Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 29 دقیقه

ماشین تولید از مسیر پیشرفت خارج شده است

ماشین تولید از مسیر پیشرفت خارج شده است

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت ذوب فلزات فن صنعت غرب، تولیدکننده شمش آلومینیوم آلیاژی گفت: متاسفانه اگر ما در ابتدای فعالیت خود می‌دانستیم که دولت دیگر به وعده‌های خود عمل نکرده و تنها شعار خواهد داد، به تولید ادامه نمی‌دادیم. کما اینکه هم‌اکنون اکثر صنعتگران در کشور، واحد تولیدی خود را تعطیل کرده و به سرمایه‌گذاری‌ در حوزه‌های دیگر سوق پیدا کرده‌اند.

شنبه 13 آبان 1402 ساعت 9:28

به گزارش باشگاه آلومینیوم، حجت‌الله زارعی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین با بیان اینکه در حال حاضر شرایط تولیدکنندگان و صنعت بسیار نامناسب است، گفت: متاسفانه به طور کلی اکثر صنایع در کشور از شرایط خوبی برخوردار نبوده و فعالان صنعت آلومینیوم نیز با چالش‌های فراوانی دست به گریبان هستند؛ به عنوان مثال یکی از معضلات اصلی ما نوسان قیمت مواد اولیه (ضایعات و قراضه آلومینیومی) است. نوسان قیمت‌ها به قدری بالاست که بارها برای ما پیش آمده بود که بعد از اعلام قیمت محصول به مشتری، مجددا قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده است. در این شرایط هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان بلاتکلیف بوده و اگر اقدام به فروش و یا خرید محصول کنند، متضرر خواهند شد؛ همچنین صنعتگران امکان برنامه‌ریزی برای آینده تولید را نداشته و در صورت انعقاد قرارداد با مشتریان، ممکن است متحمل خسارات مالی فراوانی شوند. گفتنی است که این موضوع مختص به صنعت آلومینیوم نبوده و سایر صنایع فلزی نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. باید اذعان کنم که اکنون شرایط تولید در کشور به گونه‌ای بوده که سودآوری برای واحدهای تولیدی امکان‌پذیر نیست و افرادی که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از انتخاب خود پشیمان هستند؛ در صورتی که در گذشته شرایط صنعتگران بسیار خوب بوده و قیمت‌‌ها نیز نوسان شدیدی را تجربه نمی‌کردند اما اکنون قیمت مواد اولیه لحظه‌ای تغییر می‌کند. لازم به ذکر است که ما بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز را از کشور عراق وارد کرده و شمش آلومینیوم نرم با خلوص ۹۸ تا ۹۹ درصد تولید می‌کنیم اما در کنار واردات از منابع داخلی نیز قراضه و ضایعات آلومینیومی تامین می‌کنیم.

خواستیم اما نشد

وی با اشاره به شرایط بازار مصرف، عنوان کرد: خوشبختانه میزان تقاضا برای شمش آلومینیوم بسیار مناسب بوده و ما به هر میزانی که تولید داشته باشیم، امکان فروش و صادرات شمش را داریم اما تنها مسئله‌ای که باید در نظر داشت، نوسان قیمت‌ها است زیرا این موضوع برای مشتریان خارجی قابل قبول نبوده و ادامه همکاری با آن‌ها را دشوار می‌سازد. باید اضافه کنم که نوسان قیمت‌ها تاثیرات منفی روی فعالیت ما داشته‌اند زیرا اکثر محصولاتی که ما تولید می‌کنیم در بازارهای صادراتی به فروش می‌رسند. علاوه بر قیمت مواد اولیه، در حال حاضر نقل‌و‌انتقال پول و پرداخت مطالبات ما از سوی مشتریان خارجی بسیار دشوار شده است. گفتنی است که از دهه ۸۰ تاکنون به تولید توجهی نشده و شرایط تولیدکنندگان بسیار ناراحت‌کننده است؛ با روی کار آمدن دولت جدید ما به بهبود شرایط امیدوار بودیم اما این اتفاق رخ نداد و به سبب افزایش فشارهای مالی (حق بیمه، مسائل مالیاتی و…) تعداد نیروی‌های فعال مجموعه را از ۴۰ نفر به ۱۰ نفر کاهش دادیم. در اینجا باید به این موضوع اشاره کنم که برای حفظ کارکنان، تمام تلاش خود را به‌کار گرفته بودیم اما موفق نشده و علی‌رغم اینکه ظرفیت اشتغال‌زایی برای تعداد بیشتری را داشتیم، مجبور به تعدیل نیرو شدیم. متاسفانه دولت و مسئولان وعده‌های فراوانی در خصوص حمایت از تولید می‌دهند اما در عمل خلف وعده کرده و کاری از پیش نمی‌برند؛ این در حالی است که شاهد هستیم ریخته‌گران در سایر کشورها از حمایت‌های لازم برخوردار بوده و به راحتی به فعالیت می‌پردازند.

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات فن صنعت غرب در رابطه با واردات مواد اولیه، ابراز کرد: در گذشته قراضه و ضایعات آلومینیومی را از مرز باشماق وارد کشور می‌کردیم اما به دلیل شرایط دشوار و موانع فراوان، تصیم گرفتیم تا مواد اولیه را از مرز بازرگان وارد و شمش را مجددا از همین مرز صادر کنیم؛ به همین دلیل اکنون در مسیر صادرات و واردات با مشکل خاصی روبه‌رو نبوده و تنها مشکلات ذکر شده از سرعت حرکت ما کاسته‌اند. لازم به ذکر است که این مجموعه در شهرستان قروه استان کردستان واقع شده و ما حدود ۳۰ سال است که در صنعت ریخته‌گری (آلومینیوم، برنج و چدن) فعالیت داریم؛ با توجه به سابقه طولانی و کیفیت بالای محصولات، از اکثر استان‌های کشور مانند تهران، اصفهان، تبریز و… تقاضا برای تولید شمش داریم.

زارعی اظهار داشت: متاسفانه عدم حمایت دولت و مسئولان از تولید باعث شده تا اکنون سرمایه‌گذاران تولید را انتخاب نکرده و برای کسب سود بیشتر، سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی مانند مسکن، طلا، سکه و… را انتخاب کنند؛ باید اعتراف کنم که اکنون تولیدکنندگان در یک نقطه ثابت مانده و به سبب وجود مشکلات، امکان توسعه و پیشرفت ندارند. از سوی دیگر افراد جوان نیز به سبب وجود شغل‌های کاذب تمایل به فعالیت در واحدهای تولیدی نداشته و ما بارها به نهادهای مربوطه اعلام کرده‌ایم که اگر حمایت‌های لازم از صنعتگران به عمل می‌آمد، هم واحدهای تولیدی از شرایط بهتری برخوردار بودند و هم نیروی انسانی پویا و فعال‌تری داشتیم. باید اضافه کنم که اکنون اکثر تولیدکنندگان از افت کیفیت و افزایش قیمت مواد مصرفی (پودر کاورال و نئوکلانت) گلایه‌مند هستند اما با توجه به افزایش هزینه‌های ثابت و متغیر و کاهش حاشیه سود، تولیدکنندگان مواد مصرفی برای ادامه فعالیت مجبور به این انتخاب می‌شوند.

عدم حمایت، سنگ بنای مشکلات

وی در خصوص ماشین‌آلات و دستگاه‌های خطوط تولید، تصریح کرد: خوشبختانه توانایی و دانش ماشین‌سازان داخلی بسیار بالا بوده و در صنعت ریخته‌گری نیازی به واردات دستگاه‌ها نداریم؛ به همین دلیل تمام ماشین‌آلات این مجموعه ساخت داخل بوده و ما مشکلی در زمینه تعمیر و نگهداری و یا تامین قطعات یدکی نداریم. در زمینه کوره‌های ذوب نیز از تخصص کافی برخوردار بوده و کوره‌های دوار و زمینی را خود با آجر نسوز ساخته‌ایم اما برای ذوب آلومینیوم از کوره‌های اتوماتیک برقی و گازی استفاده می‌کنیم. مجددا تاکید می‌کنم که ماشین‌سازان و تولیدکنندگان داخلی از دانش و مهارت بالایی برخوردار هستند که اگر حمایت‌های لازم از سوی دولت صورت بگیرد، شاهد شکوفایی بیشتر صنعت و اقتصاد کشور خواهیم بود. گفتنی است که علاوه بر عدم حمایت مسئولان، بروکراسی‌های اداری طولانی نیز باعث شده تا تمرکز تولیدکنندگان روی فرایندهای تولید نبوده و انرژی آن‌ها به جای توسعه فعالیت‌های مجموعه، صرف حل مشکلات شود. به طوری که ما در گذشته در زمینه ریخته‌گری قطعات چدنی فعالیت می‌کردیم که این قطعات در ساخت تراکتور کاربرد داشتند؛ باید اضافه کنم که کیفیت قطعات تولیدی به حدی بالا بود که در تراکتورهای صادراتی استفاده می‌شدند اما اکنون تنها در زمینه ریخته‌گری شمش فعالیت داریم. متاسفانه اکنون صنعت کشور در مسیر وابستگی به واردات حرکت کرده و مراجعه به مسئولان و طرح مشکلات نیز گرهی از کار تولیدکنندگان باز نمی‌کند زیرا مدیران تنها به چند بازدید میدانی بسنده کرده و در عمل گامی برای حل مشکلات برنمی‌دارند. در پایان باید خاطرنشان کنم که محدودیت‌های انرژی نیز یکی از موانع بی‌شمار مسیر تولید است و ما در فصول مختلف با قطعی برق و گاز مواجه هستیم. به عنوان مثال شرکت توزیع نیروی برق به بهانه بدهی زیاد، برق مجموعه را قطع کرد؛ در صورتی که ما بدهی زیادی نداشته و پس از پیگیری از مراجع ذی‌ربط هم، نتیجه‌ای حاصل نشد.

تعداد بازدید : 1575

ثبت نظر

ارسال