Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 6 دقیقه

متنوع‌سازی سبد محصولات، میان‌بری در مسیر توسعه

متنوع‌سازی سبد محصولات، میان‌بری در مسیر توسعه

باشگاه آلومینیوم: یک تولیدکننده ظروف آلومینیومی گفت: با توجه به رقابت تنگاتنگی که میان کسب‌و‌کارها به وجود آمده است، تولیدکنندگان باید در کنار کیفیت و قیمت، توسعه سبد محصولات را نیز در اولویت قرار دهند. بی‌شک با متنوع‌سازی سبد محصولات، بازارهای هدف واحدهای تولیدی گسترش می‌‎یابد و این مسئله افزایش میزان فروش آن‌ها را به دنبال دارد.

پنجشنبه 12 بهمن 1402 ساعت 10:24

به گزارش باشگاه آلومینیوم، امیرحسین کاظمی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین بیان کرد: در هفته اخیر قیمت آلومینیوم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده که همین مسئله باعث شده است تا تامین‌کنندگان مواد اولیه، تمایلی به فروش شمش آلومینیوم نداشته باشند. باید گفت که نوسان قیمت‌ها و شرایط تورمی موجب برهم خوردن تعادل بازار می‌شود. در برخی موارد، فروشندگان آلومینیوم به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و مواد اولیه را در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌‎دهند، این در حالی است که تولیدکنندگان بهای خرید آلومینیوم را به طور کامل پرداخت کرده‌اند و فروشندگان به دلیل نوسان قیمت‌ها محصول را تحویل نمی‌دهند. لازم به ذکر است که با توجه به وضعیت بازار، امکان خرید آلومینیوم تنها به صورت نقدی برای مشتریان وجود دارد، به شکلی که پس از تحویل آلومینیوم، وجه آن به حساب فروشندگان واریز می‌شود اما با این شرایط هم تامین‌کنندگان، به طور کامل مواد اولیه را در اختیار واحدهای تولیدی قرار نمی‌دهند و اعلام می‌کنند که برای تحویل کامل بار باید هزینه بیشتری پرداخت شود. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که در زمان رکود بازار، فروشندگان آلومینیوم تمایل زیادی به فروش دارند و با تولیدکنندگان همکاری می‌کنند اما با نوسان قیمت‌ها، شرایط دستخوش تغییرات زیادی شده و آلومینیوم در بازار عرضه نمی‌شود.

وی با اشاره به عوامل تاثیر‌گذار بر قیمت‌ها، عنوان کرد: دلایل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی و سیاسی و میزان تقاضا برای آلومینیوم بر روی قیمت‌ها تاثیر‌گذار هستند؛ به عنوان مثال با نوسان نرخ ارز و یا تغییر قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، بهای آن در کشور نیز تغییر می‌کند. اگرچه در برخی مواقع شاهد بودیم که پس از افزایش قیمت‌ها، تب بازار فروکش کرده و قیمت آلومینیوم روند نزولی به خود گرفته است اما اکنون قیمت این فلز در مسیر صعود قرار دارد، به طوری که قیمت آلومینیوم در حال حاضر از مرز ۱۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عبور کرده است و ما پیش‌بینی می‌کنیم که این روند افزایشی همچنان ادامه پیدا کند. در حالی که در ماه‌های پایانی سال گذشته، قیمت آلومینیوم ۱۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود و بعد از دو ماه وارد مدار نزولی شد و قیمت آن تا ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم کاهش یافت.

سرمازدگی بازار مصرف

این فعال صنعت آلومینیوم در خصوص شرایط بازار مصرف، اظهار داشت: در سال جاری وضعیت بازار مصرف نسبت به سال‌های گذشته چندان تعریفی ندارد و تولیدکنندگان از ابتدای سال شاهد رکود شدید آن هستند؛ در حالی که در گذشته این شرایط برای مدت محدودی به وجود می‌آمد و مجددا بازار از رونق خوبی برخوردار می‌شد. لازم به ذکر است که بروز شرایط تورمی در سال‌های گذشته یکی از دلایل هجوم خریداران و افزایش تمایل آن‌‌ها به خرید بوده است. نگرانی مشتریان از صعود بیشتر قیمت‌ها، باعث رونق بازار در چند سال اخیر شده است اما در سال ۱۴۰۲، شاهد رکود تورمی در بازار هستیم. البته این مجموعه به دلیل تولید محصولات باکیفیت و شهرت برند خود، از شرایط مناسبی برخوردار بوده است. در این میان باید این مسئله را در نظر داشت که شرایط تورمی، تنها تاثیرات مثبت به همراه ندارد زیرا علاوه بر رونق بازار مصرف، سبب افزایش قیمت آلومینیوم نیز می‌شود. زمانی که قیمت مواد اولیه روند صعودی به خود بگیرد، تولیدکنندگان با مشکلاتی در زمینه خرید آلومینیوم مواجه خواهند شد.

کاظمی در رابطه با محصولات و برند این مجموعه، توضیح داد: ما در این مجموعه مشغول به تولید ظروف تفلون با روش‌های دایکست، فورج و کششی هستیم. یکی از راهبردهایی که برای مطرح کردن برند خود اتخاذ کرده‌ایم، تولید محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب است؛ به همین دلیل حفظ قیمت رقابتی در بازار و تولید ظروف مرغوب همواره در دستور کار ما قرار دارد. لازم به ذکر است که اگرچه ما بخش عمده توان خود را، بیش از تبلیغات، در این زمینه متمرکز کرده‌ایم، اما این مسئله باعث نشده است که از توسعه بازارهای خود غافل شویم. در چند سال اخیر محصولات تولیدی این مجموعه در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای عرضه می‌شوند که این مسئله تاثیر مثبتی بر میزان فروش داشته است. این بستر در مقایسه با سایر بازارها، از طرفی امکان انجام فرایند فروش با مناسب‌ترین و بهترین قیمت را فراهم می‌کند و از طرف دیگر برای مصرف‌کنندگان این امکان را ایجاد می‌کند که با مقایسه قیمت و کیفیت برندهای مختلف، مناسب‌ترین محصول را انتخاب کنند. یکی از مزیت‌های دیگر عرضه محصولات در فروشگاه زنجیره‌ای، فروش مستمر محصولات است؛ در حالی که فروش محصولات در بازارهای دیگر به صورت مقطعی انجام می‌شود و تولیدکنندگان در برخی از ماه‌ها با افزایش یا کاهش حجم سفارشات مواجه می‌شوند.

متنوع‌سازی، رمز موفقیت تولیدکنندگان

وی در پاسخ به این سوال که با افزایش رقابت میان کسب‌و‌کارها متنوع‌سازی سبد محصولات چه اهمیتی دارد، ابراز کرد: پس از کیفیت و قیمت، متنوع‌سازی سبد محصولات یکی از موارد مهمی است که باید در اولویت تولیدکنندگان قرار بگیرد. خوشبختانه ما برخلاف سایر واحدهای تولیدی، محصولاتی در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌کنیم که همین مسئله مزیتی برای این مجموعه به شمار می‌آید؛ علاوه‌براین، سعی می‌کنیم تا با بومی‌سازی محصولات خارجی بر اساس نیاز مشتریان داخلی، سبد محصولات خود را توسعه دهیم و ظروف جدیدی را به بازار مصرف عرضه کنیم. لازم به ذکر است که محصولات تولیدی این مجموعه علاوه ‌بر بازارهای داخلی، در بازارهای کشورهای افغانستان و لبنان نیز به فروش می‌ر‌سند؛ همچنین به صورت مقطعی صادرات ظروف تفلون به کشورهای اتریش، قطر، ارمنستان و روسیه انجام می‌شود و ما به دنبال توسعه هرچه بیشتر بازارهای هدف خود هستیم. البته برخی از مشکلات داخلی باعث شده است که تولیدکنندگان چینی و ترکیه‌ای نسبت به تولیدکنندگان ایرانی حضور پررنگ‌تری را در بازارهای صادراتی داشته باشند؛ علت موفقیت تولیدکنندگان این کشورها، تولید محصولاتی با قیمت رقابتی است. محصولات ایرانی در مقایسه با کالاهای خارجی از کیفیت و هزینه تولید مناسبی برخوردار هستند و تنها دلیلی که باعث افزایش قیمت تمام شده ظروف ایرانی می‌شود، هزینه‌های جانبی است که تولیدکنندگان کشور ملزم به پرداخت آن‌ هستند.

این فعال صنعت آلومینیوم در رابطه با روش‌های تولید ظروف تفلون، گفت: پیش‌تر مطرح شد که این مجموعه با سه روش دایکست، فورج و کششی محصولات خود را تولید می‌کند؛ در حالی که سایر واحدهای تولیدی تنها با بهره‌گیری از یک یا دو روش مشغول به تولید ظروف تفلون هستند و این مسئله وجه تمایز ما محسوب می‌شود. ضمن اینکه تولید محصولات با روش‌های اختصاصی، باعث می‌شود که کیفیت آن‌ افزایش یابد و مشتریان حق انتخاب بیشتری داشته باشند. در روش کششی، شمش آلومینیوم تبدیل به ورق می‌شود و پس از برش آن، گرده‌های آلومینیومی تحت فشار فرم ظروف را به خود می‌گیرند. در روش دایکست نیز آلومینیوم ذوب شده و مواد مذاب تحت فشار به درون قالب‌هایی به شکل دلخواه تزریق می‌شوند. روش فورج نیز ترکیبی از دو روش قبلی است که دستگاه‌هایی با قدرت بالا، گرده‌های آلومینیومی را به صورت ریخته‌گری فرم می‌دهند.

کاظمی در پایان خاطرنشان کرد: اگر شرایط صنعتگران در کشور دستخوش تغییر نشود، ادامه مسیر تولید دشوار خواهد بود و ممکن است در آینده واحدهای تولیدی کوچک‌مقیاس از میدان رقابت حذف شوند. در حال حاضر عشق و علاقه تولیدکنندگان به حوزه تولید و اشتغال‌زایی باعث شده است که به مسیر خود ادامه دهند زیرا حاشیه سود فعالیت‌های تولیدی، جذابیتی برای جذب سرمایه‌گذاران ندارد.

تعداد بازدید : 514

ثبت نظر

ارسال