Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 53 دقیقه

مدیرعامل شرکت پالار تولید سپاهان عنوان کرد:

مانع‌تراشی برای تولید

مانع‌تراشی برای تولید

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت پالار تولید سپاهان گفت: علی‌رغم وعده‌های فراوانی که درخصوص مانع‌زدایی در تولید داده می‌شود، شاهد افزایش روزافزون قیمت مواد اولیه و هزینه‌های جاری مانند بیمه و مالیات هستیم.

یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 ساعت 9:25

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم، سعید محمودیان اصفهانی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، عنوان کرد: شرکت پالار تولید سپاهان فعالیت خود را در سال 1371 در زمینه تولید قطعات و قالب‌های آلومینیومی به‌منظور استفاده در ریخته‌گری دایکست آلومینیوم آغاز کرده است. ظرفیت تولید 50 تن در سال است که این میزان از ابتدای فعالیت مجموعه کمتر بود و به مرور زمان توانستیم آن را افزایش دهیم.

وی افزود: مواد اولیه مورد استفاده ما، عمدتاً شمش خالص آلومینیومی است که با توجه به بودجه‌ای که دراختیار داریم، آن‌را از بازار آزاد تأمین می‌کنیم. شرکت‌هایی که شمش را از آن‌ها خریداری می‌کنیم، این محصول را با کیفیت‌های متنوعی به تولیدکنندگان پایین‌دستی عرضه می‌کنند که این امر درنهایت سبب کاهش کیفیت محصول تولیدی خواهد شد. در تأمین ماده اولیه از بازار آزاد، با چالش‌های فراوانی مواجه هستیم که مهم‌ترین آن، نوسان‌ پیاپی قیمت و دیگری نیز تغییر کیفیت شمش عرضه‌شده توسط تأمین‌کنندگان آلومینیوم است.

مدیرعامل شرکت پالار تولید سپاهان تصریح کرد: معضلات بسیاری طی سالیان اخیر گریبان‌گیر تولیدکنندگان بوده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به کمبود نقدینگی، بروکراسی‌های اداری مربوط به بیمه، مالیات‌ و ... اشاره کرد. شرایط تولید در کشور باید به‌نحوی باشد که به‌عنوان یک واحد کوچک تولیدی دارای ظرفیت کم نسبت به سایر تولیدکنندگان، بتوانیم بدون دغدغه، مالیات‌هایی که از جانب دولت تعیین شده است را به حساب خزانه واریز کنیم اما متأسفانه شرایط دشوارتر از قبل شده است. بیشتر تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیه موردنیاز خود دچار مشکل هستند و دولت باید در این زمینه حمایت‌های لازم را از آن‌ها داشته باشد.

سود بانکی با درآمد تولیدکننده همخوانی ندارد

محمودیان مطرح کرد: به‌منظور جبران کمبود نقدینگی، به بانک‌ها و مؤسسات مالی برای دریافت تسهیلات مراجعه کرده‌ایم اما نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد آن است که سودهای بانکی متناسب با درآمد تولید نیست. همزمان با افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه‌های مرتبط با تولید و قیمت تمام‌شده محصول نیز افزایش پیدا می‌کند که سبب کاهش قدرت خرید مشتریان و افت فروش محصولات می‌شود. ازآنجایی‌که قسط پرداختی به بانک‌ها از محل درآمد فروش محصولات است، وقتی میزان فروش محصول مطلوب نباشد، یک تولیدکننده چگونه می‌تواند اقساط تسهیلات دریافتی را همراه با سود کلان به بانک پرداخت کند؟

وی بیان کرد: عمده مشتریان ما از تولیدکنندگان لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، صنعتی و ... هستند. قطعات آلومینیومی با استفاده از شمش تولید می‌شود و در کنار آن، ساخت قالب نیز انجام می‌دهیم که در این زمینه نیازمند استفاده از فولاد آلیاژی هستیم. فولاد آلیاژی موردنیاز نیز مانند شمش آلومینیومی، با کیفیت‌های متنوعی تولید می‌شود و به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد که این مسئله باعث سردرگمی واحدهای تولیدی شده است. نکته قابل‌توجه این است که فولاد آلیاژی را با نام برندهای معتبر اروپایی در بازار می‌فروشند؛ درحالی‌که تولید کشور چین است و هزینه‌ای که یک تولیدکننده به‌ازای خرید فولاد آلیاژی می‌پردازد، بیش از قیمت واقعی آن است که در بلندمدت زیان قطعه‌ساز را به‌همراه دارد.

این فعال صنعتی در ارتباط با تعداد نیروهای فعال در این شرکت، اذعان کرد: در حال حاضر، 10 نفر در این واحد تولیدی مشغول به فعالیت هستند و با توجه به شرایط تولید و چالش‌هایی که در زمینه فروش محصولات داریم، تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا تعدیل نیرو نداشته باشیم و با تمام توان به تولید ادامه دهیم.

شرایط تولید در کشور مساعد نیست

محمودیان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا تولید را مقرون‌‌به‌‌صرفه می‌دانید یا خیر، مطرح کرد: متأسفانه با توجه شرایط نامطلوب اقتصادی که بر کشور حاکم شده است، تولید را صرفاً می‌توان اتلاف وقت، سرمایه و انرژی تلقی کرد! چراکه سختگیری‌های بیش از حد دولت در چنین شرایط نامناسب اقتصادی، سودآوری مطلوب را از تولیدکنندگان سلب کرده است.

وی اضافه کرد: دولت از شرایط تولید در داخل کشور به‌طور کامل آگاه است اما برنامه مدونی را به‌منظور رفع معضلات موجود در این زمینه تبیین نکرده است و عموم بخشنامه‌ها به ضرر تولیدکننده تمام می‌شود. درحالی‌که در سایر کشورهای دنیا، دولت تمام قد ار تولید حمایت می‌کند و تولیدکننده هیچ دغدغه‌ای را در مسیر خود ندارد که متأسفانه این امر در کشور ما کاملاً وارونه است.

نیازمند رفع موانع تولید هستیم

این تولیدکننده مقاطع آلومینیومی اظهار کرد: تسهیلات بانکی ارائه‌شده به تولیدکنندگان باید فقط در زمینه تولید صرف شود؛ چراکه در غیر این صورت باعث رانت و فساد مالی در جامعه خواهد شد. بنابراین دولت و مسئولان بانک مرکزی باید دستورالعمل و تبصره‌های قانونمندی را در این راستا وضع کنند. ثبات در تولید، لازمه پویایی و توسعه اقتصاد هر کشوری است تا با اشتغال‌آفرینی هرچه بیشتر، امید در میان جوانان افزایش و به‌دنبال آن، مشکلات مالی و فساد در جامعه کاهش پیدا کند. همچنین کاهش ضریب مالیاتی تولید از 20 درصد به عددی مانند 10 درصد، می‌تواند گام مؤثری در رونق تولید باشد و در همین راستا باید همکاری‌های لازم از جانب سازمان امور مالیاتی با تولیدکنندگان بخش خصوصی انجام شود که متأسفانه نه‌تنها ما شاهد به‌وقوع پیوستن چنین امری نیستیم، بلکه درگیری‌های فراوانی با ادارات بیمه و تأمین اجتماعی نیز داریم.

محمودیان در پایان یادآور شد: علی‌رغم اینکه کارگران در مجموعه ما مشغول به‌کار هستند، نماینده سازمان تأمین اجتماعی پس از بازرسی حکم جریمه داده و گزارش کرده است که برخی افراد که موقت اینجا حضور داشته‌اند، بیمه نشده‌اند. درحال‌حاضر، مبلغ یک‌میلیون و 200 هزار تومان به این سازمان بدهکار هستیم که بابت این رقم اندک، حکم تعطیلی کل کارخانه را صادر کرده‌اند. امیدوار هستیم اقدامات دولت و مسئولان سازمان‌های مختلف در راستای پیشرفت و مانع‌زدایی در تولید باشد.

تعداد بازدید : 564

ثبت نظر

ارسال