ترکیب مناسب کارایی و اثر بخشی منجر به بهره‌وری می‌شود.  موفقیت مجتمع آلومینای ایران حاصل تدوین مناسب استراتژی و اهداف توسعه‌ای و مدیریت صحیح منابع در کنار تلاش، تعهد و همدلی کارکنان بوده است.

زارع خاطرنشان کرد: اقدامات شرکت از منظر بهره‌وری شامل اقدامات در جهت افزایش ارزش‌افزوده، ارتقا بهره‌وری سرمایه و ارتقا بهره‌وری مواد، ارتقا بهره‌وری انرژی، ارتقا بهره‌وری سرمایه‌های انسانی و اهتمام به صیانت از محیط زیست است.

 همچنین اقدامات شرکت در جهت افزایش ارزش‌افزوده شامل؛ بهره‌برداری از کارخانه شمش آلومینیوم، اجرای طرح تولید هیدرات ویژه، طرح واحد فرآوری کربنات سدیم و کربنات کلسیم و فاز دوم تولید آلومینا بوده است.

در ادامه این مراسم خدایار کریم نژاد- مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران- در نهمین همایش بهره‌وری معادن و صنایع معدنی، ضمن اشاره به اینکه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) از سال ۱۳۹۴ با اجرای استراتژی برون‌سپاری و واگذاری شرکت‌ها و استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های بخش خصوصی در فعالیت‌های معدنی، روند رو به رشدی داشته است؛ گفت: با این اقدام، دو نتیجه مهم شامل افزایش تولید و اشتغال رخ داده است. به عنوان مثال، میزان تولید مجتمع‌ نخلک از حدود ٢٠٠٠ تن به ۱۰ هزار تن و تولید مجتمع فروکروم سبزوار از حدود ٨٠٠٠ تن به حدود ۳۰ هزار تن تا پایان امسال می رسد. همچنین در بخش اشتغال، مجتمع نخلک از ۱۴۰ نفر به ۵۰۰ نفر و مجتمع فروکروم جغتای از ۱۴۵ نفر به ۴۰۰ نفر رسیده است.

وی افزود: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی طی پنج سال گذشته، ۳۵۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام داده که به ۳۲ گواهی کشف منتهی شده است. به‌ عنوان نمونه اکتشاف تنها یک معدن پلی‌متال (طلا و مس) در خراسان جنوبی به ۶۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی دست یافته‌ایم یا معدن مس جانجا با ۸۷ هزار متر حفاری یک معدن در کلاس جهانی است که دارای ۶۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی است و ۵ شرکت بزرگ در این حوزه در این معدن مشارکت دارند. شرکت ایمپاسکو در ۲۷ استان کشور فعالیت‌های معدنی در حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری در دست اقدام دارد.

 مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اعلام کرد: در چشم‌انداز ۱۴۰۴ تولید ۷۲ میلیون تن هدف تعیین شده است. با توجه به استراتژی‌هایی که در این شرکت تعریف شده می‌توانیم گام‌های موثری در توسعه اقتصادی کشور برداریم.

 بهبود ۳۰ درصدی بهره‌وری با هوشمندسازی

در این همایش، وجیه‌الله جعفری- رئیس هیات عامل ایمیدرو- اظهار کرد: شرکت‌ها برای حفظ تولید و توسعه در شرایط شدید رقابت، ناگزیر به افزایش بهره‌وری هستند. ایمیدرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای بالادستی، موضوع هوشمندی معادن و صنایع معدنی را در برنامه دارد و تاکنون در راستای پیاده‌سازی انقلاب صنعتی نسل چهارم هوشمندی معادن و صنایع معدنی، اهداف، سیاست‌ها و راهبردها را مشخص کرده است که با عملیاتی شدن این برنامه، شرکت‌ها می‌توانند بهره‌وری را ۳۰ درصد افزایش دهند.

وی ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری پیش از این ایمیدرو در طرح های توسعه‌ای به طور مستقیم، گفت: این سازمان اکنون بستر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را فراهم و در این زمینه، سه اولویت شامل پژوهش و فناوری، اکتشاف و توسعه زیرساخت ها را دنبال می‌کند. ایمیدرو در سال‌های اخیر با بسترسازی، بیش از ۹ میلیارد دلار سرمایه بخش خصوصی را جذب کرده که در طرح‌های توسعه ای مرتبط در حال اجراست.

۲۷ میلیارد دلار ذخیر معدنی قابل تبدیل به محصول

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: اکنون ۲۷ میلیارد دلار ذخیره برجا (ذخیره قطعی قابل تبدیل به محصول) وجود دارد که در حال ایجاد زمینه حضور بخش خصوصی برای فرآوری این مواد معدنی هستیم. ما در حال پیگیری توسعه اکتشاف و فرآوری عناصر استراتژیک و مورد نیاز کشور (۱۳ عنصر) هستیم تا بتوانیم علاوه بر تامین نیازهای کشور، از واردات این مواد و خروج ارز جلوگیری کنیم.

منبع:‌ایسنا

تعداد بازدید : 3091

ثبت نظر

ارسال