Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 1 و 45 دقیقه

لطفا به جای مس، آلومینیوم بخرید!

لطفا به جای مس، آلومینیوم بخرید!

باشگاه آلومینیوم: موسسه سرمایه‌گذاری BMO در گزارشی درخواست داشت؛ با توجه به تقاضای فزاینده برای مس و کاهش سطح عرضه، تولیدکنندگان با استفاده کمتر از مس، آلومینیوم را جایگزین آن کنند. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد عرضه مس به هیچ عنوان پاسخ‌گوی سطح تقاضا تا سال ۲۰۳۰ نیست و این مسئله احتمالا با رشد قیمت مس همراه خواهد بود.

سه شنبه 17 مرداد 1402 ساعت 13:32

باشگاه آلومینیوم- آژانس جهانی انرژی در گزارشی مدعی شد سرمایه‌گذاری در حوزه مس طی سال‌های گذشته در سطح مطلوبی نبود و نتیجه آن شکاف سنگین‌ عرضه و تقاضای مس تا سال ۲۰۳۰ خواهد بود. البته کاهش عرضه مس در کنار تقاضای فراینده برای این فلز طی سال‌های گذشته موردتوجه مؤسسات مختلفی قرار گرفته است. سختی استخراج، کاهش عیار سنگ معدن و مشکلات معادن مانند اعتصاب پشت سر هم کارگران برای افزایش دستمزد ازیک‌طرف و روند افزایشی شدید تقاضا برای مس از طرف دیگر با نگرانی‌های بسیاری همراه بوده است. برخی از مؤسسات مدعی شده‌اند؛ برای تأمین مس موردنیاز باید سرمایه‌گذاری در این حوزه شتاب بگیرد و برخی معتقدند کاهش سرمایه‌گذاری‌ها قیمت هر تن مس را تا ۱۵ هزار دلار بالا می‌برد. اکنون موسسه BMO در گزارشی مدعی شد؛ صرفه‌جویی در مصرف مس شکاف عرضه و تقاضا را تا سال ۲۰۳۰ بهبود می‌بخشد.

گزارش BMO می‌گوید؛ امکان جایگزین مس با فلزات دیگر به‌خصوص در صنایعی مانند کالاهای الکتریکی وجود دارد. BMO آلومینیوم را فلز مناسب برای جایگزینی با مس معرفی کرد و به تولیدکنندگان توصیه کرد؛ اگر به‌جای مس، آلومینیوم بخرید با یک تیر دو نشان می‌زنید. هم تقاضا برای مس کاهش پیدا می‌کند و هم قیمت آلومینیوم تقریباً یک‌چهارم مس است. تولیدکنندگان بسیاری طی سال‌های گذشته به فکر استفاده از آلومینیوم به‌جای مس بوده‌اند ولی رسانایی آلومینیوم ۶۰% مس است. به همین دلیل تقاضا برای مس به‌مراتب بیشتر از آلومینیوم است. البته BMO مدعی است در برخی از صنایع رسانایی بالای مس موردنیاز نیست، پس امکان جایگزینی آن با آلومینیوم وجود دارد.

بر اساس این سناریو با جایگزینی آلومینیوم با مس احتمالاً تقاضا برای مس کمتر از ۱۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ کاهش پیدا می‌کند ولی همچنان شکاف عرضه و تقاضا زیاد است، ضمن‌ اینکه بسیاری از تولیدکنندگان جایگزینی مس با آلومینیوم را نمی‌پذیرند و سناریوهای مختلفی از افزایش قیمت مس تا سال ۲۰۳۰ مطرح می‌کنند.

پیش‌ازاین پیش‌بینی می‌شد؛ قیمت مس در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به سطح ۱۱ هزار دلار برسد ولی کاهش سرعت رشد اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته در کنار رکود بازار مسکن چین باعث شد تا تقاضا برای مس کاهشی پیدا کند و قیمت آن به کمتر از ۹ هزار دلار برای هر تن سقوط کند. بااین‌حال تحلیل‌گران چشم‌انداز مثبتی به قیمت جهانی مس دارند و معتقدند اگر شکاف عرضه و تقاضا تا سال ۲۰۳۰ حفظ شود مس ۱۵ هزار دلاری حداقل انتظار است.

منبع: ایراسین

تعداد بازدید : 1352

ثبت نظر

ارسال